måndag 29 mars 2010

Allt inte bättre med rökförbud

För en hel del år sedan blev det rökförbud på alla flygplan. Men är verkligen rökförbudet enbart bra? Ni som läser detta kanske redan vet om detta men för mig var det en nyhet som fick mig att förstå bättre varför jag inte mått så bra då jag flugit de senaste åren.

Förut (när folk fick röka) byttes all luft i flyplanen var 30 sekund. Då kom ny fräsch luft ur ventilationen hela tiden. Numera återanvänds en stor del av kabinluften och återanvänds tillsammans med frisk luft. Detta har lett till klart sämre luft som leder till att passagerarna mår sämre. Man blir både varmare och tröttare och sedan rökförbudet införts har "air rage"-fallen ökat markant. Dessutom sparar flygbolagen stora pengar på att de återanvänder luften.

Jag tycker rökning är förkastligt och tycker att vi som politiker måste se till att det blir lättare för folk att sluta röka samt att det ska bli svårare och mindre intressant att börja. Men att rökförbud kan leda till negativa saker är ju inte heller bra. Iofs slipper man risken att hamna nära rökraderna som fanns förut men att flygbolagen utnyttjar detta och försämrar luften (som inte blir fräschare trots att vissa verkar tycka det) är för jäkligt.


nåväl..kanske gamla nyheter för er, men när jag fick höra detta fick jag en förklaring till varför jag haft lite svårigheter då jag flugit.

Inga kommentarer: