lördag 9 juli 2011

Semestra i Enköping

Enköping har en hel del vackra och sköna platser att besöka. Har man semester på hemmaplan och vill ha något att göra är det bara att sätta sig i bilen och åka ut mot Veckholmshållet. Ett område med många gamla fina kyrkor att besöka, en hel del fornlämningar och dessutum hus, gårdar mm som är kul att se. Det finns gårdar mm med försäljning av varor och det är öht en avkopplande biltur och man har många vägar att välja på för att hitta sitt eget smultronställe.
Haegers livs i Kungs-Husby finns tyvärr inte kvar men förut var det ett bra ställe att stanna på för att inhandla lite proviant på turen :)

Tänkte tipsa om mina 5 favoritplatser i och runt Enköping. Platser som alla är värda ett besök unedr sommaren.

5 - Fånöbadet
Favoritbadplatsen i Enköping för mig och har varit så sedan jag för 20 år sedan av en slump åkte dit. Avskilt, lugnt och fint. Perfekt för kvällsdoppet då man även kan grilla där. Jag har har inte varit där på flera år och numera driver väl inte kommunen detta bad längre. Den förening som gör det gör säkerligen ett minst lika bra jobb och vill ni bada utan massa trängsel och i fräschare vatten än Bedsand så ska ni ta er till Fånö.
Även korna gillar badet. En gång då vi kom dit för många år sedan hade korna från hagen intill vandrat ner till vattnet för att bada :)

4 - Vånsjöåsen / Äsåsen
Tar dessa på samma gång då de båda ligger mot Torstunahållet. Jag känner för Vånsjöäsen på samma sätt som den som skrivit om den i den utflyktsguide Enköping gav ut för en massa år sedan:

Det är så vackert att det nästan gör ont i hjärtat när man står på toppen av
Vånsjöåsen en solig vårdag. Björkarnas skira grönska kontrasterar mot de
mörka enarnas symmetriska former och vid dina fötter blommar tuvor av lila
backsippor. Det är lätt att föreställa sig hur det såg ut en gång när hela dalen
var en stor havsvik med Vånsjöåsen som en grönskande ö.

En makalös plats som är fantasieggande och enormt rofylld, både för själen och för ögonen.

Äsåsen med Äs Puss är även det ett ställe som är rofyllt. Här kan man ströva och se gravfält och fin natur. Själv tror jag att Äs Puss (lilla sjön intill åsen) måste haft något symbolvärde på den tiden och det känns som sjön är full med hemligheter.

Ta med lite fika och åk hit en solig dag.


3 - Blombergs park
En av de mer okända parkerna i Enköping. Den ligger precis där jag bor i Romberga och är inte stor. Men den är ändå fantastisk. Ena delen av parken är ett "woodland" (uttrycket taget från parkinfo på Enköpings hemsida). Det är växtrikt och mysigt då det bildats som ett tak över den delen av parken. Här finns två bänkar och att sätta sig ner en stund på dem ger direkt avkoppling. Parken är så vacker på denna del och perfekt då man vill snabbladda sina batterier. Så nära bostäderna i Romberga men ändå så avskärmat. Den som upprättade denna park var ett geni.

2 - Gröngarn / Dyarna
Här hade jag bara tänkt ta en del av Gröngarn men kom så att tänka på Dyarna, som ligger intill. En träspång leder dig runt sankområdet och man hör så många fåglar då man tar sig en promenad. Ett fascinerande område och något som jag märkt att alldeles för få Enköpingsbor besökt.
Hela området från Gröngarnsåsen bort över Dyarna är otroligt och djurrikt. Men min absoluta favoritplats är "urskogen" på gröngarn. Den del av åsen som man låtit växa fritt i över 70 år. Här är naturen fantastisk och det är enormt avkopplande. Fågelsång överrallt och då menar jag överallt. Går man dit en dag då solens strålar bryter sig igenom lövverken så kan man bara stå stilla och njuta av skådespeleriet och konserten man bjuds på av naturen. Det går inte att beskriva utan måste upplevas.
Även här är man så nära stan men ändå så långt borta. Det känns som man är i en drömskog i någon film. Otroligt.

1 - Hårsbäcksdalen
Ligger till stor del i Heby men är ändå ett makalöst utflyktsmål för oss Enköpingsbor. Dalen består av en ravin med lite droppande Örsundaå längst ner. Naturen är härlig och det finns det bra ställen att grilla lite vid. Även detta ställe är svårt att beskriva på ett rättvist sätt och att uppleva det själv ger så mycket mer än någons ord eller bilder kan.
Att vandra runt ravinen och på bron över ån är som att vara i en helt annan värld. En vän beskrev det som att det kändes som att vara i en djungel. En bra sak med hårsbäcksdalen är att det är lika vackert året runt. vårar och höstar ger dalen ett annorlunda utseende och skapar nya känslor.
Jag önskar jag kunde beskriva det mer men det måste upplevas och gör ni det så kommer ni att bära med er känslan av Hårsbäcksdalen för alltid.


Märkte just att alla platserna har en sak gemensamt. De är rofyllda och avkopplande och ger något för alla sinnen. Men det är kanske det jag söker på sommaren. jag minns då jag var yngre och Enköpings centrum nästan låg dött på söndagarna under industrisemstern. Inga affärer var öppna (Ica Stjärnköp hade öppet "8-8. Även lördagar" men inte på söndagar :) ) Kiosken på torget var ibland öppen men det fanns inget folk någonstans. Jag brukade ofta cykla "ner på stan", själv eller med vänner och bara njuta av tystnaden i centrum. Vi köpte glass och satte os svid fontänen eller på lastkajen på sidan av Domus och snackade om allt som var viktigt i den åldern. Allt var stängt, alla människor hade flytt staden, antingen till bredsand eller på semester, och centrum var öde och rofyllt.

Att söka tystnad och lugn mitt inne i det som annars låter, väsnas och stressar upp är något som även idag är viktigt för mig. Ett steg bort från stråken där alla går kan göra att man hittar guldkorn. Min favoritgata i Gamla Stan i Stockholm är prästgatan. En parallellgata till hetsiga Västerlånggatan och den ligger bara några meter ifrån. På prästgatan finns dock i stort sett inga butiker och framförallt inga turister eller andra stressiga människor. Ett litet kliv åt sidan från en hetsig gata och man kan promenera utan stress och liv. Svårt att förstå att prästgatan ligger så nära Stortorget och Västerlånggatan med tanke på tystnaden som infinner sig där.

Det är en av de saker som är allra bäst i Enköping. Så nära lugnet och med parker som man kan njuta i ett tag.

Inga kommentarer: