torsdag 12 augusti 2010

Snart val

Har ar jag pa semester och det ar snart val. Men det lar val ga som det gor utan mig ocksa :) Jag ar dock hemma igen i borjan av september och ar da utvilad och redo.
Jag har markt att det kan sticka i ogonen hos en del att en sjukskriven aker pa semester men det har vi ju ratt till och med tanke pa den sjukdom man har sa kan ju en stunds vila fran den jobbiga verkligheten hemma enbart vara bra. Och vad ar skillnaden pa att jag akt till annat land an om jag suttit i en stuga i Norrland pa semestern??
Na...allt ar vanlig avundsjuka hos de som klagar. Avundsjuka som ar nagot av det varsta med svenska sinnet.

Skrams av att svenskarna verkar vilja ha rasister i riksdagen och det kommer bli en klurig situation nasta mandatperiod. Men jag har fortroende i att vi kan visa valjarna att S ar den enda vagen for ett framgangsrikt Sverige och att de rodgrona ar det humana valet i valet :)

Bort med egoismen och fram for solidariteten!!!!!


Semestern har jag spenderat med vila och skona utflykter och det har varit otroligt valgorande att komma bort efter en var med oro for FK:s pahitt mm
Lyssnar en hel del pa radioprogram i min MP3-spelare under semestern. Har laddat ner gamla sommarpratare och en massa P3-dokumentarer.

Dokumentarerna maste jag rekommendera a det varmaste. Otroligt valgjorda och spannande.
Har lyssnat pa flera som berort mig djupt och rekommenderar framst de om:

Diskoteksbranden - att fa hora overlavande och anhoriga beratta gor det hela mer verkligt och man berors enormt.

Ronnie Peterson - Sveriges basta formel 1 forare genom tiderna och vad som egentligen hande vid hans dod. Man far en enormt levande och bra bild av honom som person och forare. Starkt portratt.

Tjornbron - En handelse som for de flesta av oss ligger i minnets periferi men som har gors verklig ovh den beror enormt. Man hor att flera intervjuade har sviter av handelsen an och att fa reda pa vad som egentligen hande ar bra.

Dagmar Hagelin - Den som berort mest. Man far hora Dagmars pappa och lidandet i hans rost gar inte att undvika. Man far bakgrunden till varfor situationen var som den var i Argentina (skrammande att fotbolls VM tillats spelas dar 1978) och nar de pratar med den argentinska kvinna som nu bor i Sverige som berattar om tortyen hon utsattes for sa kanner man sa starkt hur idrigt livet var i Argentina for manga under denna tid.


Lyssna pa dessa. Finns pa P·:s hemsida.


Sedan ar det en sak i sommarpratarnas program som jag fastnat for. Egentligen 2 saker, for Mark Levengoods berattelse om penispastan de kastade ned pa Johan Ulvessons utegard ar en klassiker ni inte far missa :) Men det jag fastnat for var vad Ingvar Oldsberg sade:

Ta inte livet sa allvarligt - an har ingen kommit levande ur det

ha det gott. Nu vinner vi valet :)

3 kommentarer:

Hasse sa...

Jag är inte rasist men anser att invandrarpolitiken bör förändras.
Som det är nu o som det varit i 15-20 års tid så skickas ensambarn till Sverige o man får ju inte kasta ut barn. Ett par månader senare så kommer resten av familjen o släkten hit o även dom får stanna.

Ju fler som kommer hit ju större problem skapar det med tanke på olika kulturer som krockar med varann, gruppmotsättningar osv...

Det dröjer nog inte länge innan vi har ett Rosengård eller Bergsjön eller Rinkeby i varje svensk stad med allt vad det innebär med gängbråk, utbrända bilar osv...

Vill vi verkligen ha det så? Moskeér i varje stad.

Hasse sa...

Ganska så intressant dokumentär förra veckan, dom kallas rasister om SD´s väljare. Eller det var egentligen inte så mycket om själva SD utan mer om hur man såg på invandrare under 70 talet o hur man ser på dom idag.

Anonym sa...

Intressant och läsvärd blogg. En nyfiken undran: Varför är du sjukskriven?

mvh
David