måndag 22 september 2014

Grattis ESK!

Enköpings SK (ESK) förbättrade idag ett svårslaget rekord. Gratulerar!
Det är med stor skadeglädje jag ser att ESK åkte ur div 3 Östra Sveland idag. I princip har det varit klart halva säsongen, men idag blev det ett definitivt slut på div 3 äventyret. Varför jag är skadeglad, kanske ni undrar?! Även om ni inte gör det så kommer jag att berätta :)

Jag började spela fotboll som 7-åring i EIS, den näststörsta klubben i Enköping på den tiden. Varför det blev EIS minns jag inte men vi hade flyttat tillbaka från England och ville börja spela fotboll, så det blev EIS. I min åldersklass var vi bättre än ESK och ESK ingav sällan skrämselhicka (inte för att några lag gjorde det). Vi märkte dock i ung ålder att även på den nivån så var ESK gynnade i kommunen och så har det generellt varit. Som den "större" klubben har man ordnat till sig bättre tider för träningar etc. Så förutom rivaliteten med lokalkonkurrenten så började ett litet frö av hat (starkt ord, men kom inte på något bättre) gro. Dessutom vet ju alla att det inte någonsin funnits några lag med gröna tröjor som varit värda att hålla på.

När ESK sedan nåde Allsvenskan 2003 så började mina olustkänslor för dem öka mer då jag kontaktade klubben med bevis att spelare i egna laget satsade stora pengar emot dem. Jag har skrivit om det förut och jag hade hoppats att man tagit det hela på allvar. Men ointresset var så stort i ESK så jag inte iddes bry mig mer. Det finns 3-4 mycket udda resultat från Allsvenskan där jag vet att ett antal spelare spelade emot laget på ett visst sätt och det med fyrsiffriga belopp. Det är preskriberat nu men skriver jag memoarer någon gång så kommer det väl med:)

ESK hade några år därefter en tränare som blev dömd för misshandel av sin flickvän. Jag är inte insatt i fallet men den dåvarande ordföranden gick ut och försvarade tränaren och sade att föreningen inte skulle lägga sig i hans privatliv. Detta var ett av de mest korkade uttalanden jag sett då man i en klubb med stor ungdomsverksamhet har ett ansvar gentemot dem och att inte fördöma det tränaren gjort rättfärdigar då kvinnomisshandel. Nu vet jag inte om tränaren var någon som ungdomarna såg upp till, men ett skarpare uttalande av ordförande hade gjort att man kunde ta klubben seriöst. Nu spädde det bara på mina förhoppningar om misslyckanden för laget.

Detta samt "ekonomiska dopingen" under åren runt allsvenskan, "Videojuggar", alla förmåner ESK fått i kommunen gentemot andra klubbar, den arrogans man så ofta visat upp mm gör att jag idag gläds enormt över ESK:s förfall inom fotbollen.


Nu när ni läst igenom min klagosång så kanske ni undrar över vilket rekord ESK slog igår?
De är den klubb som rasat längst på snabbast tid efter att ha varit i Allsvenskan. De slog rekord ifjol genom att vara det lag som snabbast nådde 5:e högsta serie efter ensejour i Allsvenskan. Det tog bara 11 år. Att sedan nå ytterligare ett pinnhål längre ned på 12 år är imponerande.

Laget som innehade rekordet innan ESK spelar i div 4 denna säsong och det är IFK Sundsvall som tog 23 år på sig att nå dit. Västra Frölunda tog 12 år på sig att nå div 3 men de rasade inte längre.
Även IFK Malmö och Högadal har rasat till 6:e högsta serien men det togmånga år och Råå rasade ännu längre men tog 40 år på sig.
Lag som efter Allsvenskan spelat längre ned i systemet är bl.a. Derby, Brynäs och IFK Holmsund. I de två förstnämnda fallen var det misslyckade sammanslagningar som först stoppade raset men som klubbarna bröt sig ut ur och då fick börja om från botten. I Holmsunds fall berodde omstarten  lägsta serien på en konkurs.

Kanske hade fotbollen i Enköping mått bättre av att ESK slagit ihop sig med exempelvis EIS för flera år sedan. Men nu får vi iaf lokalderbyn i div 4 nästa säsong och går allt bra så kliver EIS upp i trean och lämnar ESK bakom sig.

Så deppa inte ESK:are. Var glada över att inneha rekord i svensk fotboll. Ni lär få ha det länge för det lär dröja innan ett lag kraschar så igen.

Inga kommentarer: