tisdag 9 september 2008

ALU tillbaka

Minns ni ALU-jobben som arbetslösa kunde få utföra under 90-talet? Jag själv fick bl.a. måla staketet kring Fanna IP under en solig sommarvecka och gjuta betongfundament till det som skulle bli basebollplanen bakom idrottshuset en annan solig sommarvecka.
Finns de kvar? Jag har inte varit i arbetslöshetssvängen på över 10 år, så jag vet inte. Det jag minns är att de borgerliga partierna kritiserade ALU hårt. Bl.a. sas de väl bara vara platser att skyffla undan folk från statistik mm. (jag var inte politiskt aktiv då och minns inte hur det lät om detta, men vill minnas att det fanns mycket kritik iaf. Rätta mig gärna om jag har fel)

Men, idag sitter Littorin i TV och säger att de ska satsa på en ny typ av sysselsättning för de långtidsarbetslösa som inte fått jobb på 3 år. När han frågas om vad det kan bli för sysselsättningar säger Littorin att de arbetslösa kan bli "Klassmorfar", jobba inom vården (prata med gamlingar) eller hjälpa ideella föreningar.
Men... det var ju just detta som ALU-jobb var. Ideella föreningar hörde av sig om de hade arbeten som de ville att arbetslösa skulle utföra.

Att packa om idéer och kalla dem något nytt är verkligen regeringens hela politik. Antingen tar man gamla s-idéer och kallar dem för sina egna eller så tar man moderatpåhitt och lanserar dem som alliansidéer.
Hoppas verkligen svenska folket genomskådar allt skit som regeringen kommer hitta på fram till val.

Inga kommentarer: