Jag hade en insändare i Enköpings Posten i onsdags (19/9) som hade med mitt gamla nämndområde att göra, skolan.
Jag reagerade på att inga nu i budgettider verkar vilja satsa på de mjukare värdena i skolan. Förbättra resultat är en sak, men jag anser att vi måste göra mer för att hjälpa de barn som mår dåligt i skolan av olika skäl.
Tyvärr hade EP klippt bort en del av min avslutning. den delen innehöll kritik mot de styrande moderaterna i kommunen och det gillades tydligen inte.
Jag återger här versionen som fanns i EP. Kritik mot M antar jag att ni redan vet att jag har massor av :)
Så här i budgettider så ser vi hur
partierna slår knut på sig själva i
försök att se ut som om man satsar
på skolan. Tyvärr blir det ändå alldeles
för lite.
Emellanåt görs lovvärda satsningar,
så som vi i S vill lägga pengar på
att se till att elevernas läskunskaper
ökar.
För det är faktiskt en enkel sanning
att man måste kunna läsa för
att få full tillgång till livet, ofta måste
man även kunna läsa bra.
Självklart finns det de som lyckats
alldeles utmärkt trots bristande
eller obefintliga läskunskaper men
majoriteten av de som inte kan läsa
stängs ute från mycket i samhället.
Häromveckan kom dessutom rapporter
om att läskunskaperna minskat
avsevärt i Sverige de senaste åren
och det är en skrämmande framtid vi
har om allt fler går ur skolan utan att
ha goda läskunskaper.
Även de icke läskunniga elevernas
framtid kan bli tuff då det kan innebära
svårigheter med framtida studier
och jobbmöjligheter.
Men vi får inte tro att resultaten i
skolan förbättras enbart av att elever
läser bättre eller kan mer matematik.
Det finns fler faktorer som är
viktiga för att barn till fullo ska kunna
tillgodogöra sig den utbildning de
får, faktorer som alltför ofta glöms
bort eller ignoreras av de styrande
politikerna.
För att eleverna ska ha möjlighet
att ta till sig kunskaperna och delta
i och lära sig det sociala samspelet
som sker i skolan så måste de må bra
och känna trygghet. Tyvärr är det
alldeles för ofta inte fallet.
Under de år jag var med i skolnämnden
(och säkerligen både före
och efter det) så kom återkommande
rapporter om att många, alltför
många, elever mår dåligt i skolan.
I snitt är det 2–3 elever per klass som
uppger att de inte mår bra i skolan.
Det är alldeles för många. Likaså är
det alldeles för många unga flickor
som uppger att de skär sig, något
som är ett tecken på att man inte
mår bra.
Hur ska dessa barn kunna få ut det
mesta av sin potential? Det är något
vi alla måste försöka hitta en lösning
på. Hur kan vi tillåta att ett endaste
barn går till skolan och känner sig
otrygg för att han mobbas av dem
som borde vara hans skolkamrater,
eller går runt med ont i magen hela
dag arna för att mamma och pappa
bråkar hemma?
Vad kan vi göra för att se till att
alla barn mår bra i skolan?
Mobbing och bråk mellan föräldrar
etcetera kan vi nog aldrig stoppa.
Jag har en fast övertygelse att exempelvis
fler vuxna i skolan skulle
kanske kunna hjälpa!? Fler vuxna
som både kan uppmärksamma barnet
och vara någon för barnet att
söka stöd och hjälp hos. Självklart
är detta ingen universallösning men
jag tycker vi politiker ska sluta stirra
oss blinda på siffror och procentsatser
och istället se till människan
bakom siffrorna och inte vara nöjda
förrän alla elever, utan undantag,
mår bra i skolan, kan läsa och går ut
med godkända betyg i alla ämnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar