söndag 4 december 2011

Saker du inte visste om mig - del 5


Super Mario, Donkey Kong och jag

Denna gång ska jag berätta en sak som få vet om och de allra flesta som vetat om det har med största sannolikhet glömt det. Till och med jag glömmer bort detta ibland. Det är en sak jag till viss del har gemensamt med just Super Mario och Donkey Kong. Jag har varit med i ett datorspel. Till skillnad från ovannämnda spelklassiker så handlade inte spelet om mig, såklart, utan jag spelade en roll i det.

 I slutet av 90-talet då jag studerade i Linköping såg jag en annons där man sökte skådespelare till en inspelning för ett nytt datorspel. Eftersom jag hade lite erfarenhet (kommer till det i ett senare avslöjande om mig) så sökte jag och fick ett positivt svar. Det var ett nytt svenskt spel som hette ”Polis” som företaget Vision park skulle göra och i det spelet behövdes det riktiga personer bl.a. till filmade sekvenser. Den roll jag skulle få var liten, då man hade ”riktiga” skådespelare i de tyngre rollerna. Jag fick bli polistekniker Markus Estrand.

Alla filmade sekvenser spelades in under två dagar. Första dagen var vi på Värmdö och filmade i skogen där ett lik i detta spel skulle hittas. Detta var innan CSI så de krav som ställdes på min roll som polistekniker var inte så tunga. Jag skulle damma för fingeravtryck och plocka bevismaterial i påsar. Eftersom det i spelet skulle vara 3 olika mordfall så spelades det in på 3 olika platser. Den andra platsen där ett lik hittades var i ett båtskjul. Samma båtskjul som användes som Sörens båtskjul i Skärgårdsdoktorn. Ett skjul som låg på fastlandet (men i vattnet såklart) och inte ute i Skärgården. Det fuskades med det i inspelningen av Skärgårdsdoktorn. Den inspelningen tog tid och höll på till långt in på natten men det var fruktansvärt kul och ett trevligt gäng. Kanske inte de som skötte filmningen, som mest var förvirrade och sura, men alla andra som var med var jättetrevliga så all väntetid gick fort.

Dagen efter så var det dags för ännu en inspelning. Denna gång på en Estländsk färja som låg i Frihamnen. På färjan fanns en pool och där skulle liket, en ung kvinna, hittas. Även denna dag tog tid inspelningsmässigt då ingen funderat ut hur man skulle få ”liket” att flyta i poolen utan att den stackars kvinna som spelade död skulle dränkas. Här ska de vara glada att vi skådespelare var med för det var vi som kom på lösningen åt dem. Som sagt, teamet bakom det hela var märkbart oförberedda. Här fick jag putsa efter fingeravtryck på relingen till poolen mm. Återigen en kul dag. Alla typer av filminspelningar är kul och sedan gav det väldigt bra betalt. Det skadar ju inte heller :) 

Ett par veckor senare kallades jag upp till Stockholm igen för att göra röster till spelet. Jag kom till en liten lägenhet på Södermalm där de hade en liten studio. Eller, studio och studio, det var ett kombinerat sov- och arbetsrum med en mikrofon under loftsängen. Där fick jag spela in ett antal meningar och fraser som sedan skulle vara med i spelet.
   
När spelet sedan kom ut fick jag det förstås i förväg och det var kul att se sig själv i ett spel Inför varje fall fanns en liten film som visade vad som hänt och där syns jag med mitt kriminaltekniska arbete. Sedan i spelet kan man välja vilket team man vill jobba med. Använder man Markus Estrand som tekniker så får man höra min röst ett flertal gånger. Konstig känsla.
Undrar hur många som spelat ”Polis” och hur många som jag känner som spelat det men som inte har känt igen mig. Jag fick inte så många kommentarer om det efteråt så spelet var en flopp eller så förstod ingen att det var jag som var polistekniker i det.
   
Ett par år senare fick jag ännu mera pengar för min medverkan i spelet. När det var dags för Polis 2 att släppas så gjorde vision park reklam på nätet om det. Bl.a. hade de en länk på Tv-programmet Efterlysts hemsida och klickade man där kom man till ett litet spel eller test, där man som besökare fick se ett antal bilder och sedan svara på frågor om vad man sett. På två av bilderna syntes jag, varav en av dem riktigt bra. Då det i mitt kontrakt enbart stod att de hade rättighet att använda min bild och röst till det första Polis-spelet (de hade väl inte tänkt på att det kunde göras flera?) så hade de inte rättigheter till att använda mig för att göra reklam för Polis 2. En bekant nämnde att jag fanns med på en länk på Efterlysts hemsida och det var så jag upptäckte det hela. Det var för övrigt tur att det var just på Efterlysts sida som länken fanns. Jag kontaktade Vision ark och bad dem ta bort bilderna på mig. Efter 2 veckor var så inte gjort och eftersom jag för tillfället läste juridik på universitetet så pratade jag med min lärare som sa ”Stäm dem, stäm dem på en gång” och han hänvisade till lagen om namn och bild i reklam, där det bl.a. står: ”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke”. Ett brott som kan leda till böter. Jag ringde då upp Vision park och fick massa ursäkter mm samt att de genast tog bort hela bildspelet på sidan för att rensa bort bilder på mig. Jag hade dock sparat ned det hela och krävde att få tala med eras advokat. 5 minuter senare ringde advokaten och ville göra upp i godo (blir väl billigare än böter). Jag nämnde den summa min lärare tyckte jag skulle stämma dem på. En del var utebliven förtjänst, två bilder från olika platser ansåg min lärare motsvarade två dagars fotojobb dessutom skulle jag kräva dem på sveda och värk. Bland annat för att min bild användes såklart och det kunde skada mig, framförallt (och här kom det bra med Efterlyst) eftersom länken till bilderna låg på Efterlysts hemsida. Jag sade till advokaten att jag hade haft folk som sagt till mig att jag synts på Efterlysts hemsida (det var inte klart att länken inte hörde till den sidan) och att detta kunde misstolkas om det spred sig. Något sådant var det och advokaten gick med på det och gav ett motbud som vi kunde enas om. 
Så förutom bra betalt för 3 dagars arbete så fick jag ännu mer för att de använde mitt ansikte i reklam för en annan produkt. Utöver detta hade jag kul på inspelningen, jag fick använda mina juridikkunskaper och framförallt... jag är med i ett datorspel

Inga kommentarer: