torsdag 11 december 2014

Adios Politiken, Adios

Igår var jag på mitt sista KF-grupps möte och på måndag gör jag i Socialnämnden mitt sista politiska framträdande på ett tag, eller kanske t.o.m. för evigt.

Detta är ett beslut som vuxit fram länge. Redan för ett par år sedan hamnade jag i en svacka men det var framförallt i våras innan EU-valet som jag började känna att det var dags att lämna politiken. Jag har tidigare tackat nej till nämndpost under nästa mandatperiod och nu hoppar jag alltså av mitt uppdrag som ersättare i Kommunfullmäktige.

Den officiella förklaring som jag kommer att ge till mitt avhopp är följande (utan inbördes rank):


1 - Jag är trött. Jag älskar politik och diskutera sådan, men jag så förbaskat trött på den så jag kan kräkas. Det är inte kul längre och är något inte kul så ska man inte hålla på med det. jag vet att min efterträdare som ersättare, Marie, tycker det är roligare än jag gör så då borde hon vara med i gruppen istället för mig.
Jag är trött på egoismen och lättkränktheten inom politiken, detta gäller både lokalt som riks och både mitt part och andra. Ibland känns det som om folk vill missförstå och tolka det man säger eller skriver på ett sätt som ingen vettig människa skulle kunna tolka det. Att kritisera det någon gör politiskt är INTE detsamma som att säga att de är värdelösa som människor, något alldeles för få politiker förstår sig på. Det gäller i andra områden också; om jag skriver att Anders Svensson är värdelös och aldrig borde få sätta sin fot i närheten av landslaget innebär det inte att jag hatar honom som människa, jag känner bara honom som fotbollsspelare. Likaså då det gäller politiker, jag känner knappt någon i mitt eget lokala parti tillräckligt väl för att kritisera hur de är som människor. Gillar jag inte vad de gör politiskt så måste jag kunna ifrågasätta det dock utan att någon skriker "personangrepp".

2 - Min sjukdom och sjukersättning - Min sjukdom gör att jag har det svårt att gå på möten. jag har svårt att ta mig dit och svårt att vara där. För att inte känna ångest så behöver jag veta var jag kan sitta för att må bäst. jag hatar att ha folk bakom mig, det finns inte mycket som stressar upp mer. Nu sitter vi, som majoritetsparti i mitten av fullmäktigesalen och jag märkte senast hur dåligt jag mådde av det. Det är en del av min sjukdom ochtyvärr påverkar det och handikappar ganska mycket av mitt liv.
Jag har ett ställe jag mår bra i och nu då jag fått sjukersättning får jag enklare att åka dit för att rehabilitera mig, nämligen Spanien. Där kan jag släppa allt som ger ångest och stress i Enköping, Sverige och politiken. Det och värmen gör även att min whiplashskada mår bättre och jag minskar förbrukningen av smärtstillande till 10% ungefär. Vilket är kanonbra.
Jag vill inte heller vara en belastning för partiet eller få höra kritik genom at vara borta då det är många möten.


3 - Jag är nog en politiker som trivs i opposition. Jag älskar att grotta ned mig i motioner, förslag mm och kolla upp fakta och lagar mm. jag vill slå hål och hitta feltolkningar (medvetna eller omedvetna) i motionssvar och liknande. Det gäller allt från när Johan Örjes misstolkade en undersökningen om gratis lokalbussars påverkan på hälsan, till kommunens (medvetna?) feltolkning av rapporten som ligger till grund för att vi nu går över gatan med andan i halsen och med risk för eget liv eftersom övergångsställen tagits bort Eller som i den graffitimotion som MP lade, där jag lade ned 4-5 dagar på att få fram information och fakta, allt medan de flesta ledamöterna inte hade någon koll och gick på alliansens snack om att graffiti leder till misshandel och våldtäkter mm. Samma sak då jag satt i Skolnämnden och vi diskuterade Glutamat. På mötet var jag den enda som var källkritisk mot de källor medborgarförslaget innehöll medan andra svalde propagandan på de sidorna med hull och hår.
Det är mycket sånt där. När jag läste universitet så var källor och korrekt fakta A och O. Inget utrymme för "jag tror", eller "jag tycker" fanns. Tyvärr finns det lite mycket i politiken och nu då S är i koalitionsmajoritet minskar möjligheterna att gå in så djupt i de motioner och svar som kommer.


Det finns lite mer bakom men jag håller det för mig själv. Jag lämnar KF iom mötet nästa vecka och jag lämnar det med en stark ledning. helena Pross är IMO den enda som kan leda Enköping mot framtiden. De senaste 2 mandatperioderna har det varit detsamma och nu då hon äntligen är Borgmästare så hoppas jag att det håller i sig och att hon pensioneras på posten först då hon går i ålderspension.

Så, hej då KF. jag kommer kanske och kollar någon gång. Jag kommer iaf att fortsätta kommentera det som görs och sägs och beslutas men nu kan jag göra det utifrån igen och som icke-politiker behöver jag inte känna samma koppel runt halsen om att alltid vara korrekt :)

Inga kommentarer: