söndag 24 april 2011

Vart ska jag gå när det är i mig som helvetet brinner?

Lånar ett citat till min rubrik igen. Denna gång från den fantastiska ryske poeten Majakovskij och det är ett citat med speciell betydelse för mig.

Vart ska jag gå när det i mig helvetet brinner? Det är så det känns ibland att ha ångest och jag tror de flesta ångestdrabbade kan hålla med mig. Då pratar jag inte om den ångest som folk får efter att ha smällt på grannens på fyllan eller ångesten över en sak man glömt göra eller annat liknande. Jag pratar om den ångest som är livsförlamande och livsförändrande och som gör så förbannat ont.

Ångesten är svår att beskriva men Diana Isfeldt ha lyckats dikta bra om hur vidrig ångest är:

VIDRIGA ÅNGEST

Det värker så jävligt
när du med dina tänder sliter mig i stycken.
När din kalla hand kupar sig kring mitt hjärta.

Jag vill loska dig i ansiktet,
för allt lidande du orsakat mig.

Ångest,
vidriga ångest!

Med våld försöker jag fly ditt grepp,
med gråt försöker jag väcka din mänsklighet.
Men jag har nu insett att du är ett hjärtlöst odjur.

Kunde jag,
skulle jag ge dig en själ,
och utsätta dig för samma skoningslösa tortyr.
I dina ådror skulle jag låta mänskligt blod forsa.
Liggandes i rännstenen skulle du få kräla i mitt kräk.

Ångest,
VIDRIGA ÅNGEST!



Jag har försökt komma ur min lilla Time-out och då St Iliansskolan hotas så känner jag mig tvungen att försöka vara med. Jag får se hur det går.

Jag missade kommunfullmäktige igen senast. Det är synd. KF är intressant och kul. Senast diskuterades även grusplanen i Romberga. En plan som jag kämpat för men som nu läggs ned :(

En annan sak som gör att KF är värt att vara med på och besöka är det skådespeleri som pågår. Allt från Moderaternas idiotfjanterier då någon från oppositionen står i talarstolen till de politiker som tycker att de har poänger men inte har de och de som verkligen är bra och kvicka i talarstolen.

Roligast denna mandatperiod har dock varit att se och höra Markus från Moderaterna (minns inte hans namn men av någon skum anledning så verkar han vara ordförande för dem). Har sällan sett någon som så omedvetet är rolig och tafatt. Helt klart märks det att han anser att vi i Enköping är dumma bönder och att han är klokast av alla. Som sagt.. en man som lockar till skratt.

Markus och vänsterns Magnus Ahlkvist är två som ofta kommer i klinch i KF. De verkar reta upp sig på varandra och det är en riktigt intressant dans att se på. För er som inte sett det så känns det lite som då två bockars parningsritualen. Där de springer mot varandra och krockar med hornen först för att vinna gunsten hos honorna. Fast... jag vet inte vilken honas gunst de är ute efter.

Det kan också vara så att det inte är en hona de är ute efter utan att det är mer en parningsdans mellan de två. Kärlek börjar ju med bråk och till hösten kanske vi finner de båda kramandes på toaletten i kommunhuset?! vad vet jag... underhållande är det iaf.

Inga kommentarer: