tisdag 13 oktober 2009

Frustrerande

Ibland är det frustrerande att läsa tidningarna. Nu handlar det mycket om alla de som misshandlas av regeringens sjukförsäkrings politik. Varje dag kan man läsa om folk som är för sjuka för att jobba men som anses för friska för att vara sjuka av FK. Självklart finns det vissa som kan jobba trots att de egentligen är för sjuka för sitt vanliga jobb. Men de allra flesta sjuka är sjuka just för att de är sjuka. Jag oroar mig för min egen framtid och att läsa allt detta i media är jobbigt och framtidsoron tar hårt på krafter och ork.
Det känns även frusterande att inte kunde göra något åt sin egen situation. Det är inte så lätt att bli frisk bara över en natt. Framförallt då man varit sjuk så länge som jag har. Men jag är ju inte ensam och om vi alla bara kunde höja våra röster så kommer allt ordna till sig vid regeringsskiftet 2010.


Även annat man läser i tidningarna gör en förbaskad. Jag läste att Marks kommun tvingar alla kommunanställda att vaccinera sig mot svininfluensan om de vill behålla sina jobb. Om det verkligen ligger till så som kvällstidningarna rapporterade det hela vet jag inte men om de har rätt då är det förjävligt. Jag kan inte tänka mig att de har laglig grund att begära det och jag hoppas på allmän olydnad om de i Marks kommun försöker verkställa sitt hot.

Jag ser också att det föreligger goda skäl att tro att en åklagare i Holland förfalskat "bevis" i deras "pirate-bay-mål". Finns mycket att läsa om det på olika sidor och det spelar ingen roll på vilken sida man står i fildelningsdebatten, ingen ska acceptera liknande beteende. Om det framkommer att det verkligen är förfalskade dokument som holländska åklagaren så ska han buras in direkt. Rättssäkerheten framförallt och det får gärna släppas fritt en massa skyldiga personer så länge man upprätthåller rättssäkerheten. (Därmed inte sagt att Pirate bay-killarna är skyldiga IMO är de inte skyldiga till ett dugg och domen i svenska Tingsrätten är så fel).
Vi får följa utvecklingen av dessa mål som faktiskt kan ha riktigt stor politisk betydelse inför valet.

Inga kommentarer: