måndag 30 mars 2015

Ett mysterium

Jag gillar mysterier och idag skapade jag mig ett mysterium jag kände att jag vill lösa.

Jag var i Västerås och då hoppade jag in i Läkarmissionens Second Hand butik för att kolla om det fanns några bra, billiga böcker. I hyllan med inbundna böcker av svenska författare så stod en bok som jag av någon anledning tittade närmare på. Jag såg då att boken innehöll något som troligen använts som bokmärke. Det var en vikt fotopåse från FotoQuick. I den låg en diabild. Inget annat i boken avslöjade vem som en gång ägt den och jag köpte den inte. Men jag tog med mig fotopåsen. Det stod ett namn på den och jag tänkte att jag, som ju har mycket tid över som sjukpensionär, skulle leta upp ägaren på något sätt. Ett kullitet mysterium som kanske kunde glädja fotografen eller personen på bilden.
En ensam diabild låg i påsen. Bilden föreställer en pojke i ett badkar fyllt av skum. Pojken har dessutom nästan hela ansiktet fullt av badskum. Det var en diabild med pappram och därför syntes datumet som bilden framkallades på och det var juni 1966. Pojken var på bilden kanske 5-7 år och borde således vara 55 år nu ca.

Någongång efter bildens skapande hade någon lämnat in diabilden till FotoQuick på Drottninggatan 19 i Stockholm. Beställt var två stycken 13x18 papperskopior av diabilden. 31:60 kostade det tydligen.
I övrigt står ett namn på fotopåsen som jag inte kan tyda och intill priset har den anställde hos FotoQuick skrivit  +IR och -3ND, vad det nu kan betyda.
Bilderna skulle hämtas en måndag efter 12.00, men inget om datum eller liknande står.

Fotopåsen har öppnats och någon har tagit ur papperskopiorna, men sedan var påsen ihopvikt och ihoptejpad igen. Om ägaren var som jag så beror det nog på att denne har tänkt lägga tillbaka diabilden i rätt magasin. Men varför den senare blev bokmärke i en bok vet jag inte. Nu minns jag inte viulken bok det var, men det borde vara en av en författare med efternamn på G eller H (då jag har för mig att hyllan inleds med någon av dessa bokstäver och att boken stod högt upp. Kan inte tänka mig att det var en alltför gammal bok då jag bara tittade på nyare böcker (vad jag minns).

Mina efterfoskningar har inte gått bra än. Namnet på påsen verkar börja på Kjed och sluta med ett g. Men några sådana namn finns inte i Sverige. Nu behöver det ju inte vara en svensk som lämnat in bilden, eller så kan ju namnet försvunnit genom giftermål, utflyttningar, namnbyten etc. Alternativt så gjorde personalen på fotoquick det som alla alltid gör med mitt efternamn; stavade fel på det. Personen som ville ha kopiorna sade kanske sitt namn och personalen skrev ned det så som de trodde det stavades och bildpersonen kanske (precis som jag oftast) iddes inte påpeka det.
Dock var fotopåsen från den tid som de hade en kanin på loggan. Om jag förstått rätt var det mellan 1985 och 1992 de hade kaninen och namnet i samma font, men kanske använde butiken gamla påsar?
Pojken bör då alltså vara ca 20 år äldre än på bilden och varför vill man då ha sådana kopior?


Jag vet inte.. men jag har bara fått för mig att jag ska lösa detta mysterium och på något sätt ge tillbaka diabilden till ägaren.


Att spåra folk vars tillhörigheter man hittar i böcker är klurigt. För 10 år sedan ca. köpte jag begagnade böcker i en butik i Enköping. I en av dem låg 6-7 fotografier. Ett par var på en ung man och en kvinna sittandes på ett vardagsrumsgolv, men resten var nakenbilder på den unge mannen, liggandes i sängen i full beredskap (så att säga). Jag hörde av mig till butiken (som annars inte sålde böcker utan bara hade ett par lådor på golvet just nu) och frågade om böckerna var lokalt inköpta. Butiksföreståndaren berättade då att de var inropade mycket billigt på en auktion strax utanför Enköping. Så kanske var snoppmannen och kvinnan Enköpingsbor? Eller varför låg det annars en bunt nakenbilder i boken? Misstänker att de gömt bilderna där och sedan glömt bort det då det varit dags att skänka bort lite böcker. Jag gjorde vad jag kunde för att hitta personerna på bilderna men lyckades inte. Lite svårt att lägga upp dem på nätetoch fråga folk :)

Nu lär jag väl misslyckas igen men jag lägger in bilder på fotopåsen och en närbild på namnet, så kanske någon kan hjälpa mig!? Åtminstone kanske någon kan tyda namnet?

Diabilden är förresten Kodachrome färgbild. Framkallad juni 1966 och bild nummer 29 (på en 36-bildersrulle kan jag tänka mig)


1 kommentar:

Porches sa...

Tror det rör sig om felstavning: Skedung eller Keding finns det folk som heter. Skaffar du konto på birthday.se kan du se ålder.