I en intervju i SvD säger Kd-nissen Hägglund att de ska arbeta för en grundlagsändring som innebär att organisationsfriheten tas bort. Man vill att det ska vara olagligt att stödja ”rasistiska, kriminella och terroriststämplade organisationer”.
Hmm... vilket iofs är ett sätt att stoppa Sverigdemokraterna då det skulle bli olagligt att stödja dem...
Men hela tanken är så fel. vem ska bestämma vad som är en rasistisk organisation eller för den delen en kriminell organisation? Hur ska de bedöma vad stöd innebär? Att skriva en insändare som hyllar Hells Angels, kommer det att bli kriminellt om Hägglund får som han vill?
Kan man inte förbjuda stöd till människofientliga organisationer också isf så stöd till Kd förbjuds??
Nä... man kan fråga sig hur Hägglund och Kd tänkte här. Förresten... det är ju Kd så då vet vi att de inte tänkt alls.
onsdag 5 januari 2011
tisdag 4 januari 2011
Betraktelser från bakre bänk (november)
Detta publicerade jag på Socialdemokraterna i Enköpings hemsida efter mitt första KF och kommer skriva betraktelser efter varje fullmäktige framöver.
---------------------------------------------------
Ny mandatperiod och ny sammansättning av Kommunfullmäktige. Enköping styrs nu av en borgerlig minoritet, som trots att de kallar sig majoritet inte är det. Själv är jag ny i KF som siste ersättare för S och min plats blir därför i den bakre bänkraden där jag överblickar mötena för att senare kommentera dem på hemsidan.
Årets första riktiga kommunfullmäktigesammanträde inleddes med en lång diskussion om de planer på politisk omorganisation som styrande minoriteten hittat på. Vi var överrens med dem på ett par punkter, som att Nämnden för Förskola och Grundskola (NFG) nu får det smidigare namnet Skolnämnden. Vi var även överrens om att Kulturnämnden och Fritidsnämnden slås ihop till Upplevelsenämnden. I övrigt lämnades mycket att önska i det förslag som framkommit.
Den styrande minoriteten hade bl.a. föreslagit att man skulle tillsätta en 1:e vice ordförande i alla nämnder. Som det är nu så innehar de som styr ordförandeposten och oppositionen har haft viceordförandeposten. Förslaget som nu kom var att de styrande skulle få en 1:a viceordförande och att oppositionen skulle få 2:e vice ordförande. Då ordförande och viceordförande får arvode för sitt uppdrag så blev det även en debatt om vilken ersättning de skulle få. Under sittande möte kom det ett förslag från kommunalråden att 1:e vice och 2:e vice skulle få samma belopp. Hur mycket denna omorganisation skulle kosta kunde de dock inte ge besked om. Flera i oppositionen pressade framförallt moderaternas Markus Lagerquist om detta, men han verkade enormt dåligt påläst och kunde inte ge några svar. Detta trots att han kallade hela förslaget det mest genomarbetade förslaget som vi kommer att få se under mandatperioden. Och med tanke på hur illa detta var förberett av den styrande minoriteten så bävar vi inför vad som komma skall framöver.
Intressant från denna debatt var att Urban Wahlberg mitt under sittande möte drog tillbaka en av punkterna i förslaget, vilket jag också visar hur väl förberett det egentligen var.
Innan votering i denna fråga så ansåg vi i oppositionen att det, med de ändringar som tillkommit under mötet, var fråga om ett nytt förslag och att vi därmed kunde yrka minoritetsåterremiss. KF-ordförande höll dock inte med och då den styrande minoriteten fick stöd från Folkpartiet och Sverigedemokraterna i alla punkter så gick förslaget igenom.
Vi i oppositionen vann dock debatten, det kan man lugnt säga. Många starka argument från framförallt Helena Proos och Magnus Ahlkvist (V) visade på hur lite koll den styrande minoriteten egentligen hade.
Efter detta följde så en budgetdebatt som dominerades av skolfrågor. Tanken var att budgeten för alla nämnder skulle gås igenom men huvuddelen av tiden spenderades på skolfrågor. De styrande hade i budgeten tillsatt 5 miljoner till Nämnden för Förskola och Grundskola men moderaternas Stefan Sundbäck kunde förklara vilka satsningar de pengarna skulle gå till trots att flera i oppositionen försökte få ett rakt svar från honom. När blivande ordförande i Skolnämnden (som ju NFG byter namn till), Ingvar Smedlund (M), till slut tog över från sin förvirrande kollega så förklarade han att det inte alls var till satsningar som pengarna skulle gå utan för att täcka upp för ökade kostnader. Som vanligt ett litet blufförsök från moderaterna alltså för att försöka få det att se ut som man verkligen satsade på skolan, men som vanligt sviker de.
En sak som var rolig för vår skull i debatten kring skolan var att tre av de nya ledamöterna yttrade sig, alla tre är dessutom nya i skolnämnden till våren. Maria Rodriguez och blivande gruppledare Rolf Carlsson gjorde anföranden från talarstolen medan Jesper Englundh replikerade på en sak som Stefan Sundbäck sagt. Hoppas detta är en fingervisning om att vi har ett starkt lag både i KF och skolnämnden, som f.ö. är min nämnd).
När klockan började närma sig 22.00 så insåg vi alla hur illa man planerat tiderna för detta möte och det bestämdes att vi skulle fortsätta till 23.00. men då klockan närmade sig det klockslaget så hade vi kvar tre nämnder att diskutera om, vård- och omsorg-, social- samt nya upplevelsenämnden. Förslag fanns från vår sida att vi skulle ajournera oss och fortsätta en annan dag. De borgerliga partierna tillsammans med SD sade dock att vi skulle ta 30 minuter till på oss för att ”göra klart” budgetdebatten.
Ett utomordentligt uselt förslag som ledde till att tre nämnder hetsades igenom och debatten slarvades bort.
23.30 ajournerades till slut mötet och resten av frågorna bordlades till nästa möte.
Lite personliga reflektioner på mötet.
Som ny i Kommunfullmäktigegruppen så var det kul att se hur flera av våra politiker agerade då de är med på ett KF-sammanträde. Jag har ju sett dem alla prata och diskutera på andra möten mm men här kändes det annorlunda.
Jag tror att allvaret i situationen får alla att skärpa till sig och jag känner mig trygg i att vi har ledamöter som kommer föra en stark oppositionspolitik under mandatperioden.
Men samtidigt som det var allvar så fanns även en annan känsla i luften. Den är svår att förklara men det kändes som om politiker från båda sidor lyste upp i mötet med andra politiker. Folk satt och pratade över blockgränserna och verkade ha riktigt trevligt. Det kändes lite som när man tar en hund till hundrastgården. Hemma kan hunden vara rolig och ge mycket glädje men när man tar den till hundrastgården där det finns andra hundar så ser man glädjen och energin spritta i hunden och den springer runt och hälsar och leker med de andra . Så kändes det här då det gällde politikernas möte med andra politiker i KF. Den stora skillnaden var att de manliga politikerna inte nosade de kvinnliga i baken.
Även om mötet varade i 7½ timme så kändes det inte långt eller jobbigt. Jag ser fram emot kommande möten då jag återkommer med mina betraktelser.
---------------------------------------------------
Ny mandatperiod och ny sammansättning av Kommunfullmäktige. Enköping styrs nu av en borgerlig minoritet, som trots att de kallar sig majoritet inte är det. Själv är jag ny i KF som siste ersättare för S och min plats blir därför i den bakre bänkraden där jag överblickar mötena för att senare kommentera dem på hemsidan.
Årets första riktiga kommunfullmäktigesammanträde inleddes med en lång diskussion om de planer på politisk omorganisation som styrande minoriteten hittat på. Vi var överrens med dem på ett par punkter, som att Nämnden för Förskola och Grundskola (NFG) nu får det smidigare namnet Skolnämnden. Vi var även överrens om att Kulturnämnden och Fritidsnämnden slås ihop till Upplevelsenämnden. I övrigt lämnades mycket att önska i det förslag som framkommit.
Den styrande minoriteten hade bl.a. föreslagit att man skulle tillsätta en 1:e vice ordförande i alla nämnder. Som det är nu så innehar de som styr ordförandeposten och oppositionen har haft viceordförandeposten. Förslaget som nu kom var att de styrande skulle få en 1:a viceordförande och att oppositionen skulle få 2:e vice ordförande. Då ordförande och viceordförande får arvode för sitt uppdrag så blev det även en debatt om vilken ersättning de skulle få. Under sittande möte kom det ett förslag från kommunalråden att 1:e vice och 2:e vice skulle få samma belopp. Hur mycket denna omorganisation skulle kosta kunde de dock inte ge besked om. Flera i oppositionen pressade framförallt moderaternas Markus Lagerquist om detta, men han verkade enormt dåligt påläst och kunde inte ge några svar. Detta trots att han kallade hela förslaget det mest genomarbetade förslaget som vi kommer att få se under mandatperioden. Och med tanke på hur illa detta var förberett av den styrande minoriteten så bävar vi inför vad som komma skall framöver.
Intressant från denna debatt var att Urban Wahlberg mitt under sittande möte drog tillbaka en av punkterna i förslaget, vilket jag också visar hur väl förberett det egentligen var.
Innan votering i denna fråga så ansåg vi i oppositionen att det, med de ändringar som tillkommit under mötet, var fråga om ett nytt förslag och att vi därmed kunde yrka minoritetsåterremiss. KF-ordförande höll dock inte med och då den styrande minoriteten fick stöd från Folkpartiet och Sverigedemokraterna i alla punkter så gick förslaget igenom.
Vi i oppositionen vann dock debatten, det kan man lugnt säga. Många starka argument från framförallt Helena Proos och Magnus Ahlkvist (V) visade på hur lite koll den styrande minoriteten egentligen hade.
Efter detta följde så en budgetdebatt som dominerades av skolfrågor. Tanken var att budgeten för alla nämnder skulle gås igenom men huvuddelen av tiden spenderades på skolfrågor. De styrande hade i budgeten tillsatt 5 miljoner till Nämnden för Förskola och Grundskola men moderaternas Stefan Sundbäck kunde förklara vilka satsningar de pengarna skulle gå till trots att flera i oppositionen försökte få ett rakt svar från honom. När blivande ordförande i Skolnämnden (som ju NFG byter namn till), Ingvar Smedlund (M), till slut tog över från sin förvirrande kollega så förklarade han att det inte alls var till satsningar som pengarna skulle gå utan för att täcka upp för ökade kostnader. Som vanligt ett litet blufförsök från moderaterna alltså för att försöka få det att se ut som man verkligen satsade på skolan, men som vanligt sviker de.
En sak som var rolig för vår skull i debatten kring skolan var att tre av de nya ledamöterna yttrade sig, alla tre är dessutom nya i skolnämnden till våren. Maria Rodriguez och blivande gruppledare Rolf Carlsson gjorde anföranden från talarstolen medan Jesper Englundh replikerade på en sak som Stefan Sundbäck sagt. Hoppas detta är en fingervisning om att vi har ett starkt lag både i KF och skolnämnden, som f.ö. är min nämnd).
När klockan började närma sig 22.00 så insåg vi alla hur illa man planerat tiderna för detta möte och det bestämdes att vi skulle fortsätta till 23.00. men då klockan närmade sig det klockslaget så hade vi kvar tre nämnder att diskutera om, vård- och omsorg-, social- samt nya upplevelsenämnden. Förslag fanns från vår sida att vi skulle ajournera oss och fortsätta en annan dag. De borgerliga partierna tillsammans med SD sade dock att vi skulle ta 30 minuter till på oss för att ”göra klart” budgetdebatten.
Ett utomordentligt uselt förslag som ledde till att tre nämnder hetsades igenom och debatten slarvades bort.
23.30 ajournerades till slut mötet och resten av frågorna bordlades till nästa möte.
Lite personliga reflektioner på mötet.
Som ny i Kommunfullmäktigegruppen så var det kul att se hur flera av våra politiker agerade då de är med på ett KF-sammanträde. Jag har ju sett dem alla prata och diskutera på andra möten mm men här kändes det annorlunda.
Jag tror att allvaret i situationen får alla att skärpa till sig och jag känner mig trygg i att vi har ledamöter som kommer föra en stark oppositionspolitik under mandatperioden.
Men samtidigt som det var allvar så fanns även en annan känsla i luften. Den är svår att förklara men det kändes som om politiker från båda sidor lyste upp i mötet med andra politiker. Folk satt och pratade över blockgränserna och verkade ha riktigt trevligt. Det kändes lite som när man tar en hund till hundrastgården. Hemma kan hunden vara rolig och ge mycket glädje men när man tar den till hundrastgården där det finns andra hundar så ser man glädjen och energin spritta i hunden och den springer runt och hälsar och leker med de andra . Så kändes det här då det gällde politikernas möte med andra politiker i KF. Den stora skillnaden var att de manliga politikerna inte nosade de kvinnliga i baken.
Även om mötet varade i 7½ timme så kändes det inte långt eller jobbigt. Jag ser fram emot kommande möten då jag återkommer med mina betraktelser.
måndag 3 januari 2011
Skogstokiga Centerpartister
Om någon undrar varför Centerpartiet dansar en farlig dans runt 4%-strecket i väljarundersökningar så är det ju bara att titta på vilka som representerar partiet. I Riksdagen har vi ju Solveig Zander, som jag skrivit om tidigare, som skämmer ut partiet med sina löjliga utspel och nu har kommunalrådet i Uppsala (Stefan Hanna) druckit för mycket på semestern och skrivit vad han egentligen tycker på sin blogg. Ni har säkert läst dårens tankar och jag ids inte upprepa dem här.
Alla vettiga människor (och jag vet att det finns ett fåtal i Centern som tillhör den gruppen) inser att det bästa Centern kan göra är att kicka Hanna så långt bort man kan. Att Hanna sedan ljuger om vad som hänt och påstår saker som att hans blogg blivit kapad etc. gör ju inte det hela bättre.
Helsjukt men bra för oss på röda sidan. För om skogstokiga centerpartister fortsätter som de gjort så är alliansen snart två partier mindre (för KD kan inte räddas. De har sjunkit för långt med sin människofientliga syn för att ens få stödröster 2014) och då kan äntligen Sverige få den regering de är värda efter nästa val.
Undrar om det är något med vattnet (eller alkoholen kanske, om man ser till Hanna) här i Uppland som direkt angriper centerpartisters skallar? Förutom tokarna jag nämnt så går ju även Johan Örjes ut och försvarar Hanna i sin blogg (som jag inte tänker länka till då jag inte vill bidra till att sprida C-idiotin.
Alla vettiga människor (och jag vet att det finns ett fåtal i Centern som tillhör den gruppen) inser att det bästa Centern kan göra är att kicka Hanna så långt bort man kan. Att Hanna sedan ljuger om vad som hänt och påstår saker som att hans blogg blivit kapad etc. gör ju inte det hela bättre.
Helsjukt men bra för oss på röda sidan. För om skogstokiga centerpartister fortsätter som de gjort så är alliansen snart två partier mindre (för KD kan inte räddas. De har sjunkit för långt med sin människofientliga syn för att ens få stödröster 2014) och då kan äntligen Sverige få den regering de är värda efter nästa val.
Undrar om det är något med vattnet (eller alkoholen kanske, om man ser till Hanna) här i Uppland som direkt angriper centerpartisters skallar? Förutom tokarna jag nämnt så går ju även Johan Örjes ut och försvarar Hanna i sin blogg (som jag inte tänker länka till då jag inte vill bidra till att sprida C-idiotin.
Personlig och Kaxig
Jag är tillbaks. Har under hösten funderat på att börja blogga igen men inte haft ork att ta mig för det. Men förra veckan så fick jag den kick jag behövde för att fortsätta. Enköpings Posten skrev då en artikel om politiska blogar i Enköping och i artikeln nämndes att jag slutat blogga och artikelförfattaren tyckte det var synd då min blogg var personlig och kaxig. :)
En bra omdöme som gav mig orken att börja skriva igen. Tack Bengt på EP :)
Det finns flera orsaker till att min blogg i stort sett lades ner och jag känner att det kan vara läge att förklara orsakerna. i ingen direkt ordning, de bidrog alla lite.
- Valförlusten - Det var lite jobbigt att vi förlorade valet och det gjorde att jag tappade sugen en del. Dessutom var det extra jobbigt personligen då jag som långtidssjuk hade hoppats att en Socialdemokratisk valseger hade lett till ändrade sjukförsäkringsregler. Istället fick vi ännu en mandatperiod med en egoistisk och empatilös regering. Så risken för utförsäkring hänger över mig och tar enormt mycket kraft från allt annat jag skulle vilja göra.
- Sjukdom och FK - Jag är alltså, som jag berättat om tidigare sjuk. Min sjukdom är svår att förklara i en blogg så här men den gör iaf att jag inte klarar av att jobba för dagen. Jag kom med i politiken efter att jag sjukskrivits mest för ett sätt att bryta "utanförskapet". Utanförskapet är ett ord jag hatar förresten och som är så fel. Jag har med "innanförskap" nu än när jag jobbade tidigare i mitt liv. Många, många känner utanförskap i sina liv trots att de jobbar och psykiskt och fysiskt mår bra. Att vi i S började använda M-uttrycket "Utanförskapet" stör mig enormt då det är något av det mest felaktiga och dumma uttryck vi skulle kunna slänga oss med.
Iaf... FK var på mig förra våren och klagade på att jag bloggade (denna samt en annan blogg) och skulle utreda om det kunde jämställas med jobb. Helt befängd tanke. Att sitta några minuter någon eller några dagar i veckan och skriva ner mina tankar är inte i närheten av jobb. Det är ett sätt för mig att överleva och släppa ut det som annars skulle överfylla min hjärna, vilket skulle leda till att jag inte skulle bli friskare. Till slut kom FK på att det kanske inte alls var som att jobba, om det inte är så att jag lägger ner för mycket tid på bloggandet. FK verkar vilja att man som sjuk ska ligga i sängen hela dagarna och dra på sig fler och värre symptom då man är sjuk. Vidrig människosyn...
- Sverige - jag var borta ganska länge på sensommaren då jag fick en chans att åka till Spanien med en vän för att komma bort ett tag. Det passade mig perfekt då alla var så hispiga inför valet mm och jag hade ju förbjudits att delta i valverksamhet av FK. Så jag reste bort och den resan gjorde mig mer gott än något annat under de 7 år jag varit sjuk. Att kunna släppa allt som skapar min sjukdom och bara koppla av gjorde att jag mådde ganska bra... tills jag kom hem. Väl hemma var allt som vanligt. Dessutom stressade alla med valet (vore det inte bättre att vi hade val i maj förresten? Innan sommarsemestrar och liknande?!) och det var kallt och tråkigt. Många tankar återkom ganska så kraftigt och jag drabbades av en klar nedgång i mitt mående och tog en time-out från allt i nästan en månad under hösten. Jag har även börjat lära mig att säga nej, vilket är enda chansen för att jag ska kunna bli det minsta frisk.
- Personlig - Det som Enköpings-Posten tyckte var bra, det kritiserades av en del i partiet. Man ska inte vara för personlig i en politisk blogg var det ett par som sade. De förstod inte att det här är min blogg, enbart min och jag har den för att skriva mina tankar och funderingar och då även mest om politik. Men för mig ä en blogg utan personliga tankar och funderingar lika menlös som den regering vi nu har.
Det var lite av orsakerna till att orken att skriva tog slut. Det är därför jag inte skrivit insändare under hösten och vintern också. Jag har helt enkelt inte haft lust och ork. Nu startar jag upp denna blogg igen iaf och jag hoppas orka skriva lite i den ibland. Stå ut med att den kanske inte uppdateras så ofta som vissa tycker att den borde. jag lovar iaf att forsätta vara Personlig och Kaxig :)
En bra omdöme som gav mig orken att börja skriva igen. Tack Bengt på EP :)
Det finns flera orsaker till att min blogg i stort sett lades ner och jag känner att det kan vara läge att förklara orsakerna. i ingen direkt ordning, de bidrog alla lite.
- Valförlusten - Det var lite jobbigt att vi förlorade valet och det gjorde att jag tappade sugen en del. Dessutom var det extra jobbigt personligen då jag som långtidssjuk hade hoppats att en Socialdemokratisk valseger hade lett till ändrade sjukförsäkringsregler. Istället fick vi ännu en mandatperiod med en egoistisk och empatilös regering. Så risken för utförsäkring hänger över mig och tar enormt mycket kraft från allt annat jag skulle vilja göra.
- Sjukdom och FK - Jag är alltså, som jag berättat om tidigare sjuk. Min sjukdom är svår att förklara i en blogg så här men den gör iaf att jag inte klarar av att jobba för dagen. Jag kom med i politiken efter att jag sjukskrivits mest för ett sätt att bryta "utanförskapet". Utanförskapet är ett ord jag hatar förresten och som är så fel. Jag har med "innanförskap" nu än när jag jobbade tidigare i mitt liv. Många, många känner utanförskap i sina liv trots att de jobbar och psykiskt och fysiskt mår bra. Att vi i S började använda M-uttrycket "Utanförskapet" stör mig enormt då det är något av det mest felaktiga och dumma uttryck vi skulle kunna slänga oss med.
Iaf... FK var på mig förra våren och klagade på att jag bloggade (denna samt en annan blogg) och skulle utreda om det kunde jämställas med jobb. Helt befängd tanke. Att sitta några minuter någon eller några dagar i veckan och skriva ner mina tankar är inte i närheten av jobb. Det är ett sätt för mig att överleva och släppa ut det som annars skulle överfylla min hjärna, vilket skulle leda till att jag inte skulle bli friskare. Till slut kom FK på att det kanske inte alls var som att jobba, om det inte är så att jag lägger ner för mycket tid på bloggandet. FK verkar vilja att man som sjuk ska ligga i sängen hela dagarna och dra på sig fler och värre symptom då man är sjuk. Vidrig människosyn...
