måndag 28 september 2009

Min Spotify

Trots min kritik så finns ändå viss intressant musik på Spotify och tittar man i min favoritlista så hittar man en stor blandning musik. Tänkte skriva lite om vad jag lyssnar på just nu.

Svante Thuresson - "Dina röda skor"
Jag älskar Svante. Sveriges bästa manliga röst. Hade chans att se honom live när jag pluggade i Linköping men hans framträdande låg dagen före en tenta och jag valde att plugga istället. Dumt, jag vet, för jag missade tentan och har fortfarande inte tagit de poängen. Denna låt är en av mina Svante-favoriter. Den är skriven av en annan favoritartist; Lisa Ekdahl. Jag kommer ihåg första jag såg Lisa på Tv. Det måste ha varit 1994, för hon slog igenom senare det året så jag var i Australien. Jag tipsade min bror om henne redan efter första programmet då jag kände en del Cornelis-vibbar. Han köpte sedan hennes första skiva och spelade av den på band och skickade ner till mig i Australien och jag lyssnade på den varje dag i stort sett.
Lisa och Svante - bättre kombination finns inte.

Lars Winnerbäck - "Jag är hos dig igen"
Apropå Linköping så kunde man inte börja plugga i Linköping i slutet av 90-talet, som jag gjorde, utan att folk snackade sig varma om Winnerbäck. Själv har jag haft lite svårt för en del av hans musik och frmaförallt då den tidiga Winnerbäck. Men "alla" i Linköping älskade Winnerbäck i Linköping, både studenter och infödda östgötar. Visst har han gjort flera bra låtar, framförallt på skivorna "Sönermarken" och "Vatten under broarna". Det är från den sistnämnda denna låt kommer. Orsaken till att jag älskar den stavas "Sara Isaksson". Det är hon som sjunger med Lasse på denna låt, eller sjunger i bakgrunden kanske är mer rätt. Om Svante är bästa manliga rösten i Sverige så har Sara den bästa kvinnliga. Helt fantastisk på denna låt. När Sara för något år sedan tolkade "Steely Dan" tillsammans med Rebecka Törnquist så må ni tro att jag njöt. En under röst sjungandes egna tolkningar av en av mina absoluta favoritgruppers sånger. Saras röst på "Fire in the hole" är otrolig. Tyvärr lite få Sara Isaksson-låtar på Spotify men på "Jag är hos dig igen" så kan man njuta ett tag iaf :)

Sofia Karlsson -"Gamla stan"
Apropå bra röster så finns Sofia Karlsson på Spotify. Hon gör sig allra bäst då hon tolkar Dan Andersson men "Gamla stan" är en av hennes vackraste sånger. För ett par år sedan såg jag henne i Vårfrukyrkan och det var otroligt. Vacker lokal, underbar stämning och en kort, söt tjej med underbar röst som framförde mycket bra musik. Vad mer kan man begära? Något av det bästa jag sett och något jag kommer minnas för alltid (så länge jag får behålla minnet intakt förstås). Lyssna även på Sofias version av "Balladen om briggen Blue Bird från Hull". Jag har alltid gillat Imperiets version men Sofia slår den med hästlängder. Vilken otrolig röst. Det finns mycket med Sofia som är värt att lyssna på.

Fra Lippo Lippi - "Angel"
Avslutar min Spotifygenomgång med en underbar norsk låt. Jag minns första gången jag hörde "Angel". Kristoffer Wååg hade en skivaffär på Rådmansgatan i Enköping och den besökte jag i stort sett dagligen. Han var både trevlig och enormt kunnig och efter att min gamla favoritaffär "Tiffany Record store" på Källgatan hade stängt så hade jag ingenstans att ta vägen för att titta i skivbackar och lyssna på bra musik. Så när Kristoffer öppnade sin affär blev allt bra igen :)
Apropå Tiffany, jag kommer ihåg en av veckans höjdpunkter då de fanns. Jag var väl runt 15 år då. Varje vecka hade de en "Veckans skiva" och jag tyckte det var spännande att vänta på fredagens EP för att se deras annons och ofta var det en ny skiva och ofta musik jag gillade, så efter skolan stack jag ofta dit och köpte "Veckans skiva". Det var f.ö. även på Tiffany som jag hörde Steely Dan för första gången (Nämnde dem då jag skrev om Sofia Karlsson). Jag ahde en gammal singel där Michael Jacksons "Billie Jean" var ihopmixad med Steely Dans "Do it again". Jag visst inte mycket om Steely Dan men då jag såg en Greatest hits-skivaTiffany så lyssnade jag på den och bara efter ett par smskprov köpte jag skivan och har aldrig ångrat mig.
Men nu var det ju Fra Lippo Lippi jag skulle skriva om :)
Innanför dörren på Kristoffers skivaffär (som jag inte minns namnet på) fanns en liten hylla med ett par CD-skivor. Jag är ju så gammal att jag levde på vinylepoken och även då CD:n började komma dröjde det många år innan CD-skivorna dominerade skivaffärerna. Högst upp i hyllan stod Fra Lippo Lippis skiva "Light and shade". Jag hade sett den ett par gånger utan att bry mig nämnvärt om den, jag hade aldrig hört något av dem och norsk pop lockade inte. Men så en dag kom jag in efter skolan (som alltid) och just då spelade Kristoffer deras låt "Angel" i högtalarna i butiken ochh det blev kärlek vid första öronkastet (!?). I mitt tycke är detta fortfarande den bästa poplåten som gjorts. Otroligt melodiös pop med en mycket bra sångare. Jag köpte CD:n samma dag och lyssnade nästintill sönder den de närmsta veckorna. Fra Lippo Lippi gjorde många andra bra låtar men nådde aldrig upp till (och hade aldrig tidigare nått upp till) höjdarna på skivan. Detta är en låt jag blir glad och varm åt. Den får mig att minnas en, för mig, lyckligare tid. Sommaren 1987 (året denna skiva kom) tog jag studenten och jag gick också på det alla sa om att det var då livet började. Hade jag vetat hur det skulle bli hade jag inte blivit lika glad. Iaf... "Angel" definierar den sommaren för mig och den, liksom Freda´s "Det måste gå" som kom året efter, får mig att bli 18-20 år inombords igen.

Inga kommentarer: