söndag 18 december 2011

Betraktelser från bakre bänk - december

Det låg något i luften inför veckans Kommunfullmäktige. Det märktes tydligt att det var ett viktigare möte än det brukar vara. Denna gång skulle beslut om budgeten tas och då moderaterna pga sin ovilja att göra det bästa för Enköpings invånare så hade man tappat Folkpartiet som stödparti. Folkpartiet hade i kommunstyrelsen visat att man inte accepterar fler neddragningar och stödde därmed vårt budgetförslag. Det har lett till att styrande alliansen numera är en minoritet som behöver Sverigedemokraternas stöd för att få igenom sin budget och även kommande förslag.


Som vanligt var jag tidig till mötet och det var en ny slags spänning i luften. Allianspartierna, framförallt de moderata ledamöterna, såg stressade ut och hade en ilsknare ton i blicken än normalt. Oppositionen (som nu även innehåller FP) hade en nervös och spänd förhoppning om att det skulle gå vägen. Jag var en pessimist, och jag vet att det fanns fler, och utgick från att det inte skulle gå vägen. Det var inga glada Lucialeenden någonstans, inget glitter i håren och ingen verkade så pigg att önska andra trevlig lucia eller en god jul. Mitt i detta gick Sverigedemokraterna vars 2 röster skulle komma att avgöra hela budgetfrågan. En hel del förhoppningsfulla blickar kastades åt deras håll och för första gången såg jag ledamöter från flera partier som faktiskt pratade med dem innan mötet. En ny upplevelse för SD, kan jag tänka.
Återkommer till det budgeten senare.



Mötet inleddes med ett par medborgarförslag varav iaf det ena, om belysning på Hälsans stig, borde bli ett undantag, ett medborgarförslag som får positiv respons. Annars avslås de flesta, om inte alla, medborgarförslag lite väl enkelt kan man tycka.


Därefter följde ett par punkter där de flesta, liksom undertecknad, inte följde till 100%, framförallt då det var en stor viktig fråga som senare skulle komma. När det kom till motioner och medborgarförslag om mat så kan man tycka att det hade varit bättre att på ett eller annat sätt slå ihop dem eftersom de handlade om nästintill samma saker och dessutom hade två av frågorna fått samma svar.
Nu handlade det om ekologisk mat, om tillsatser som glutamat (ni som läser denna blogg vet vad jag anser om det. Glutamat är INTE farligt!!!) , om köttfri dag mm. Här tillkom mycket, alldeles för mycket diskussion. Det kändes som om allianspartierna ville dra ut på tiden för att inte få budgeten behandlad denna kväll. Oavsett vad man anser om viktigheten i de frågor som behandlades så borde man inse att en hel del av det som sades mest var sagt av politiker som ville visa upp sig lite. Bl.a. centerns Jan Fredriksson som var framme en hel del utan att säga så mycket, mer än att han dillade något om att man ska dricka 7 liter sojamjölk (inte undertecknad dock eftersom jag då skulle tillbringa en vecka på hemlighuset pga allergi). Även kd:s Bosse Reinholdsson gjorde ett par icke-inlägg i debatten. Ett av dem innehöll påståendet att någon kommun i Sverige skulle köpa in enbart ekologisk mat och då fick lov att köpa ekologiska morötter från Italien och det var inte bra för miljön. Det är ganska vanligt att allianspartierna kläcker ut sig sådana saker och sedan ”inte minns” vad det hela egentligen gällde. Som i detta fall så Reinholdsson inte mindes vilken kommun det gällde. Varför då ta upp det? Vad har det vikt som fakta om man inte kan prestera mer om det? Tydligen är den morotsproblematik han talade om inget som är vida känt (kanske bara finns i kd-världen ? Kanske är det ett rent påhitt för att få fram en poäng? Något som alltför många på den sidan brukar komma med. Ingenting har jag iaf lyckats hitta om detta på nätet. Bosse kanske kan återkomma med mer fakta om sina påståenden nästa gång!?)



Nåväl… när dessa för utdragna frågor kom till ända så inleddes budgetdebatten. Anna Wiklund var först upp och det var så fint då hon sade sig ha tänkt på de fattiga, arbetslösa och pensionärerna då hon sade sig inte vilja höja skatten. Dessa grupper är ju inte moderaterna kända för att tänka på precis, eller jo, de tänker på dem men inte i den meningen att man vill göra något för att hjälpa dem.  Snarare känns det som om då M-politiker tänker på oss i den gruppen så är det för att de ser oss som patrask utan livsvärde. Tänk om man ”tänkt” de fattiga, sjuka, gamla etc. när man införde jobbskatteavdrag eller införde utförsäkringsreglerna istället. Men nej, då var vi bara i vägen och vi skulle straffas för att vi inte kunde jobba.

Om S:s budget förslag gick igenom så skulle vi med låga inkomster drabbas så hårt sade Wiklund nu. Jag kan inte tala för alla i den gruppen men det rör sig om så lite pengar och då det hela går till att gynna enköpingsborna, vilket även vi fattiga, sjuka och gamla tillhör, så är det värt det. På en garantipension rör det sig om ca 20:- mer i skatt varje månad.


Näst upp i talarstolen under budgetdebatten fick oss att sätta hjärtat i halsgropen. Gunnel Bergman från Miljöpartiet gick fram och sade sig stödja kommunstyrelsens förslag. Jag tror det var fler än jag som undrade vad hon gjorde innan vi kom på att, ja just det, kommunstyrelsens förslag var ju vårt förslag. Så ovant att inte vara emot det KS föreslår.

Under debatten, som tyvärr handlade alltför mycket om skolan, så framkom både bra och intressanta inlägg från talarstolen och lika många dåliga eller rent förvirrade (läs: Stefan Sundbäcks inlägg). Nu blev det än mer uppenbart att alliansen hade någon uttröttningstaktik på gång. Man gjorde allt för att dra ut på debatten och tyvärr drogs en del politiker på vår sida med i det hela. Halvvägs genom talarlistan stod det namn vi alla väntat på, Sven Söderström (SD). Skulle SD leverera för sina väljare och rösta med oss för att inte bidraga med nedskärningar i vården av äldre? Skulle de lägga ned rösterna? Hade de ett hemligt avtal med moderaterna? Ingen visste och när Sven äntrade talarstolen var det tyst och nervöst bland åhörarna. Söderström började med att anföra att man ville ha slut på asylmottagningen och att man då skulle spara pengarna där istället, något som alla etablerade partier i Enköping inte på något sätt skulle gå med på. Han fortsatte därefter med att det framförallt var nedskärningarna på de äldre som gjorde att de stödde KS-förslaget.


Det kändes riktigt bra att vi nu visste att vårt förslag skulle gå igenom. Inte bara för att ge moderaterna ännu en knäpp på näsan utan för att det verkligen är det bästa för Enköping. Eller… lite mer skattehöjning skulle vara ännu bättre men det kommer ju fler år och budgetar som ska göras. Även allianspartierna varnade för skattehöjningar de närmsta åren.


 Efter Söderströms besked snackades det fram och tillbaka om egentligen ingenting i KF-salen (något både opposition som allians får ta på sig) och det närmade sig slutet av kvällen. Punkterna efter budgeten flyttades på till nästa år och votering skedde. S-förslaget med 35 öres skattehöjning gick igenom med 1 rösts marginal och glädjen var stor. Alltså inte hos alliansen som satt stirrade med svarta blickar mot oss andra. Efter mötet var det en del allianspolitiker som faktiskt betedde sig stort och gratulerade oss och oavsett om det bara var en vänlighet eller om det kom från hjärtat så är det iaf trevligare än surmulenhet och otrevliga , syrliga kommentarer. Dessa har bl.a. kommit från Kommunalrådet Anna Wiklund som varit riktigt hård och fördömande mot sina forna allianskollegor i FP. En klar svaghet av ett kommunalråd att bete sig så.



Lite egna kommentarer till mötet. Iofs är allt mina egna kommentarer men jag har en del punkter jag vill ta upp.


Först blir jag förbannad om det som Sverigedemokraternas företrädare säger stämmer. Och jag har ingen anledning att tro att det inte stämmer då ingen annan, från något annat parti, sade emot. Tydligen fryses SD ut så mycket att deras gruppledare inte får all information som han har rätt till. Vad är det för jäkla demokrati? Jag vill inte att vi ska samarbeta med dem men jag vänder mig starkt emot att vi motarbetar dem på det sättet. Enköpings invånare har använt sina demokratiska rättigheter och röstat på det parti de vill östa på. En del, tillräckligt många, lade sin röst på SD. De är nu med i KF mm och ska i de avseenden behandlas som alla andra KF-partier. Sedan må vi tycka vad vi vill om deras politik, om deras invandrarfientliga åsikter etc. jag ogillar starkt en hel del hos Kd, framförallt deras HBT-hat, men jag skulle aldrig komma på tanken att frysa ut dem eller vägra dem den information de har rätt till.


Här får Enköpings politiker skärpa sig om vi ska tala om att vi är en demokratisk samling. Annars är det fanimig inte lönt att vara med i politiken mera.


En annan sak jag vill ta upp är att bara för att man inte kan engelska så ska man inte förutsätta det värsta hos sina politiska motståndare. Efter att Wiklundskan varit framme och sagt det där om att ha tänkt på oss sjuka etc. så skrev jag på min facebooksida följande: ”Wow, Anna Wiklund har tänkt på mig… My ass.” Alla med något så när förståelse i engelska förstår vad jag skrev. Wiklund fick detta FB-inlägg visat för sig av partikamrater under kvällen och av någon otroligt märklig anledning fick hon till ett personligt påhopp. Någon dag efter fick jag reda på att hon trodde att jag kallade henne ett arsel.


Och jag vill bara säga att jag skulle aldrig kalla en annan människa ett arsel, inte i min politiska roll åtminstone, även om de visade vara just ett arsel. Snarare skulle hon ju kunna misstolka mitt inlägg som om jag skrev att hon var mitt arsel (my ass), vilket vore lika tokigt. Så jag kan lugna Wiklund och övriga moderater att jag skulle inte vilja ha och kommer aldrig vilja ha något med hennes bakdel att göra. Jag är inte ens intresserad av att slicka den så som hon verkar vilja att moderaternas stödpartier ska göra.


Det sista jag vill ta upp är även det riktat till Wiklund och till centerns Wahlberg. Nu har ni åkt på stryk i budgeten. Ni är en minoritet i KS och KF (även fast flera av alliansledamöterna fortsatte kalla sig ”vi i majoriteten). Ni åkte på stryk då det gällde nedläggningen av St Ilianskolan. Ni åkte på stryk angående upphandlingsförfarandet för ny simhall (en fråga ni inte ens vågat ta upp för att ni vet att ni förlorar). Varför sitter ni då kvar?
Kanske är det så moderater gör? Reinfeldt har ju tidigare sagt att en majoritetsregering som mister sin majoritet ska ställa sina platser till förfogande. Något som han märkligt glömde efter valet 2010.


Om inget görs så är SD vågmästare oavsett vilken sida som är styrande. Men att ha åkt på stryk i en sådan här viktig fråga och sedan dagen efter säga att man sitter kvar och regerar med oppositionens budget visar, iaf enligt min uppfattning, att man ser makten som det centrala i politiken.

Inga kommentarer: