måndag 8 oktober 2012

Bad och Bowling

Nu får vi äntligen ett nytt badhus i Enköping. Eller nu och nu... det dröjer flera år innan det står klart. Men äntligen har partierna enats kring ett förslag, något som de borde ha gjort för länge sedan och med bättre politisk ledning i kommunen så hade så skett.

Som det är nu kommer nuvarande badhus att rivas och ett nytt byggas på samma plats. Under byggtiden finns inget badhus i staden och även efter det nya står klart så kommer en bowlinghall att saknas, åtminstone i absolut närhet till badhuset, så som det varit under lång tid. Detta är mycket beklagligt. Jag själv är ingen större fantast av bowling, så länge det inte är Stigas bowlingspel eller bowling på Wii, och ser väl bowling mer som rekreation än sport. Fast det innebär inte att det inte är en idrott som utövas av många spelare i vår kommun och trots att jag inte är intresserad av bowling så anser jag och inser jag att vi måste ha en hall för bowlarna att utöva sin idrott i och för andra att ha lite kul på hobbynivå.

Eftersom bowlinghallen försvinner så känner jag att det finns en risk ingen ny byggs i kommunens regi. På ett sätt vore det ju bäst om kommunen ägde det, precis som nu, men jag ser inte att det är helt nödvändigt. Det finns säkert privata intressenter som kan göra en bättre bowlinghall och som kan driva det på ett bra sätt. Risken då är väl bara att de klubbar som finns kanske kan få svårare att hitta träningstider mm, vad vet jag, och det är inte bra.

Allra bäst vore en bowlinghall där bowlingklubbarna får vara med och komma med önskemål om vad de behöver för att få en ultimat hall, innan den byggs. Det är trots allt de som sitter inne med expertisen i detta ämne.

Vilket som, en bowlinghall behövs i kommunen, och allra helst i centrala Enköping. Bowlarna måste få möjlighet att utöva sin idrott precis som rugbyspelare mfl, som ju har sina arenor. Fotbollen, som på herrsidan är så usel i Enköping tjatar om nya planer och ny Enavallen för att utvecklas. Ska inte bowlarna få samma chans i en ny fin hall? Jag tror chansen till att Enköping får en världsmästare i bowling är större än att vi får se ett lokalt fotbollslag i Superettan igen. Dessutom vill jag minnas att Enköping en gång i tiden berömde sig själv för att vara en stad där många små idrotter utövades. Då fanns det även en Curlinghall i staden, något jag saknar nu. Jag minns alla friluftsdagar som tillbringades i den hallen spelandes en av de roligaste sporter jag testat på. Nu kanske bowlingen följer med i curlingens grav?

Vi Socialdemokrater kommer inte låta det hända och jag personligen ska göra vad jag kan för att se till att mitt parti är med och ordnar detta.

Jag förstår att många Enköpingsbor är besvikna på hur ärendet skötts och stämmer det som Enköpings Posten skriver så är det verkligen uruselt. Lite mer respekt för bowlarna och klubbarna borde kommunen haft. Man borde ha bjudit in dem för att förklara vad som var på gång att hända och inte som nu, låta dem få reda på det genom tidningen.

Badhuset i övrigt då. Blir det bra? Jag hoppas det men är långt från lika optimistisk som kommunens folk är då det gäller antalet besökare. Första året, då nyhetens behag finns kvar, så kanske många tar sig ett bad men det krävs mer för att få folk att återkomma.

Jag hade gärna sett ett bygga på annan plats, även om närheten till idrottshuset och fotbollsplanerna där givetvis är bra. Men då hade man kunnat bygga och ha igång det gamla badhuset (även om badet kanske skulle falla ihop under tiden) och bowlinghallen under tiden. Då hade man även kunnat bygga en hall med 50-meters banor och på sätt öppnat för chansen för fler simtävlingar i kommunen. Fast, logistik och ekonomi gör ju sitt och jag är helnöjd med att planer för ett nytt badhus kommer göras.

Tre önskemål bara från min sida.

1. Bra bastun behövs. Något det tyvärr slarvats med vid andra badhusbyggen. Gärna både torr- och våtbastu.

2. Bowlingen måste få en ny hall INNAN badhuset och bowlingen rivs. De måste iaf få komma igång med byggandet av det innan dess så bowlingen som sport inte drabbas för hårt.

3. Låt inte Enköping vara dåliga förlorare igen. Bad Sport-skyltar klarar vi oss utan.

Inga kommentarer: