måndag 30 juni 2014

Parkering i Enköping

Jag läder i dagens Enköpings Posten att man pratat med Tomas Svensson på VTI om en rapport han gjort som visar att gratis parkering missgynnar handeln i städer. Den rapport jag tror man pratar om är den de gjorde på uppdrag åt Linköping Kommun. http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/parkering--politik-atgarder-och-konsekvenser-for-stadstrafik.pdf
 
Är så inte fallet så får EP eller andra gärna rätta mig. Gillar att läsa rapporter mm och läser gärna den rätta isf.
 
 
Jag säger inte att den litteraturstudie som Tomas med kollega gjorde har fel. Jag säger inte heller att EP:s artikel har fel. Jag ställer mig bara lite tvekande till rapportens validitet i en kommun som Enköping.
rapporten är som sagt gjord på uppdrag av Linköpings kommun. Linköping är Sveriges 5:e största kommun med dryga 150 000 invånare. I tätorten bor lite drygt 100 000 invånare. Den kallas i rappoten för en medelstor svensk kommun. Som femte största kommun i landet kan det låta konstigt att man är medelstor men det är troligen relaterat inte baar till storleksskillanden till de stora kommunerna som exempelvis Stockholm, utan även till de utländska städerna som nämns i rapporten.
 
I EP står det att Enköping skulle vara en medelstor svensk kommun. Det är kanske vad folk i allmänhet tycker och säkerligen vad EP:s reporter själv ser Enköping som. Men sett till vad rapporten definierade som en medestor svensk kommun (Linköping) så är Enköping långt från att vara en medelstor kommun. Med 40 000 invånare (26% av Linköpings invånarantal) i kommunen med en tätort med bara lite dryga 20 000 invånare (lite dryga 20% av invånarantalet i tätorten Linköping) så är Enköping definitivt en småstad. En liten kommun som borde ha mycket mer gemensamt med andra småkommuner som Strängnäs (knappa 35 000 invånare och Trollhättan (46 000 invånare) än med "medelstora" kommuner som Linköping.
 
Att jag nämner just Strängnäs och Trollhättan är för att de är två kommuner med fri parkering i centrum. Strängnäs har 2 timmar fritt (och bara ett par gator ifrån är det obegränsad tid) medan Trollhättan har 30 minuter fritt och 1 timme fritt beroende på vilka platser man står på. I båda dessa kommuner anser man att den fria parkeringen gynnar centrumhandeln. Därmed inte sagt att det skulle göra detsamma här i Enköping.
Jag har nog aldrig varit i Trollhättan, men vad detgäller Strängnäs så har de ett större utbud av större affärskedjor än vad vi har i Enköping.
 
Att kalla Enköping för mdelstor kommun är baar löjligt. Åtminstone om det är vad Linköping kallas. Jag har bott i dryga 6 år i Linköping och det är en stor stad och kommun. Stor på flera sätt där Enköping inte kan eller någonsin kan mäta sig. När jag bodde där märkte jag dock att det fanns mycket småstadsmentalitet i invånarna, men det var framförallt hos de äldre (som levde där innan Linköping växte) och hos sådana som bosatt sig i staden efter avklarade universitetsstudier. Tätorten Linköping har en helt annan uppbyggnad än Enköping, där centrum egentligen kretsar runt torget och något kvarter åt ena eller andra hållet. Så jag kan som sagt inte på något sätt förstå hur man kan dra paralleller mellan kommunerna.
 
Däremot håller jag till fullo med VTI-rapporten att utbudet är viktigt och det är där jag tycker det stora felet i Enköping finns. För mig finns inget som lockar i centrum, och de butiker och kedjor jag kan tänka mig att besöka, handlar jag så sällan i  så jag klarar mina behov då jag besöker andra kommuner och köpcentrum där jag dessutom kan handla i andra butker som saknas i Enköping.
Hade det inte varit för "Sossar på torget" och enstaka bankbesök, så skulle jag aldrig ha anledning att åka till centrum.
 
Jag tänker inte utveckla mina tankar om vad jag tror skulle vara bra för handeln i Enköping (men jag hade mer än gärna sett att det planerade köpcentrumet i Myranområdet blivit av) då jag inte är expert eller ens kunnig inom området. Jag gillar bara att läsa rapporter och kanske läste jag någon annan än vad som hänvisas till i EP idag men då får jag väl skriva ett nytt nlägg sedan.
 
Enköping är en småstad, en liten håla, och det får vi acceptera och skapa våra idéer och politiska beslut runt.
 

1 kommentar:

Erik Hjärtberg sa...

Rapporten du länkar till är den som det hänvisas till i EP:s artikel. Du har rätt i att begreppet medelstor stad är tveksamt. Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, använder inte längre det begreppet. På den tid SKL använde begreppet räknades emellertid varken Linköping (Större städer) eller Enköping (Övriga större kommuner) till den gruppen. Se länk:
http://www.skl.se/kommuner_och_landsting/fakta_om_kommuner/kommungruppsindelning/aldre_indelning

Fast definitionsfrågan är nog för nördig för att ta upp i EP. Sakfrågan om Enköping är stort nog för att minska på biltrafiken i innerstaden är däremot något du gärna får debattera på EP:s insändarsida.