torsdag 1 september 2011

För mycket fotboll

Nu när fotbollssäsongen har börjat i de stora europeiska ligorna så översvämmas vi av direktsända matcher på TV igen. Förut (15-20 år sedan) kollade jag ständigt på de matcher som visades. Då var det 2-3 matcher per helg från England och emellanåt någon italiensk match som visades. Inte som nu då det ä 10-20 matcher per helg som man kan se. Då tyckte jag det var kul, minns t.ex. då Copa America visades nattetid ett år. Då satt jag uppe och såg matcherna.

Nu har överflödet gjort att jag tröttnat en hel del. Iddes inte ens se hälften av matcherna från VM ifjol. Förr var det en liten fest då det sändes matcher. Jag minns att jag brukade åka hem till en vän varje måndag kväll och se den direktsända Premier League matchen. Det spelade ingen roll vilka som spelade, det var kul ändå. Nu kan man välja att se vad man vill och det är inte samma sak enligt mig.


Dessutom tycker jag att fotbollen blivit tråkigare. Visst är spelarna mer tekniska men spelet i sig är tråkigare. Detta märks tydligast i Champions League där 9 av 10 matcher som visas är sömnpiller. Kanske kan det vara kul att se Barcelona eller Manchester United men oftast är det supertråkiga matcher. Ibland ser jag matcher på nätet. Det finns de som sänder helt lagligt via nätet och då kan man se mindre ligor med mer spelglädje och vilja åm det är i de större lagen där alla spelar för sig själv och sin pengakåthet. Isländska damligan eller försäsongscupen till exempel. Riktigt kul matcher att se.

 Fotboll kan jag fortfarande se då det är VM-kval och liknande. Men då helst i vänners sällskap eller liknande. Det blir en kul grej helt enkelt. Däremot offrar jag inte annat kul för att se matcher. Jag har varit på utflykter, bl.a. till Parken Zoo, då Sverige spelat i VM utan att sakna fotbollen.

 Kanske är det mig det är fel på. Kanske börjar jag bli gammal. Jag spelar ofta på fotboll och andra sporter och då kan det ibland vara kul att följa sport men bara så länge jag kan vinna J

Även live på arenan är fotboll kul. Men all sport är ju kul live. Jag såg t.o.m. basket i vintras efter att ha fått biljetter från Rix FM. På Tv är basket enormt tråkigt men live så såg man mer av spelet och då var det riktigt kul. Samma sak med fotboll. På TV får man inte den överblick jag gillar när jag ser sport. Spelmönster mm  märks av sämre.
 

Jag ser dock fortfarande sport på TV men har nya favoritsporter jag gärna tittar på. Här är de 5 bästa Tv-sporterna enligt mig.

5. Landhockey
Kanske är det för att man i Sverige bara ser det vart fjärde år och då väldigt lite. Oftast visas denna sport mitt i natten under OS oavsett var OS utspelas. Detta då det ofta används (live eller eftersänt) som utfyllnad av Tv. Riktigt kul och snabb sport och till skillnad från ishockey och bandy så kan man se bollen. Men hade vi sett denna sport varje vecka på TV så tror jag nog att jag tappat lite intresse för den.

4. Slalom
Jag som hatar vintern verkar gilla vintersporter J Vintern har fler snabba sporter där förutsättningar ändras snabbt. Det jag mest gillar att se är andra åket. Spänningen då de 30 bästa åker i omvänd ordning och den stora risken att åkare missar eller åker ur gör det spännande och intressant. Även detta en kul sport att spela på då den som leder efter åk 1 inte alltid är vinnare.


3. Twenty20-cricket
Cricket är en fantastisk sport som de flesta svenskar inte har orkat förstå. Vissa ”Test-matches” pågår i 5 dagar och har sin egen taktik och sin egen skönhet. Twenty20-cricket pågår i 20 overs per lag och är snabbare matcher med helt annan taktik. En over består av 6 bollar så båda lagen får 120 bollar att samla poäng (runs) på. Snabba svängningar och en taktik som ändras under spelets gång beroende på om man behöver många runs eller inte gör detta till en perfekt TV sport.

2. Skidskytte
Fick upp intresset, liksom alla andra, under Magdas karriär. Men jag tycker det är kul även när det inte går bar för Sverige. Snabba svängningar beroende på skyttet och rejält spännande. Dessutom en underbar sport att spela på då man kan vinna eller förlora på det sista skottet.

1. Curling
Jag älskar curling. Perfekt TV-sport och en sport som måste vara bättre på TV än live. När det är vinter OS eller VM så tittar jag så mycket jag kan. Taktiskt perfekt sport och spännande som få sporter. Dessutom är ju Sverige bra så man kan glädja sig ofta.
 

Andra kul sporter är Rugby League (alltså inte den tråkiga rugbyvarianten som spelas i Sverige) och handboll, som i sin snabbhet och vändbarhet är kul att följa.

Inga kommentarer: