måndag 8 juni 2015

KF besök

Tog mig till Kommunfullmäktige idag för att ställa mina frågor till Upplevelsenämndens ordförande Jesper Englundh. Det är intressant att så många från andra partier hälsar och pratar med mig numera då jag tar mig till kF. Så var det aldrig då jag var med i KF själv :)

Det roligaste idag var att Bengt-Åke Gelin(M) kom fram till mig och sade att han gillade mitt "Pepparrotsförslag", som jag hade för någon månad sedan. Han berättade att man i samtal med Parkförvaltningen kommit fram till att man eventuellt skulle ge utrymme för en pepparrotsodling längs Å-promenaden :) Kul isf och förhoppningsvis kommer pepparroten till nytta och någon restaurang kan ha mer Pepparrotsmat på menyn :)

Då det gäller mina frågor fick jag svar. Jag gillade svaret på QR-kodsfrågan då det visade sig att förvaltningen "glömde bort" ärendet ett tag men att man nu arbetar för att få fram QR-koder till sommaren. Hoppas baar det görs på ett bra sätt så man kan göra en rättvis utvärdering.

Svaret på GDP-punktsfrågan gillade jag inte lika mycket. Kommunen har inget intresse i att skapa nedladdningsbar GPS-lista till folks GPS-er. Allt beror på att man sätter för stor tilltro till mobiler och appar mm och tror att alla kan och vill använda sådana. Enköpings kommun har tydligen utvecklat en turistkarta som enligt Jesper är så bra. Och det kanske den är men man har missat en väsentlig sak i detta tänkande. I sverige må smartphones vara något "alla" har men då det gäller tursiter från utlandet är användandet i många fall mindre. I södra Europa exempelvis ligger man långt efter i användandet av surf med mobiler. Däremot har nästan varenda bil GPS. Att enkelt kunna ladda ned en fil till sin GPS med koordinater till alla sevärheter i Enköping är något som jag är säker på att utländska tursiter med bil skulle uppskatta.
Dessutom koster det skjortan för folk med utländska mobilabbonemang att surfa och det gör att få skulle stå vid Brandskogskeppet och klicka på turistakartan då det skulle kunna kosta hundralappar om man inte har svenskt mobilabbonemang eller mobilt bredband.
Dessutom behöver man inte åka runt så mycket i Enköpings kommun för att märka att det finns många platser där näten inte fungerar, där kontakten med mobila näten är urkass.

Så IMO tänker kommunen helt fel här och har skapat en "lösning" som tyvärr inte duger. Lite tråkigt, men inte förvånansvärt med tanke på hur otekniska men är på kommunen.

Av en ledamot fick jag en fråga om jag inte saknar att vara med politiskt. Det gör jag inte. Jag försöker påverka på mitt sätt nu och jag har nu tillåtelse att även kritisera mitt gamla parti och det känns bra. Finns en hel del att kritisera dem för numera också :)
Det jag kände att jag saknade mest idag var då jag gick till bilen och hörde musiken från Envallen. EIS skulle spela match och för 20 år sedan gick jag enormt mycket på fotboll. Saknar det lite. Kunde åka runt och se fotboll lite var som helst och såg lika gärna Södra trögd eller Älgens Röda Horn som jag såg fotboll i högre serier. Men nu ser jag knappt fotboll på TV längre.

Inga kommentarer: