måndag 6 september 2010

Restauranger och centrum

Eftersom jag har varit borta länge så har jag många Enköpings-Posten att läsa igenom. Jag har bara hunnit till sista juli och har således hela augusti kvar men jag har en del reflektioner på det jag läst hittills

Centern vill sänka momsen på restaurangmat och lokala C-Personer hade skrivit en insändare där de ansåg att en lunch skulle komma att kosta 70:- istället för 80:- (som den tydligen gör idag). Sänkta momsen skulle alltså max leda till 10:- billigare lunch. 70 eller 80 spelar för det första ingen roll för den som har arbete och äter ute. De med svag ekonomi kommer inte springa benen av sig för att lägga sina sista slantar på en lunch på stan till det priset.
MEN... jag undrar om C egentligen fattar vad sänkt moms skulle leda till?! Restaurangerna vet att folk gladeligen (nåja...) betalar 80:- för en lunch och kommer fortsätta med det även om momsen sänks och därmed blir det de som blir vinnarna, inte restaurangbesökarna.

Sedan läste jag om alla tomma butikslokaler i centrum. Samtidigt som mantrat "handla på hemmaplan" hörs så har vi ett centrum med tomma lokaler och dyra, ointressanta butiker. Hyrorna verkar vara alldeles för höga och butikens för små för att locka större kedjor. Vi herrar har exempelvis enbart Dressmann att handla kläder i, vilket leder till att klädinköp görs på annat håll. Vi har ingen TV- eller vitvarubutik värd namnet i stan, vilket leder till att man besöker exempelvis Västerås och då kan man handla allt annat där.
Byggandet av handelsområdet i Myran måste komma igång om handeln i Enköping ska få liv. Sedan ska INTE klädbutiker förbjudas där, vilket vissa nollor föreslagit. In med alla kända kedjor och butiker som vill och Enköpingsbon kommer att handla mer på hemmaplan. Inför sedan gratis bussar för alla i Enköping och det blir lätt att åka mellan centrum-Handelsområdet -hemmet även för de med svagare ekonomi eller de utan bil.
Själv är jag aldrig i centrum och handlar då utbud och priser är ointressanta. Just nämnda Dressmann är de enda som jag besöker emellanåt, men oftast handlar jag på bortaplan.

Centrumfrågan är viktig. Det har inte med torget att göra, som vissa verkar ha fastnat vid. Torget behövs och kan göras finare och mer besöksvänligt. De tomma butiker lär kvarstå och grushögen där statshotellet låg fram till kommunens flata politiker lät det förfalla lär vara en grushög i många år. Wow...så mycket finare det blev....

1 kommentar:

Anonym sa...

JC finns i enköping :)