torsdag 20 februari 2014

Go out with a Bang, Bosse!

För mig är det lite förvirring och en stor del ångest för dagen. På tisdag tvingas jag ut i arbetsträning. Jag är inte friskare, snarare tvärtom. Jag har varit sjuk i 11 år och inte jobbat sedan 1995. Men nu ska jag ut och arbetsträna. Ingen tar hänsyn till mitt mående eller var jag är i min sjukdom. Det är att jag är på väg mot andra utförsäkringen och då slänger man in resurser och det är tydligen den sjukes fel om den inte är frisk nog att ta till vara på det som hittas på.
Jag ska vara på fritidsgården här i Romberga. 20 steg hemifrån så kan jag bara ta mig till hissen och ut så kanske jag kan ta mig 20 steg till. Jag känner Micke och Eva som jobbar där sedan tidigare, så det och närheten är orsakerna till arbetsträningen sker där.
Ärligt talat tror jag inte att jag klarar av det men jag kommer att ge det en fair chans. Min nya handläggare tror att bara för att jag kan gå på 2-3 politiska möten i månaden (en bra månad) så klarar jag av att jobba. men det är en jäkla skillnad. I politiken är jag ersättare och jag är med i bl.a. KF just under de förutsättningarna att jag är sjuk och kanske inte alltid kan närvara. Att jag kommer iväg på möten borde ses av FK som något bra. Det är en typ av KBT för mig. Att jag sedan kommit dit och sitter där innebär inte att jag mår bra. Kroppen sprängs ofta av ångest och emellanåt får jag proppa i mig mer än rekommenderad dos av mina mediciner för att inte ångesten och stressen ska ta över. Det har hänt fler än en gång att jag måste lämna möten innan de är slut.

Samma sak kommer det att bli med arbetsträningen. Även om jag tar mig dit så kommer jag inte slippa ångesten. Det är jag medveten om och har förberett mig på. Att ta sig dit är en stor sak men kroppen kommer vara full av ångest och stress och jag är beredd på en kanonsmäll efteråt.

Vi får väl se hur det blir. Kommer att uppdatera läsare via bloggen.


Förra tisdagen var en dag då jag mådde lite bättre, så trots att det var jobbigt som fan så tog jag mig upp i talarstolen på KF (KBT-träning i maxfart). Först lade jag fram min tanke om att det borde stå med adresser i ärenden som handlar om fastigheter och där nu bara fastighetsbeteckningen står. En fastighetsbeteckning säger inte ett dugg för de flesta av oss och ska vi förenkla för medborgarna (och oss politiker) så måste adresserna stå med. Eftersom jag inte var tjänstgörande fick Matz gå fram och göra ett riktigt förslag av det och det röstades igenom. Så det var ju kul :)

Senare kom min motion om källhänvisningar upp och då gick jag fram och tackade då jag förstod att församlingen skulle rösta på det sätt KSAU föreslog, så även denna motion bifölls. Kul att de idéer jag har går hem hos de som styr i Enköping :)


Vi i S lade fram ett förslag häromveckan som skulle öka budgeten för Skolnämnden med 10 miljoner. Pengar som skulle kunna göra att de avskedande som Moderaterna vill ha i skolan inte skulle behöva ske på ske, åtminstone på samma sätt. Vill vi ha bra resultat och elever som får fulla möjligheter att lyckas i livet så måste vi satsa på skolan. Detta håller inte styrande alliansen md om. De vill dra ned och sparka folk och vill inte göra något för att se till att vi får bättre resultat i skolorna.
Det är enda sättet att tolka det då allianspartierna röstade ned förslaget i kommunstyrelsen. Märkligt att de sätter partipolitik och prestige före viljan att hjälpa en skola som verkligen behöver hjälp.

Bosse Reinholdsson (Kd) sade (i frånvaro av Anna Wiklund, som passande nog smitit iväg på semester i USA) att kommunen i princip inte ändrar budgetar redan i februari. En princip som jag är säker på att vi inte klubbat igenom någon gång, utan endast lever i alliansskallar.
Han sade även att eftersom alliansen inte klarar av att fixa budgetar så har de sökt hjälp av SKL och man vill invänta de svaren. Något, som om det kommer, säkerligen inte dyker upp förrän det är försent att göra något denna mandatperiod och då skjuter man över problemen när vi tar över makten i september.

Men, Bosse R har nyligen sagt att han drar sig ur politiken efter valet (fast han lämnar öppet för en ersättarplats i KF, men det beror nog på att KF knappast har kandidater för att täcka om de får 2 mandat igen). Enligt Enköpings Posten säger Bosse att han "inte[är] förtjust i att som litet parti i en allians behöva stå upp även för vad andra tycker"

Då är mitt råd till Bosse; Go out with a Bang!! (Och för att förklara för Anna Wiklund och henens M-kollegor som inte kan engelska så bra så innebär det inte att jag vill att Bosse skaffar lugg och inte att han ska explodera).
Du har ju chansen nu, Bosse, att sätta avtryck och att bli ihågkommen på ett positivt sätt då du lägger av men politiken. Du behöver inte stå upp för vad M tycker i frågan om mer pengar till Skolnämnden. Ni i KD säger alltid att ni värnar om familjer och barn. Så då måste ni vara för att skolan ska få mer resurser och möjligheter att hjälpa kommunens barn till en bra framtid.
Så stå i så fall upp för det och se till att vi skjuter till pengar nu innan M gör något som inte går att reparera.

Våga Bosse, våga. Go out with a Bang. Sätt ett avtryck som mannen som vågade stå upp mot M och satsade på skolan. Visa att du har lite Cojones.



2 kommentarer:

Tor-Björn sa...

Kika på den här filmen Mårten. Jag tror den kan intressera dig.
SVT har varit med om att finansiera den men vill enligt uppgift inte sända den nu under valåret. Kommentera den gärna på din blogg.
Själv sprider jag den bland politiker i Helsingborg.

Tor-Björn sa...

Missade naturligtvis att bifoga länken till filmen.

http://youtu.be/yy3bDyu4G4o