- Sverige - jag var borta ganska länge på sensommaren då jag fick en chans att åka till Spanien med en vän för att komma bort ett tag. Det passade mig perfekt då alla var så hispiga inför valet mm och jag hade ju förbjudits att delta i valverksamhet av FK. Så jag reste bort och den resan gjorde mig mer gott än något annat under de 7 år jag varit sjuk. Att kunna släppa allt som skapar min sjukdom och bara koppla av gjorde att jag mådde ganska bra... tills jag kom hem. Väl hemma var allt som vanligt. Dessutom stressade alla med valet (vore det inte bättre att vi hade val i maj förresten? Innan sommarsemestrar och liknande?!) och det var kallt och tråkigt. Många tankar återkom ganska så kraftigt och jag drabbades av en klar nedgång i mitt mående och tog en time-out från allt i nästan en månad under hösten. Jag har även börjat lära mig att säga nej, vilket är enda chansen för att jag ska kunna bli det minsta frisk.
- Personlig - Det som Enköpings-Posten tyckte var bra, det kritiserades av en del i partiet. Man ska inte vara för personlig i en politisk blogg var det ett par som sade. De förstod inte att det här är min blogg, enbart min och jag har den för att skriva mina tankar och funderingar och då även mest om politik. Men för mig ä en blogg utan personliga tankar och funderingar lika menlös som den regering vi nu har.
Det var lite av orsakerna till att orken att skriva tog slut. Det är därför jag inte skrivit insändare under hösten och vintern också. Jag har helt enkelt inte haft lust och ork. Nu startar jag upp denna blogg igen iaf och jag hoppas orka skriva lite i den ibland. Stå ut med att den kanske inte uppdateras så ofta som vissa tycker att den borde. jag lovar iaf att forsätta vara Personlig och Kaxig :)
måndag 6 september 2010
Restauranger och centrum
Eftersom jag har varit borta länge så har jag många Enköpings-Posten att läsa igenom. Jag har bara hunnit till sista juli och har således hela augusti kvar men jag har en del reflektioner på det jag läst hittills
Centern vill sänka momsen på restaurangmat och lokala C-Personer hade skrivit en insändare där de ansåg att en lunch skulle komma att kosta 70:- istället för 80:- (som den tydligen gör idag). Sänkta momsen skulle alltså max leda till 10:- billigare lunch. 70 eller 80 spelar för det första ingen roll för den som har arbete och äter ute. De med svag ekonomi kommer inte springa benen av sig för att lägga sina sista slantar på en lunch på stan till det priset.
MEN... jag undrar om C egentligen fattar vad sänkt moms skulle leda till?! Restaurangerna vet att folk gladeligen (nåja...) betalar 80:- för en lunch och kommer fortsätta med det även om momsen sänks och därmed blir det de som blir vinnarna, inte restaurangbesökarna.
Sedan läste jag om alla tomma butikslokaler i centrum. Samtidigt som mantrat "handla på hemmaplan" hörs så har vi ett centrum med tomma lokaler och dyra, ointressanta butiker. Hyrorna verkar vara alldeles för höga och butikens för små för att locka större kedjor. Vi herrar har exempelvis enbart Dressmann att handla kläder i, vilket leder till att klädinköp görs på annat håll. Vi har ingen TV- eller vitvarubutik värd namnet i stan, vilket leder till att man besöker exempelvis Västerås och då kan man handla allt annat där.
Byggandet av handelsområdet i Myran måste komma igång om handeln i Enköping ska få liv. Sedan ska INTE klädbutiker förbjudas där, vilket vissa nollor föreslagit. In med alla kända kedjor och butiker som vill och Enköpingsbon kommer att handla mer på hemmaplan. Inför sedan gratis bussar för alla i Enköping och det blir lätt att åka mellan centrum-Handelsområdet -hemmet även för de med svagare ekonomi eller de utan bil.
Själv är jag aldrig i centrum och handlar då utbud och priser är ointressanta. Just nämnda Dressmann är de enda som jag besöker emellanåt, men oftast handlar jag på bortaplan.
Centrumfrågan är viktig. Det har inte med torget att göra, som vissa verkar ha fastnat vid. Torget behövs och kan göras finare och mer besöksvänligt. De tomma butiker lär kvarstå och grushögen där statshotellet låg fram till kommunens flata politiker lät det förfalla lär vara en grushög i många år. Wow...så mycket finare det blev....
Centern vill sänka momsen på restaurangmat och lokala C-Personer hade skrivit en insändare där de ansåg att en lunch skulle komma att kosta 70:- istället för 80:- (som den tydligen gör idag). Sänkta momsen skulle alltså max leda till 10:- billigare lunch. 70 eller 80 spelar för det första ingen roll för den som har arbete och äter ute. De med svag ekonomi kommer inte springa benen av sig för att lägga sina sista slantar på en lunch på stan till det priset.
MEN... jag undrar om C egentligen fattar vad sänkt moms skulle leda till?! Restaurangerna vet att folk gladeligen (nåja...) betalar 80:- för en lunch och kommer fortsätta med det även om momsen sänks och därmed blir det de som blir vinnarna, inte restaurangbesökarna.
Sedan läste jag om alla tomma butikslokaler i centrum. Samtidigt som mantrat "handla på hemmaplan" hörs så har vi ett centrum med tomma lokaler och dyra, ointressanta butiker. Hyrorna verkar vara alldeles för höga och butikens för små för att locka större kedjor. Vi herrar har exempelvis enbart Dressmann att handla kläder i, vilket leder till att klädinköp görs på annat håll. Vi har ingen TV- eller vitvarubutik värd namnet i stan, vilket leder till att man besöker exempelvis Västerås och då kan man handla allt annat där.
Byggandet av handelsområdet i Myran måste komma igång om handeln i Enköping ska få liv. Sedan ska INTE klädbutiker förbjudas där, vilket vissa nollor föreslagit. In med alla kända kedjor och butiker som vill och Enköpingsbon kommer att handla mer på hemmaplan. Inför sedan gratis bussar för alla i Enköping och det blir lätt att åka mellan centrum-Handelsområdet -hemmet även för de med svagare ekonomi eller de utan bil.
Själv är jag aldrig i centrum och handlar då utbud och priser är ointressanta. Just nämnda Dressmann är de enda som jag besöker emellanåt, men oftast handlar jag på bortaplan.
Centrumfrågan är viktig. Det har inte med torget att göra, som vissa verkar ha fastnat vid. Torget behövs och kan göras finare och mer besöksvänligt. De tomma butiker lär kvarstå och grushögen där statshotellet låg fram till kommunens flata politiker lät det förfalla lär vara en grushög i många år. Wow...så mycket finare det blev....
söndag 5 september 2010
Scener från ett nämndmöte
Eftersom det är snart är val så kommer flera nya personer att komma med i nämnder och liknande. Jag kom själv in i Nämnden för förskola och grundskola (NFG) som ersättare under mandatperioden och det har varit intressant, kul och väldigt lärorikt.
För de som inte har nämnderfarenhet eller som inte har insyn i NFG:s verksamhet tänkte jag berätta lite om hur ett sammanträde går till i, vad jag kallar, Scener från ett nämndmöte.
Eftersom den moderata alliansen har makten i Enköping så är de fler än oss i nämnderna och ordföringarna är alla från de olika högerpartierna. NFG har denna mandatperiod en centerpartistisk ordförande.
Så... här är då lite scener från ett nämndmöte i NFG sett ur en oppositionspolitikers ögon.
Ordförande öppnar mötet och man ser på honom att han knappt kan vänta på första punkten på dagordningen.
- En ny friskola vill öppna i Enköping, säger han och innan han hinner fortsätta ställer sig en av de moderata ledamöterna upp och skriker: YESSSSS!!!!!!
Unisont säger alliansledamöterna: - JA, de får öppna.
Den socialdemokratiske viceordförande inflikar då att hon inte kan se att det gjorts någon konsekvensanalys och att det är oklart vilken pedagogik friskolan kommer använda.
En av alliansledamöterna stirrar henne i ögonen och säger:
- Det har visst gjorts en konsekvensanalys, hör här. En friskola vill öppna i Enköping. Konsekvens: De får öppna. Dessutom är både pedagogik och konsekvensanalyser som russin i en lussebulle. En del tycker det är viktigt att det finns medan vi andra inte bryr oss och ibland anser att det är bättre helt utan!
Han vänder sig sedan till en partikamrat som skrattar och "High-fivar" honom. Sedan ställer sig alliansledamöterna upp och bildar en "conga-line" och dansar fram genom sammanträdesrummet sjungandes mantrat "öppna friskola, öppna friskola, öppna friskola".
Då det äntligen lugnat ner sig i rummet går ordförande vidare med punkt 2 som är att nämnden ska informeras om hur betygsutvecklingen bland niorna i Enköpings skolor ser ut. Då den föredragande tjänstemannen berättar att Enköpings elever nu ligger en plats över snittet i landet ställer sig ordförande upp och utbrister: Jag har lyckats! Sedan springer han ut och gör 3 ärevarv runt kommunhuset skrikandes att han har lyckats, samtidigt som han gör två insändare och ringer Enköpings-Posten för att berätta om hans förträfflighet som ordförande.
Under tiden säger en av oppisitionsledamöterna att den rödgröna sidan inte är nöjda med att vi bara ligger runt medel i landet och att vi gått upp någon plats. Det kan ju lika gärna bero på att alla andra blivit sämre, inte att vi blivit bättre, påpekar han.
En av de nyare alliansledamötena håller med och säger att det kanske inte är så mycket att bli så glad över. Då blir han tagen i örat av en partikamrat som väser:
- Vi vill inte att betygen ska bli för mycket bättre. Hur ska de då kunna förbättras och hur ska vi kunna få det till att det är vi som sett till att de blivit bättre. Dessutom är det så att vi inte vill ha smarta elever, för smarta människor röstar rött och det kan vi inte ha.
Ordförande kommer samtidigt flåsande tillbaka, alldeles röd i ansiktet och försöker gå vidare med nästa punkt.
- Det finns förslag på mer pengar till skolbiblioteken.
Genast somnar två alliansledamöter. Den på rödgröna sidan som är mest drivande i frågan börjar tala om varför det är bra med skolbibliotek och varför mer pengar behövs. Han avbryts abrupt av en av de moderata ledamöterna som hytter med fingret och säger:
- Tig. Anna har lärt oss, eller...nja inte Anna utan en av de i vårt parti som kan något om politik har lärt oss följande: Inte prata kultur, för då gör du en moderat sur. Kultur är även det som russin i lussebullar. Vi för vår del ser gärna till att det inte finns lussebullar alls.
Den kristdemokratiske ledamoten inflikar:
- Dessutom behöver man bara läsa en enda bok.
- Ja, skrockar den centerpartist som inte sover, Bondepraktikan.
- Oj, säger ordföranden, jag ser att fler punkter på dagordningen är sådana som oppositionen gillar bäst. Vilken otur då att detta är sista mötet före jul och att jag sett till att nämnden får tomtegröt och skinkmacka i cafeterian efter mötet. Jag har ju barn att hämta och tvätt att pressa och ni andra kan säkert hitta på orsaker till varför vi måste skynda på. För gröt är viktigare än politik!!
Så fortsätter mötet men nu i rasande tempo och politiken kommer i andra hand och beslut klubbas igenom av moderatstyrda alliansen utan att man diskuterar frågorna i större utsträckning
Vi oppositonspolitiker tittar på varandra och skakar på våra huvuden. Alla tänker vi samma sak.
Om bara Enköpingsborna hade vett att rösta fram oss som styrande för kommunen. Då skulle betygen bli bättre, mer pengar skulle läggas på att hjälpa de som har det jobbigt, färre skulle må dåligt och vantrivas i skolan, fler vuxna och lärare skulle finnas i skolan, skolbibliotek och kultur i stort skulle få ett uppsving. överhuvudtaget skulle vi se till att vi i Enköping utbildar elever som får stora kunskaper och alla möjligheter att lyckas längre fram i livet. De som styr nu har inte alls samma mål, tyvärr.
För de som inte har nämnderfarenhet eller som inte har insyn i NFG:s verksamhet tänkte jag berätta lite om hur ett sammanträde går till i, vad jag kallar, Scener från ett nämndmöte.
Eftersom den moderata alliansen har makten i Enköping så är de fler än oss i nämnderna och ordföringarna är alla från de olika högerpartierna. NFG har denna mandatperiod en centerpartistisk ordförande.
Så... här är då lite scener från ett nämndmöte i NFG sett ur en oppositionspolitikers ögon.
Ordförande öppnar mötet och man ser på honom att han knappt kan vänta på första punkten på dagordningen.
- En ny friskola vill öppna i Enköping, säger han och innan han hinner fortsätta ställer sig en av de moderata ledamöterna upp och skriker: YESSSSS!!!!!!
Unisont säger alliansledamöterna: - JA, de får öppna.
Den socialdemokratiske viceordförande inflikar då att hon inte kan se att det gjorts någon konsekvensanalys och att det är oklart vilken pedagogik friskolan kommer använda.
En av alliansledamöterna stirrar henne i ögonen och säger:
- Det har visst gjorts en konsekvensanalys, hör här. En friskola vill öppna i Enköping. Konsekvens: De får öppna. Dessutom är både pedagogik och konsekvensanalyser som russin i en lussebulle. En del tycker det är viktigt att det finns medan vi andra inte bryr oss och ibland anser att det är bättre helt utan!
Han vänder sig sedan till en partikamrat som skrattar och "High-fivar" honom. Sedan ställer sig alliansledamöterna upp och bildar en "conga-line" och dansar fram genom sammanträdesrummet sjungandes mantrat "öppna friskola, öppna friskola, öppna friskola".
Då det äntligen lugnat ner sig i rummet går ordförande vidare med punkt 2 som är att nämnden ska informeras om hur betygsutvecklingen bland niorna i Enköpings skolor ser ut. Då den föredragande tjänstemannen berättar att Enköpings elever nu ligger en plats över snittet i landet ställer sig ordförande upp och utbrister: Jag har lyckats! Sedan springer han ut och gör 3 ärevarv runt kommunhuset skrikandes att han har lyckats, samtidigt som han gör två insändare och ringer Enköpings-Posten för att berätta om hans förträfflighet som ordförande.
Under tiden säger en av oppisitionsledamöterna att den rödgröna sidan inte är nöjda med att vi bara ligger runt medel i landet och att vi gått upp någon plats. Det kan ju lika gärna bero på att alla andra blivit sämre, inte att vi blivit bättre, påpekar han.
En av de nyare alliansledamötena håller med och säger att det kanske inte är så mycket att bli så glad över. Då blir han tagen i örat av en partikamrat som väser:
- Vi vill inte att betygen ska bli för mycket bättre. Hur ska de då kunna förbättras och hur ska vi kunna få det till att det är vi som sett till att de blivit bättre. Dessutom är det så att vi inte vill ha smarta elever, för smarta människor röstar rött och det kan vi inte ha.
Ordförande kommer samtidigt flåsande tillbaka, alldeles röd i ansiktet och försöker gå vidare med nästa punkt.
- Det finns förslag på mer pengar till skolbiblioteken.
Genast somnar två alliansledamöter. Den på rödgröna sidan som är mest drivande i frågan börjar tala om varför det är bra med skolbibliotek och varför mer pengar behövs. Han avbryts abrupt av en av de moderata ledamöterna som hytter med fingret och säger:
- Tig. Anna har lärt oss, eller...nja inte Anna utan en av de i vårt parti som kan något om politik har lärt oss följande: Inte prata kultur, för då gör du en moderat sur. Kultur är även det som russin i lussebullar. Vi för vår del ser gärna till att det inte finns lussebullar alls.
Den kristdemokratiske ledamoten inflikar:
- Dessutom behöver man bara läsa en enda bok.
- Ja, skrockar den centerpartist som inte sover, Bondepraktikan.
- Oj, säger ordföranden, jag ser att fler punkter på dagordningen är sådana som oppositionen gillar bäst. Vilken otur då att detta är sista mötet före jul och att jag sett till att nämnden får tomtegröt och skinkmacka i cafeterian efter mötet. Jag har ju barn att hämta och tvätt att pressa och ni andra kan säkert hitta på orsaker till varför vi måste skynda på. För gröt är viktigare än politik!!
Så fortsätter mötet men nu i rasande tempo och politiken kommer i andra hand och beslut klubbas igenom av moderatstyrda alliansen utan att man diskuterar frågorna i större utsträckning
Vi oppositonspolitiker tittar på varandra och skakar på våra huvuden. Alla tänker vi samma sak.
Om bara Enköpingsborna hade vett att rösta fram oss som styrande för kommunen. Då skulle betygen bli bättre, mer pengar skulle läggas på att hjälpa de som har det jobbigt, färre skulle må dåligt och vantrivas i skolan, fler vuxna och lärare skulle finnas i skolan, skolbibliotek och kultur i stort skulle få ett uppsving. överhuvudtaget skulle vi se till att vi i Enköping utbildar elever som får stora kunskaper och alla möjligheter att lyckas längre fram i livet. De som styr nu har inte alls samma mål, tyvärr.
torsdag 12 augusti 2010
Snart val
Har ar jag pa semester och det ar snart val. Men det lar val ga som det gor utan mig ocksa :) Jag ar dock hemma igen i borjan av september och ar da utvilad och redo.
Jag har markt att det kan sticka i ogonen hos en del att en sjukskriven aker pa semester men det har vi ju ratt till och med tanke pa den sjukdom man har sa kan ju en stunds vila fran den jobbiga verkligheten hemma enbart vara bra. Och vad ar skillnaden pa att jag akt till annat land an om jag suttit i en stuga i Norrland pa semestern??
Na...allt ar vanlig avundsjuka hos de som klagar. Avundsjuka som ar nagot av det varsta med svenska sinnet.
Skrams av att svenskarna verkar vilja ha rasister i riksdagen och det kommer bli en klurig situation nasta mandatperiod. Men jag har fortroende i att vi kan visa valjarna att S ar den enda vagen for ett framgangsrikt Sverige och att de rodgrona ar det humana valet i valet :)
Bort med egoismen och fram for solidariteten!!!!!
Semestern har jag spenderat med vila och skona utflykter och det har varit otroligt valgorande att komma bort efter en var med oro for FK:s pahitt mm
Lyssnar en hel del pa radioprogram i min MP3-spelare under semestern. Har laddat ner gamla sommarpratare och en massa P3-dokumentarer.
Dokumentarerna maste jag rekommendera a det varmaste. Otroligt valgjorda och spannande.
Har lyssnat pa flera som berort mig djupt och rekommenderar framst de om:
Diskoteksbranden - att fa hora overlavande och anhoriga beratta gor det hela mer verkligt och man berors enormt.
Ronnie Peterson - Sveriges basta formel 1 forare genom tiderna och vad som egentligen hande vid hans dod. Man far en enormt levande och bra bild av honom som person och forare. Starkt portratt.
Tjornbron - En handelse som for de flesta av oss ligger i minnets periferi men som har gors verklig ovh den beror enormt. Man hor att flera intervjuade har sviter av handelsen an och att fa reda pa vad som egentligen hande ar bra.
Dagmar Hagelin - Den som berort mest. Man far hora Dagmars pappa och lidandet i hans rost gar inte att undvika. Man far bakgrunden till varfor situationen var som den var i Argentina (skrammande att fotbolls VM tillats spelas dar 1978) och nar de pratar med den argentinska kvinna som nu bor i Sverige som berattar om tortyen hon utsattes for sa kanner man sa starkt hur idrigt livet var i Argentina for manga under denna tid.
Lyssna pa dessa. Finns pa P·:s hemsida.
Sedan ar det en sak i sommarpratarnas program som jag fastnat for. Egentligen 2 saker, for Mark Levengoods berattelse om penispastan de kastade ned pa Johan Ulvessons utegard ar en klassiker ni inte far missa :) Men det jag fastnat for var vad Ingvar Oldsberg sade:
Ta inte livet sa allvarligt - an har ingen kommit levande ur det
ha det gott. Nu vinner vi valet :)
Jag har markt att det kan sticka i ogonen hos en del att en sjukskriven aker pa semester men det har vi ju ratt till och med tanke pa den sjukdom man har sa kan ju en stunds vila fran den jobbiga verkligheten hemma enbart vara bra. Och vad ar skillnaden pa att jag akt till annat land an om jag suttit i en stuga i Norrland pa semestern??
Na...allt ar vanlig avundsjuka hos de som klagar. Avundsjuka som ar nagot av det varsta med svenska sinnet.
Skrams av att svenskarna verkar vilja ha rasister i riksdagen och det kommer bli en klurig situation nasta mandatperiod. Men jag har fortroende i att vi kan visa valjarna att S ar den enda vagen for ett framgangsrikt Sverige och att de rodgrona ar det humana valet i valet :)
Bort med egoismen och fram for solidariteten!!!!!
Semestern har jag spenderat med vila och skona utflykter och det har varit otroligt valgorande att komma bort efter en var med oro for FK:s pahitt mm
Lyssnar en hel del pa radioprogram i min MP3-spelare under semestern. Har laddat ner gamla sommarpratare och en massa P3-dokumentarer.
Dokumentarerna maste jag rekommendera a det varmaste. Otroligt valgjorda och spannande.
Har lyssnat pa flera som berort mig djupt och rekommenderar framst de om:
Diskoteksbranden - att fa hora overlavande och anhoriga beratta gor det hela mer verkligt och man berors enormt.
Ronnie Peterson - Sveriges basta formel 1 forare genom tiderna och vad som egentligen hande vid hans dod. Man far en enormt levande och bra bild av honom som person och forare. Starkt portratt.
Tjornbron - En handelse som for de flesta av oss ligger i minnets periferi men som har gors verklig ovh den beror enormt. Man hor att flera intervjuade har sviter av handelsen an och att fa reda pa vad som egentligen hande ar bra.
Dagmar Hagelin - Den som berort mest. Man far hora Dagmars pappa och lidandet i hans rost gar inte att undvika. Man far bakgrunden till varfor situationen var som den var i Argentina (skrammande att fotbolls VM tillats spelas dar 1978) och nar de pratar med den argentinska kvinna som nu bor i Sverige som berattar om tortyen hon utsattes for sa kanner man sa starkt hur idrigt livet var i Argentina for manga under denna tid.
Lyssna pa dessa. Finns pa P·:s hemsida.
Sedan ar det en sak i sommarpratarnas program som jag fastnat for. Egentligen 2 saker, for Mark Levengoods berattelse om penispastan de kastade ned pa Johan Ulvessons utegard ar en klassiker ni inte far missa :) Men det jag fastnat for var vad Ingvar Oldsberg sade:
Ta inte livet sa allvarligt - an har ingen kommit levande ur det
ha det gott. Nu vinner vi valet :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)