onsdag 7 november 2012

Val val val

Jaha, Obama vann i natt. Kanonbra att det blev demokraternas kandidat som vann i USA, oavsett vem de har så är det bättre än abort- och gaymotståndarna hos republikanerna. Obama har lite tur som vann. Nu har han chansen att visa att han är en bra president. Nu får han 4 år på sig att genomföra det han lovade inför förra valet; stänga Guantanamo bland annat. Hade han förlorat i natt så hade Obama gått till historien som en av de sämre presidenterna, nu får han en chans till.
För det är inte just det faktum att Obama valts som får de flesta i Sverige att jubla, utan det är att demokraterna vann som gläder oss.

I Wisconsin röstade man fram USA:s första öppet homosexuella senator, demokraten Tammy Baldwin. Det känns stort av väljarna. Jag vet inget om hennes politiska tankar och om orsaken till hon valdes, kanske för att hon är den bästa senatorn, kanske för att hon är gay, kanske enbart för att hon var demokraternas kandidat?!
Jag ställer mig iaf frågan om en öppet homosexuell man kunde ha valts. Tyvärr så verkar en del män ha en romantiserad (och sexuell) bild av kvinnliga homosexuella (efter att ha sett för mycket porrfilm) och jag tror att toleransen mot en gay kvinna ä större än mot en gay man. Titta bara på kändisar som kommer ut som homosexuella; kvinnor blir hjältar medan män blir avskydda (iaf av andra män och kvinnor som kärat ned sig i dessa kändisar för att de trodde att de var straight).
Överhuvudtaget är det sjukt att det i dagens samhälle överhuvudtaget spelar roll vilken sexuell läggning man har. Vad spelar det för roll om man älskar män eller kvinnor eller både och? Jag förstår det inte. varför skulle en människa vara sämre eller bättre på sitt jobb, sin idrott eller politik t.ex. för att hon eller han är homosexuell eller inte?
Likadant är det då det gäller kön eller hudfärg. Nu har USA en färgad president och om 4 år får de förhoppningsvis sin första kvinnliga prsident. Wow, så bra för dem men varför ska kön, hudfärg och sexuell läggning spela roll? Och tro inte bara att det är så i USA, i Sverige är det nästan värre. Titta på alla kvinnor som varit partiledare. de har fått utstå mycket mer än sina manliga kollegor och det finns fortfarande folk (även i mitt parti) som öppet är kvinnonedsättande och aldrig skulle rösta på en kvinnlig statsministerkandidat. Sjukt.


Jag såg inte några valvakor i natt. För det första var det inte intressant och för det andra så var det klart sedan länge att Obama skulle vinna. Rykena om att det var jämnt kom ju främst från partinära organisationer för att folk skulle ta sig ut och rösta. Som vanligt kunde man lita på spelbolagen som hade Obama som enormt stor favorit, större än för 4 år sedan.
jag råkade dock hamna i en valvaka på aftonbladet. Helt utan fri vilja utan de sände den bar man gick in på deras sida och kollade nyheter. Per Schlingmann var en av gästerna. Jag gillar inte honom egentligen (inte bara för att han är moderat) men jag måste ändå säga att jag imponeras lite av att han är smart då det gäller det taktiska.
Det som mest intresserade mig i det han sade var när de diskuterade vikten av sociala medier och bloggare. Han nämnde bland annat en bloggare som inte är knuten till partiet och som skriver bra och öppet om varför han eller hon röstar på ett visst parti är värt lika mycket som det arbete en partimedlem gör inför valet, om inte ens mer till och med. På social medier finns den stora möjligheten att påverka och få folk, som annars kanske inte är så intresserade, att diskutera poltik, även om de inte vet att det just är politik de diskuterar.

Tyvärr är detta något de flesta partier i Sverige har varit usla på och jag måste tyvärr säga att mitt parti varit sämst. kanske beror det på att vi är ett parti med många gamlingar i ledande positioner som är att par generationer äldre en de som nyttjar internet och sociala medier mest. Tyvärr verkar inte mitt parti inse hur viktigt det är att finnas med och påverka på en plats där majoriteten av svenskarna finns varje dag. Var når man enklast ut till ungdomar till exempel om inte på nätet. Där kan man även synas och påverka jämnt, inte bara de sista veckorna innan val (då det oftast är den tid partierna syns bland allmänheten).
Om S inte inser vikten av sociala medier och internet så kommer vi tyvärr inte att vinna nästa val heller. Inför förra valet så hade vi i Enköping besök av en av de viktigaste kuggarna inom distriktet. På frågan om internet och sociala mediers påverkan så var han bestämd med att det inte var viktigt. Märkligt och farligt att tänka så.

Gå in på vilket forum som helst på nätet. Till slut kommer politiska tankar och beslut att diskuteras. Titta vilka som då syns mest och fundera sedan på varför de gör så bra ifrån sig i val och opinionsundersökningar!?

Till mitt eget parti måste jag säga att det är dags att lämna stenåldern och tron på att politik utövas på samma sätt som på 50-talet. En ny tid nu och vi måste hänga med innan vi blir överkörda.




Inga kommentarer: