måndag 2 januari 2017

Opublicerade insändare del 1

Under 2016 hade jag flera insändare i Enköpings-Posten men det är också flera som inte kommit in. Främst gäller detta insändare där Moderaterna kritiserats och ett par av dem har gällt deras ledare i Enköping, Ingvar Smedlund. Jag misstänker att EP inte vill att han ska börja gråta och känna sig påhoppad på det sätt som han alltid gör då han kritiserats. Den senaste skickade jag in strax innan jul och den kom inte med så jag lägger ut den här istället. Tycker det är viktigt att saker benämns på rätt sätt och märkte i en debattartikel av Smedlund och en kollega till honom att M inte gör det nu heller.



För ett par dagar sedan hade två lokala moderater en debattartikel i Enköpings-Posten som var skrämmande att läsa. Skrämmande av den orsaken att M verkar trava på i gamla fotspår och kalla alla som får sjukpenning, sjukersättning, arbetslöshetsersättning etc för bidragsberoende. Redan nu, med mer än ett år till nästa valrörelse, visar M att man kommer att återanvända sin felaktig terminologi i ett försök att skuldbelägga de som inte har jobb, är sjuka etc och kalla dem bidragsberoende. jag trodde M skulle växa upp lite och försöka att hålla sig till en anständig nivå inför nästa val, men tydligen inte.
Ingvar Smedlund har ju tidigare visat att han är Enköpings egna Donald Trump, men jag hade förväntat mig mer av Jessika Roswall, som ju sitter i Riksdagen. Men då man redan nu försöker förvilla potentiella väljare genom att använda samma terminologi som de senaste tre valen inser jag att Roswalls medverkan i debattartikeln visar att det är så man ser på de om uppbär sjukpenning, arbetslöshetsersättning etc. M ser på dessa människor som parasiter som tär på svenska samhället och det är även det skrämmande.

Nej du herr Trump, förlåt jag menar Herr Smedlund; att t.ex. vara arbetslös och få A-kassa innebär inte att man är bidragsberoende. A-kassa är inte mer bidrag än den för stora lön du får för att sitta som oppositionsråd och enbart hitta på tokigheter.
Väx upp, snälla Moderater. Använd rätt benämningar på saker. Då kanske vi i Sverige kan få en ordentlig valrörelse där Trumpretoriken enbart kommer användas av det främlingshatande partiet som tyvärr finns. Sluta hitta på saker i jakten på billiga röster. Ni är ett så pass stort och väletablerat parti så ni borde kunna få väljare utan att ljuga och hitta på saker. Och om ni inte lyckas med det har ni inget i en regering att göra.





Inga kommentarer: