måndag 29 augusti 2011

Mårten is back in politics


Sommarens vila från politiska möten har fått mig att fundera mer på min framtid i politiken och jag kommer stanna kvar på mina uppdrag så länge det inte blir ör jobbigt i samband med den troliga utförsäkringen i vinter. Jag har blivit vald in i KF och partiet har trott på mig och gett mig förtroendeuppdrag. Dessutom känns det som det finns en hel del att göra i politiken innan jag är klar. I höst kommer nya förslagen om utnyttjandet av skollokaler och jag känner att jag då måste vara med och se till att ivriga nedläggningsälskare, som framförallt finns i M-styrda alliansen, inte förstör mer av staden för invånarna.



Insändare blir det troligen också. Jag har fått en publicerad efter sommaren och har redan skickat in en till. Den första hade med kajorna att göra. Kajorna har blivit ett hett samtalsämne i Enköping. Jag älskar dem och kommer kämpa emot avverkning av dem. Min insändare kommer nedan.



Jag ser till min förskräckelse att ett fåtal personer i vår stad vill att kajorna ska skjutas av. Kajorna är ju en av de bästa sakerna med Enköping. Att dagligen få se det fascinerande naturskådespelet då kajorna flyger mellan höghusen i Romberga är fantastiskt. Lyssnar man noga och tittar ordentligt så hör man variationen i deras läten och formationer. Och allt detta skådespel är helt gratis!

Jag hoppas inte ett skränande minoritet får sin vilja igenom och kajorna skjuts av. I Stockholm lyckades ett fåtal gaphalsar få bort vildkaninerna som förgyllde vardagen för desto fler. Samma sak får inte ske i Enköping.

Visst, kajor (liksom andra fåglar) skräpar ned. Deras bajs är dock relativt lätt att spola bort. De som skräpar ner värre är de hundägare som inte plockar upp det deras hundar släpper ut, rökare som kastar fimpar, snusare med deras vidriga prillor som kastas överallt och tuggummituggande idioter som inte kan pricka en soptunna (om de ens iddes uppsöka en sådan). Fast dessa är det ingen som skriver insändare om att vi borde skjuta av. Märkligt..


Inga kommentarer: