fredag 17 januari 2014

Försäkringskassan är *******

Fick brev från Försäkringskassan idag. Min SGI (Sjukpenninggrundade inkomst) räknades upp i december (eller en KPI-omräkning som FK verkar kalla det) och en tilläggsutbetalning för perioden från senaste uppräkningen gjordes. Jag fick en mycket modest liten summa extra och det kändes ju bra och helt naturligt eftersom SGI räknas upp vart annat år numera så får man ju lite retroaktivt för den senaste perioden.

Under de senaste åren, efter att min sjukersättning tog slut och jag återgick till sjukpenning, så har jag även fått boendetillägg eftersom min sjukpenning är för låg. Det var tydligen en ny sak som jag informerades om av min handläggare. Den har var först dryga hundralappen i månaden men efter att min sjukpenning sänkes (vilket den gör efter en tids sjukdom) så steg ju även boendetillägget.
Detta boendetillägg hade jag rätt till enligt min handläggare.

Nu krånglar det dock till sig och det var det brevet jag fick idag handlade om;
Eftersom jag fått höjd SGI och därmed mer i sjukpenning även retroaktivt sedan 2012 så har jag under samma period fått för mycket boendetillägg. Förstår ni vad jag menar?
Vid den tidpunkt boendetillägget betalades ut så var det rätt men eftersom SGI:n gick upp en liten bit och den ökningen legat under hela perioden sedan 2012, så skulle jag fått mindre boendetillägg.

Hade alltså SGI räknats om varje månad och sjukpenningen därigenom ändrats varje månad (vilket är ett omöjligt jobb för FK att hålla på med), så hade boendetillägget sjunkit i takt men ökningen av sjukpenningen så summan som utbetalades varje månad var konstant.

Nu fungerar det ju inte så och den uppräkning som gjordes i december 2013 innebär nu att jag måste återbetala hela den felaktigt utbetalda boendetilläggssumman. Detta trots att jag tagit emot den i god tro. I FK:s brev idag sår det att man är återbetalningsskyldig om man "har insett eller haft goda skäl att inse att utbetalningen är felaktig". Men.. hur skulle jag ha vetat det, jag har inte haft en aning om min SGI skulle räknats upp och vad jag skulle varit berättigad till under denna period eftersom ingen på FK räknade ut det förrän i december 2013, 20 månader efter uppräkningen innan dess (den uppräkning boendetillägget baserades på).
Summan det rör sig om är i snitt 80:- per månad, vilket är en så liten summa som betalats ut felaktigt att jag inte ens märkt av att jag skulle ha fått för mycket. Det är ju inte en så stor summa som jag påstås ha fått för mycket att jag borde insett att jag fått för mycket. Hade det rört sim om många hundra eller mer som helt plötsligt kom in på kontot så kan jag förstå att det skulle funnits skäl till att tro att jag borde förstått att något var fel.

Till saken hör att den utbetalning av retroaktivt höjd sjukpenning jag fick (efter skatt) i december är mindre än den summa som ska återbetalas. Så med andra ord hade jag tjänat på att inte få uppräknad sjukpenninggrundadinkomst.

Helt sjukt... både hur det görs på FK och att de anser att jag borde känt till att jag fick för mycket.
Imorgon ska jag ringa till Försäkringskassan och lämna mina synpunkter. Sedan får jag avvakta slutliga beslutet och kräver de återbetalning pga samma orsaker så får jag sända in en ansökan om omprövning, nästa steg är ett överklagande till förvaltningsrätten. För jag har bestämt att om beslutet blir återbetalning och inga bättre skäl anges så driver jag det hela vägen upp till Kammarrätten eller längre om så behövs.

Inga kommentarer: