söndag 21 september 2008

Grattis Torgbrunnen

Förra lördagen (13 september) fyllde Torgbrunnen 50 år. Jag verkar vara den enda människa i Enköping som uppmärksammade detta. Redan i höstas pratade jag med politiker och med cityföreningen etc. Men ingenstans fanns det intresse för denna stackars brunn. Inom stadens s-förening fanns det intresse och hos Anna-Lena Eriksson såklart, så vi satte igång en Torgbrunnsgrupp. Ni såg kanske 2/3 av oss i Enköpings Posten förra veckan? Jag saknades pga andra åtaganden.
Alla dessa cityföreningar med Totte Wallin och andra som frontfigurer vill flytta brunnen för att "täta" torget och göra om denna piazza. Vi anser att torget är bra som det är och inte ska beskyllas för att handlarna inte får kunder. Det finns mycket de kan göra med lite fantasi men den verkar saknas på de flesta håll.

Jag tycker det är märkligt att så få bryr sig om lokalhistoria i Enköping och inte lär det bli mer intresse ju fler stockholmare som ska lockas hit. Nu är väl inte Torgbrunnen det viktigaste att ha koll på men inte heller då det gäller annan lokal historia finns kunskap eller intresse. Kanske borde skolorna satsa mer på det. Jag vet att de har en hel del lokalhistoria och liknande, men det behövs kanske mer. För att förstå sin framtid måste man förstå sin historia.

Inga kommentarer: