måndag 3 januari 2011

Personlig och Kaxig

Jag är tillbaks. Har under hösten funderat på att börja blogga igen men inte haft ork att ta mig för det. Men förra veckan så fick jag den kick jag behövde för att fortsätta. Enköpings Posten skrev då en artikel om politiska blogar i Enköping och i artikeln nämndes att jag slutat blogga och artikelförfattaren tyckte det var synd då min blogg var personlig och kaxig. :)
En bra omdöme som gav mig orken att börja skriva igen. Tack Bengt på EP :)

Det finns flera orsaker till att min blogg i stort sett lades ner och jag känner att det kan vara läge att förklara orsakerna. i ingen direkt ordning, de bidrog alla lite.

- Valförlusten - Det var lite jobbigt att vi förlorade valet och det gjorde att jag tappade sugen en del. Dessutom var det extra jobbigt personligen då jag som långtidssjuk hade hoppats att en Socialdemokratisk valseger hade lett till ändrade sjukförsäkringsregler. Istället fick vi ännu en mandatperiod med en egoistisk och empatilös regering. Så risken för utförsäkring hänger över mig och tar enormt mycket kraft från allt annat jag skulle vilja göra.

- Sjukdom och FK - Jag är alltså, som jag berättat om tidigare sjuk. Min sjukdom är svår att förklara i en blogg så här men den gör iaf att jag inte klarar av att jobba för dagen. Jag kom med i politiken efter att jag sjukskrivits mest för ett sätt att bryta "utanförskapet". Utanförskapet är ett ord jag hatar förresten och som är så fel. Jag har med "innanförskap" nu än när jag jobbade tidigare i mitt liv. Många, många känner utanförskap i sina liv trots att de jobbar och psykiskt och fysiskt mår bra. Att vi i S började använda M-uttrycket "Utanförskapet" stör mig enormt då det är något av det mest felaktiga och dumma uttryck vi skulle kunna slänga oss med.
Iaf... FK var på mig förra våren och klagade på att jag bloggade (denna samt en annan blogg) och skulle utreda om det kunde jämställas med jobb. Helt befängd tanke. Att sitta några minuter någon eller några dagar i veckan och skriva ner mina tankar är inte i närheten av jobb. Det är ett sätt för mig att överleva och släppa ut det som annars skulle överfylla min hjärna, vilket skulle leda till att jag inte skulle bli friskare. Till slut kom FK på att det kanske inte alls var som att jobba, om det inte är så att jag lägger ner för mycket tid på bloggandet. FK verkar vilja att man som sjuk ska ligga i sängen hela dagarna och dra på sig fler och värre symptom då man är sjuk. Vidrig människosyn...

- Sverige - jag var borta ganska länge på sensommaren då jag fick en chans att åka till Spanien med en vän för att komma bort ett tag. Det passade mig perfekt då alla var så hispiga inför valet mm och jag hade ju förbjudits att delta i valverksamhet av FK. Så jag reste bort och den resan gjorde mig mer gott än något annat under de 7 år jag varit sjuk. Att kunna släppa allt som skapar min sjukdom och bara koppla av gjorde att jag mådde ganska bra... tills jag kom hem. Väl hemma var allt som vanligt. Dessutom stressade alla med valet (vore det inte bättre att vi hade val i maj förresten? Innan sommarsemestrar och liknande?!) och det var kallt och tråkigt. Många tankar återkom ganska så kraftigt och jag drabbades av en klar nedgång i mitt mående och tog en time-out från allt i nästan en månad under hösten. Jag har även börjat lära mig att säga nej, vilket är enda chansen för att jag ska kunna bli det minsta frisk.

- Personlig - Det som Enköpings-Posten tyckte var bra, det kritiserades av en del i partiet. Man ska inte vara för personlig i en politisk blogg var det ett par som sade. De förstod inte att det här är min blogg, enbart min och jag har den för att skriva mina tankar och funderingar och då även mest om politik. Men för mig ä en blogg utan personliga tankar och funderingar lika menlös som den regering vi nu har.


Det var lite av orsakerna till att orken att skriva tog slut. Det är därför jag inte skrivit insändare under hösten och vintern också. Jag har helt enkelt inte haft lust och ork. Nu startar jag upp denna blogg igen iaf och jag hoppas orka skriva lite i den ibland. Stå ut med att den kanske inte uppdateras så ofta som vissa tycker att den borde. jag lovar iaf att forsätta vara Personlig och Kaxig :)