torsdag 21 augusti 2008

Sjuka sjukförsäkringssystemet

Här är en insändare jag skickat till EP: Den har inte kommit med, så jag skrev om den lite och skickade in den idag och hoppas på att den publiceras :) Ni som läser min blogg får läsa den redan nu.




Så har då den första sjukpenningutbetalningen efter regeringens senaste påhopp på de sjuka skett. Och jag måste säga att den dryga femhundring mindre jag fick verkligen INTE gjorde mig friskare.
Detta är den andra ekonomiska försämringen för sjuka som införts efter valet. Först sänktes den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och nu sänktes även hur stor del av SGI:n som betalas ut. Att vi sjuka sedan tillhör de grupper som inte fått sänkt skatt har lett till att de sjuka halkar allt längre efter ekonomiskt sett. Dessutom ska vi se till att bli friska på mindre än 1½ år, annars hotas vi av att bli socialbidragstagare. Enligt de senaste prognoserna är det ca 20000 sjuka som riskerar att hamna hos socialen, trots att de är fortsatt sjuka. Detta kommer inte enbart betyda än mer försämrad ekonomi, det kan även innebära att folk måste flytta från sina hem och sälja sin bil mm för att de ska kunna få socialbidrag. En stor del av de sjuka kommer inte heller kvalificera sig för socialbidrag då ex. deras partners tjänar ”för mycket”.

Socialförsäkringsministern ser inte allvaret i det hela utan säger i intervju efter intervju att det är långt kvar till 2010 då utförsäkringen av de sjuka sker och att till dess har man säkert ordnat med något så att sjuka inte behöver söka socialbidrag. Men vi sjuka behöver veta nu. Ingen gynnas i sin sjukdom av att behöva oroa sig för vad som händer om man inte hinner bli frisk.

Regeringen säger sig satsa på de sjuka och skapa rehabiliteringskedjor. Men måste det ske med sänkt sjukpenning, hot om socialbidrag etc.? Jag tror att de verkliga orsakerna bakom dessa neddragningar för de sjuka är gammal vanlig moderat avundsjuka. Moderater tycker att vi sjuka har det så bra som slipper gå upp till jobbet tidigt på morgonen, dessutom så utgår man felaktigt från att många fuskar med sjukpenningen. Lars Leijonborg sa i intervju efter intervju inför valet att Folkpartiet inte skulle gå med på försämringar i sjukförsäkringssystemet. Men vad blev det av de löftena? Det visar sig allt mer att de andra allianspartierna bara är marionetter i moderaternas politiska spel. För, tro mig, detta är moderat politik då den är som värst.

På ett sätt tycker jag dock synd om moderater. Att leva helt utan empatisk förmåga och med den vidriga människosyn de har kan inte vara så lätt. Detta till trots så får de sänkta skatter mm medan vi riktigt sjuka sitter här och blir allt fattigare och hamnar allt närmare den underklass moderaterna vill att vi ska vara. Regeringen är ingen bra läkare; folk blir inte friska av att få mindre pengar. En dålig läkare kan man som patient byta ut, men denna dåliga regering är vi fast med till valet 2010 då den äntligen byts ut.

Inga kommentarer: