måndag 14 december 2009

Underbar julklapp

Kanonsiffror i SIFO:s senaste opinionsundersökning. Egen majoritet för oss Rödgröna. Det enda oroande är att Mp växer sig så starka. Jag litar inte 100% på dem inför framtiden och de har tidigare visat att då de får lite makt så blir de galna men vi måste förlita oss dem som det är nu. Men, det är dags att vi tar tillbaka miljöfrågorna på vår sida för S är ett bra parti för miljömedvetna.

Det roligaste med siffrorna i SIFO:s undersökning är inte bara att vi har egen majoritet utan att övertaget egentligen är större än siffrorna visar eftersom Kd hamnar under 4%-spärren igen. Om dessa siffror skulle stå sig vid valet och Kd missar riksdagen så får Alliansen under 40% av mandaten. Låter kul, eller hur :)
Men nu lär väl M än mer vilja ha gemensam lista inför valet med sina bihangspartier. Men jag tror inte deras väljare skulle uppskatta det.

Ett annat alternativ för alliansen är att de börjar samarbeta med SD allt mer. Ännu har vi inget klart svar från allianspartierna om hur de ställer sig i samarbetsfråga. Hägglund har ju uttryckt sig positivt men förhoppningsvis är han borta efter valet.


Följande 3 saker anser jag gör undersökningen extra kul (förutom vår majoritet)

1. Kd under 4%. Riksdagens enda odemokratiska parti har INGET i en Riksdag att göra. Förhoppningsvis tappar de väljare även här i stan så vi slipper Kd efter nästa val.

2. Sd får ingen vågmästarroll. Dessutom tappar de. Jag är lite kluven till Sd och ev. Riksdagsplats. Å ena sidan vill jag inte ha rasistpartier i Riksdagen och skulle de bli vågmästare kommer det bli kaos. Men samtidigt så tror jag att en miss med några promille kan göra dem starkare inför kommande val då de får lättare att mobilisera och med tanke på att alltfler 16-18 åringar verkar bli invandrarfientliga så kan de komma starkt 2014.
Det kanske är bra med en obetydlig riksdagsplats så folk får se att de inte har makt, de inte har något att komma med, de inte kan politik och att de är rasistsvin.

Jag hopps att Hovrättdförhandlingarna i Pirate Bay-målet drar ut på tiden (alt. att ev. HD-förhandlingar avklarats innan val). Dessutom hoppas jag killarna i Pirate Bay-målet fälls igen. Inte för att jag tycker de gjort något fel och det är ett horribelt domslut som Tingsrätten kom fram till. Uppenbart skrämmer skivbolagsmiljonerna även domare och nämndemän (som de i allra flesta fall är totalt okunniga om det som målet handlar om). Kul förresten att det kommer rapporter om att det är bolagen och inte artister som förlorat på fildelning. Att giriga bolag inte längre kan skylla på att deras miljonärartister tappar pengar gör deras klagomål löjligare.
Jo..varför vill jag detta? Strax innan EU-valet kom det horribla domslutet i TR och det gjorde att Piratpartiet kom till EU medan Sd missade helt. Det beror på att de har samma sympatisörer i en del åldersklasser och de allra flesta verkar tycka att fildelning och rättsosäkerheten i landet är viktigare än att hata invandrare. Så om Piratpartiet får sympatier inför valet så kanske Sd tappar en hel del väljare?!

3. S är i ett uppåtgående trend. Nu är det inte Mp:s ökningar som gör att vår sida ökar utan även vi i S går framåt och jag tror det är många gamla väljare som kommer tillbaka efter att ha visat sitt missnöje 2006.


Inget är ju klart ännu men det känns positivt inom partiet även här i Enköping. Nya oppositionsrådet Helena Proos verkar kunna störa M:s kommunalråd Anna Wiklund en hel del och Wiklunds uppenbara kunskaps- och retorikbrister kommer bli än mer tydliga framöver.

Inga kommentarer: