söndag 24 januari 2010

Ny insändare

Jag hade förresten en insändare i EP förra veckan som var ett svar på en insändarskribent som tycker att vi i S gnäller för mycket i våra insändare. Här kommer det.



Visst har signaturen ”Socialdemokrat” rätt. Det har varit många klagomål från vårt håll på den odugliga regeringen och säkerligen kan en del som skrivits uppfattas som gnäll. Men… med tanke på hur Sverige vansköts av den sittande M-regeringen så är det svårt att låta bli att klaga och gnälla. Hur mycket av det som genomförts under dessa dryga tre år av vanstyre har egentligen gynnat Sverige och invånarna?
Det har varit försämring på försämring för de svagaste i samhället. M-reformer som skapat ett nytt klassamhälle där man slår undan benen på många av de svagaste i samhället.
Jag tillhör själv de som drabbats och kommer att drabbas av nya sjukförsäkringssystemet. Även jag tycker alldeles vansinnigt illa om allt som M-regeringen hittat på där, både för egen skull men även för alla andra i samma eller värre situation än jag själv, så finns det ett svek som M-regeringen genomför som är värre än något annat; sveket mot pensionärerna.
Människor som i många fall jobbat i hela sitt liv, varav en stor del jobbat i fler år än någon i vår generation kommer att göra, och som under hela arbetslivet lånat ut pengar till staten för att sedan få tillbaka det som pensionärer har i present från M-regeringen fått det sämre än de flesta i samhället. Arbetar du får du sänkt skatt, har du arbetat hela ditt liv är du (enligt M-regeringen) inte värd något och ska därför få så lite som möjligt. Det är inte bara det att pensionärerna betalar högre skatt än alla som arbetar, de får en dubbel smäll av att sänkta skatter till den stora delen av befolkningen ökar konsumtionen som driver upp priserna på varor, tjänster, hyror etc. Räknar man på det så har pensionärer (och sjuka mfl.) halkat rejält efter de som arbetar pga detta.
Att sedan fjantiga borgarpolitiker leker pensionärer i 2 veckor mitt i sommaren och tror de gör nytta visar också enbart på det avsky M-regeringen känner för pensionärerna. Var vore vi utan alla dessa människor som jobbat och byggt upp detta fantastiska land?! Ska vi belöna dem genom att bestraffa dem under de sista åren av deras liv? Nä, här är det nog fler än oss Socialdemokrater som anser att detta måste rättas till så fort som möjligt. Sverige har alltid varit bra på att ta hand om sina äldre, sjuka och svaga men under 3 år av vanskötsel så är allt detta bortblåst.
Jag kan förstå att det finns de som har olika tankar än mig och mitt parti då det gäller hur vi ska få sjuka friska (vilket är viktigare än att få dem tillbaka till arbetslivet). Men jag kan inte förstå hur någon vettig människa kan stödja en politik som förnedrar landets pensionärer så som M-regeringen har gjort.



Vi i S är inte vana att på riksplanet sitta i opposition och som opposition är det vår roll att peka på vad regeringen gör galet. Ibland blir det för mycket för att vi ska hinna med att få fram vår egen politik. För du ska veta, den finns där och den är förbaskat bra. Vi kan få tillbaka Sverige på fötter igen utan att sparka på de som redan ligger och med din hjälp, min bäste Socialdemokratiske vän, ska vi se till att vi inte sitter i opposition efter valet.

Inga kommentarer: