torsdag 19 april 2012

Betraktelser från bakre bänk

En dryg vecka efter senste kommunfullmäktige så kommer här mina betraktelser. Det har varit ett tag sedan jag gjort sådana men pga att jag inte mått bra (pga min sjukdom och den situation som jag varit/är i) så har jag inte deltagit på KF och de gånger jag varit där har jag gått hem tidigare. Detsamma gjorde jag denna gång men jag var med tillräckligt länge för att betrakta skeenderna.
Jag tänkte först dela med mig lite om vad som skett i mitt liv med sjukdom och utförsäkring mm. Första mars gick min utförsäkringsperiod ut och jag sjukanmälde mig på nytt, något både AF, min psykolog och min förra handledare på FK ansåg var det bästa med tanke på mitt måeende, som försämrats under utförsäkringen. Det ska ta max 30 dagar att få besked om sjukpenning och om sjukanmälan godkänns men nu har det gått avsevärt mycket mer. Det känns ibland som om Försäkringskassans mål är att rövknulla de som vänder sig till dem. jag vet ännu inte om eller hur mycket pengar jag får och det gör livet extra jobbigt. Pengar är ett måste för att överleva.
Att inte må bra och att inte heller kunna slappna av och få vetskap i den närmsta framtiden har gjort att politiken mm fått lida. Jag känner ingen glädje längre och i dagsläget lutar det mot att jag lämnar politiken helt. Ska träffa ordföranden i arbetarkommunen om två veckor och prata igenom det hela innan jag definitivt tar beslut.


Nu till mötet som inleddes med det sedvanliga långa, tråkiga uppropet. Med tank på politiska läget i Enköping är det inte mycket roligt med politiken i Enköping; inte ens Wiklundskans läsplatta gjorde det roligt för mer än någon sekund. Trots detta fanns många ljuspunkter senare under mötet.


En av de första punkterna var nya taxor och avgifter inom upplevelsenämndens område. Här visade sig den menlösa amatörmässigheten hos allianspolitikerna i Enköping då Mona Örjes (C) inte hade en aning om någonting, trots att hon är nämndens ordförande.  Frågor som vilka som räknas som vuxna mm hade hon ingen koll på, ingen annan heller för den delen. Örjes erkände att underlaget de haft varit knapphändigt. Ändå ville minoriteten (som de ändå är tills FP officiellt är med i alliansen igen) rösta igenom förslaget men de partier med lite vett såg till att det blev en minoritetsåterremiss i ärendet. Gör om och gör dte bra var hälsningen från oss.


Flera av de motioner som vi i s lagt togs upp och nu började det roliga då flera godtagits.


- Gratulation av SM-medaljörer
Här har jag bara en egen fundering. Vilka SM-medaljörer ska gratuleras? Bara idrottsliga (och isf vilka idrotter) eller alla som vinner SM? folk har ju vunnit i ölbryggeri, ung företagsamhet mm mm. Det var lättare förut kanske då enbart sporter som var med i riksidrottsförbundet hade svenska mästerskap, alla andra hde riksmästerskap. Nu finns ju SM i (utöver ovan nämnda) i Scrabble, pussel, stövelkastning, matlagning mm mm.
Jag hoppas ALLA bjuds in. Är man Enöpingsbo och svensk mästare, oavsett i vad, så får man glömmas bort. Hoppas de ansvariga tänker på detta.


- Barnomsorg under hela dygnet
Lilla Jeppes motion gick igenom. Kul för honom och kul för Enköping. Nattis behövs!


- GPS-punkter på turistattraktioner mm
Min idé som motionerades av Lasse vanaller blev också godkänd och ska nu utföras av upplevelsenämnden. kanonbra, inte bara för att det var min idé, utan för att det behövs. Inte ens de på turistbyrpn i stan har ju haft koll på vart allt ligger. Hoppas detsamma kan göras för andra viktiga punkter också; kommunala verksamheter, idrottsplatser, skolor mm. Det behövs i denna tid.


- Dekorera staden med ljus
Helenas motion blev också positivt mottagen. Frågan är ju bara vad som händer sedan.




Alla motioner fick inte gehör, men så är ju politiken. Kul att iaf en hel del bra motioner läggs från våran sida.


Vad mer kan man säga om mötet? SD hade en motion om kommunalt bokslut över invandringens kostnader. självklart något alla var emot. Det soms tör mig bara är att alla partier varje gång det talas om frågor som kan vara rasistiska tankar bakom, ska fram ochh berätta att "vi minsann inte är rasister". Endel, som våran helena Proos, sade bra saker och fick fram en poäng mdan alltför många av de andra som var framme inte sade något vettigt alls. man måste inte fram och förklara sitt avståndstagande mot rasismen varje gång det kommer förslag från SD. Ingen tror att ett parti håller med bara för att de inte säger något. Nu fokuseras så mycket på essa frågor och alla som är framme skapar möjlighet för repliker från SD, repliker som kan få en del åhörare att börja tänka fel, tyvärr.
Dessutom blir mötena så långa och tråkiga och de flesta ledamöterna passar ändå på att ta fika då dessa frågor dyker upp.




För egen del var det nära att jag fick tjänstgöra. Eftersom en del var borta så var jag förste ersättare. Nu behövde jag inte rycka in men det närmar sig och då ska jag fram och yrka bifall till något :)


Roligast under kvällen var då Johan Örjes (C) stoppade mig utanför lokalen och tackade mig. först visste jag inte för vad men jag hade krivit bra om honom på bloggn och det stämmer ju. Nu är jag inte med i skolnämnden längre men jag har ju tidigre nämnt att Örjes var en bättre ordförande än nuvarande och det är ju inte så svårt :)

1 kommentar:

Anonym sa...

vad menar du med Wiklundskans läsplattan?