onsdag 27 juli 2011

Mer semstertankar

Man kan ju semestra utanför Enköping också och även där har jag såklart tips. Det finns många vackra platser och här är mina tips på mina 5 favoritplatser på jorden. Inte städer eller liknade utan mer sevärda naturupplevelser.

5. Sierra Espuña – Spanien

I distriktet Murcia i Sydöstra Spanien finns en hel del fina ställen att besöka. Ett favoritställe är Sierra Espuña, ett naturreservat med fin natur och höga berg. Att åka bil uppåt och uppåt och se alla panoramautsikter och känna den friska luften är en skön upplevelse för alla sinnen. Vackra rastplatser finns insprängda här och där och det finns ett otal vägar att välja mellan. Vackert, roligt och varmt och skönt (trots höjden över havet)


4. Hellasgården – Stockholm

Utanför Tyresö, inte särskilt långt från Nacka finns ett fint strövområde med en fågelrik sjö. Så nära men ändå så långt borta. Tyst och avkopplande och många platser att sätta sig på och vila, fika eller bara njuta av fåglarna i sjön. Att ta med lite bröd och mata änder, sothönor mm gör att man blir mycket populär, fast kanske mest hos måsarna. Här är det enda ställe som mina föräldrars tax har tagit sig ett bad och det inte bara en gång. Änderna i sjön får honom att glömma att han egentligen är rädd för vatten. Mysigt ställe för en utflykt, oavsett om man vill vara borta flera timmar eller bara söker en kortare stunds vila och fin naturnära avkoppling.

3. Schweiziska alperna

Åkte ifjol in i Schweiz från Italien och slogs av hur vackert Schweiz är då man når Bellinzona. Därifrån bär det bara uppåt, både fysiskt och upplevelsemässigt. Otroligt vacker natur längs en väg som bär en upp mot de snötäckta topparna (även på sommaren). Det var svårt att köra där då man hela tiden ville titta ut och runt omkring för att insupa en av de kanske vackraste platserna på jorden. Gröna kullar och porlande bäckar i en inramning av höga berg och till detta den bästa och renaste luft jag andats in. Obeskrivligt vackert.

Fascinerande att se alla små stugor och hus på de branta kullarna. Hur kan man bo så och hur har man lyckats bygga dessa hus? Vackert men jag tror inte man kan spela krocket så ofta i trädgården precis. Fascinerande också att man lyckas klippa gräset på kullarna.

2. Uluru - Australien

Jag var i Australien för 17 år sedan och reste då runt en del. Ayers Rock var ett av de mål jag satt upp innan jag lämnade Sverige. Jag visste att det var en massiv röd klippa mitt i Australien men jag kunde inte ana att det skulle bli en så fascinerande upplevelse. Jag bodde med andra backpackers i Yulara och åkte med på två rundturer som tog oss inte bara till Uluru (Ayers rock) utan även till Kata-Tjuta, som var minst lika fascinerande. Jag fick se Dingo och hela alltet var bättre än jag kunde ana. Åkte i Greyhoundbuss från Alice Springs och det var även det en fantastisk upplevelse. I stort sett en lång raksträcka ut i ingenting. Jag har hört en del människor som blivit besvikna på Uluru men jag kan inte förstå hur. Vackert, mäktigt och en upplevelse jag aldrig kommer att glömma.

1. Dartmoor - England

Dartmoorheden är det vackraste och mest magiska jag upplevt. Även närliggande heder som Exmoor räknar jag in i detta område. Vidsträckta gröna kullar, små strömmar och sjöar, hög ljung, vilda hästar blandat med klippor. Svårt att beskriva även detta område i sydöstra England. Heden är som Socker-Conny (fast det var väl Björn Skifs låt?) ”Vild och vacker.

Jag minns mitt första hedbesök. Jag var 13 år gammal och på semester med min familj. Vi bodde i ett hus i samma stad där Baskervilles hunds grav fanns (sedan om det fanns någon sanning bakom det hela eller ej är en annan story). Vi körde ofta på de smala, slingrande vägarna i området. En gång stannade vi och gick upp på en kulle. Vi bestämde oss för att ta oss till näste kulle. Det blev en promenad som jag aldrig glömmer med midjehög ljung och vildhästar. Otroligt.

Inga kommentarer: