tisdag 11 februari 2014

Sportens förfall

OS pågår för fullt. Men det är inget jag bryr mig så mycket om. Visst, det kan vara kul att se lite svenska medaljchanser och curling. Jag älskar curling. En fantastisk sport att spela och den perfekta TV-sporten.
 Men Tre Kronors chanser och matcher bryr jagmig inte om, samt en hel del annat.

De senaste åren har jag tröttnat rejält på att se sport. Förr om åren såg jag massor av fotboll men un ids jag knappt ens se landslaget. Ser jag någon fotboll så är det "mina" lag i spanska segunda eller lägre (exempelvis Murcia, Cartagena mfl.) eller isländska matcher som sänds live på nätet. Oftast är det kul matcher och oftare renare och roligare spel.

Men i övrigt blir jag mer och mer ointresserad av sport. Det känns inte som om det finns så mycket glädje i det längre, allt går ut på pengar. Det skapar fusk och oärlighet. Detta gäller i alla sporter och gör idrotten tåkigare att se.

För oss som hänger med i sporten som gamblers är detta med läggmatcher inget ovanligt. Även det händer i alla sporter. allt från tennisspelare som lägger sig eller "skadas" då de ligger under, travkuskar som stallkör eller lägger sig på upplopp då de själva spelat mm.
Främst är det inom fotbollen dock som det märks att det finns en hel del uppgjort. Jag har tidigare skrivit om när Enköping låg i Allsvenskan och spelare i laget satsade pengar mot sitt eget lag. Jag kontaktade lagledningen om det, men de ville inte lyssna och nu har för mycket tid gått för att det ska vara intressant.

Men dagligen ser man tips på läggmatcher. Och ofta stämmer de. Ibland är det lag som de senaste 10 åren vunnit sina hemmamöten mot varandra med samma siffor (man inser att 3 poäng var per säsong är gynnsamt, alltså), ibland är det lag som efter ledning i halvtid lägger sig i andra halvlek och förlorar så att ett högt odds på HT/FT-spel sitter.
Häromdagen spelade IFK Göteborg en träningsmatch i Portugal. Både Göteborg och deras motståndare hade innan denna match mött Steaua Bukarest. IFK kryssade medan andra laget slog Steaua. Det gjorde att IFK:s motståndare i nästa match ursprungligen blev favoriter. Två timmar innan match hade motståndarnas odds gått upp till dryga 3. När matchen startade rusade det till 12 och ända upp till 18 gånger pengarna. Spelbolagen tog emot minimala spel på Göteborg. De som hade spelet öppet, vill säga. Flera bookies stängde spel då pengar kom in.
De som sedan såg matchen insåg att det var en klar läggmatch dar motståndana gav Göteborg segern. Helt sjukt. 

Nä..ska de fuskas även i träningsmatcher så finns det ingen anledning att vara sportintresserad längre. Fusk, doping, läggmatcher mm förstör det roliga. Det sker överallt, både i toppserier och i gärdsgårdsserier. Läste ni inte i veckan om Italienska laget i motsvarande div 8 som gjorde 8 självmål i slutet av matchen för att gynna laget man mötte framför ett annat.

Sport börjar bli skit och ointressant.

Inga kommentarer: