onsdag 4 september 2013

Manbag - For real men



Jag har blivit med manbag. Japp, nu går jag med plånbok, mobil, nycklar etc nedstoppade i min lilla väska som hänger på minn vänstra sida, med bandet snett bakom nacken. Jag gillar den så mycket att jag köpte en andra manbag, exakt likadan som den första fast helsvart (den jag använder nu är beigegrön  i färgen).
Tänker du ” Va fan, har Mårten skaffat handväska” så kan du sluta läsa här för isf är du en idiot som ändå inte förstår vad jag skriver om.

Jag ska väl erkänna att jag själv var lite tveksam innan jag köpte den. Inte för att jag var orolig på något sätt att folk skulle tro att det var en handväska och inte en manbag eller att någon skulla tro att jag är gay. För det har folk fått för sig förut och det har hänt ett par gånger att killar stött på mig då jag varit ute i Stockholmsnatten. Något jag självklart blivit smickrad över.
Jag var mest orolig över att jag skulle se löjlig ut med manbag. En fet korv med väska vid magen. Jag har dock ofta problem med att hålla reda på alla saker jag har med mig och går manutan jacka så har man inte så många ställen att ha nycklar, plånbok, mobil mm. I en manbag finns det plats för allt detta och även exempelvis näsdukar (så man slipper ha snorisar som tittar ut ur näsborren), munsprej mm. Nu har  jag haft den ett par veckor och jag fattar inte hur jag klarat mig utan tidigare. Den är oumbärlig! Jag slipper ha plånboken i bakfickan och slipper ta ur den från bakfickan varje gång jag sätter mig. Risken att en ficktjuv ska sno åt sig något är mycket mindre. Jag behöver bara ha koll på att väskan är stängd och med, och behöver inte tänka på och känna runt på byxfickorna att jag inte blivit av med något på en trång marknad eller konsert.

Manbags är inte så vanliga i Sverige. I stockholm finns det en hel del som har dem men på landet, exempelvis i Enköping, är vi lite efter och man ser inte många manbags. Men det komemr väl. Om inte så får jag väl starta trenden då jag kommer hem.
Här i Spanien har en majoritet av männen manbags. Framförallt de i min ålder och yngre. De har dem på stan, i livsmedelsbutiker, på fotbollsarenor, konserter och var de än går. Det har för dem blivit en nödvändig pryl, precis som för mig. Smidigt som sjutton och en kul modeaccessoar.

Ni kvinnor som läser detta kanske förstår mig då jag säger att en väska gör livet enklare om man, som jag, vill ha med plånbok, mobil, nycklar mm. De allra flesta kvinnor har ju handväska och som vanligt har den feminina delen av befolkningen visat sig vara smartast och mest praktisk.

Kvinnor, snälla – vad har ni mer för saker som vi män även borde använda? Något som gör era liv enklare och smidigare än vad vi korkade män lyckas med själva.

Inga kommentarer: