måndag 5 november 2012

Idiotpolitiker

Såg idag att Kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, Socialdemokraten Jimmy Jansson, sällat sig till den skara idiotpolitiker som gör en Zander. En Zander kallar jag det då en politiker låstas leva som fattig eller liknande under en mycket kort del för att sedan kunna slå sig för bröstet och berätta hur duktig han/hon varit och för att få kunskaper och erfarenheter (vilket denna lilla period inte ger). Detta döpt efter Solveig Zander, Centerpartistisk riksdagskvinna från Enköping som under 2 veckor mitt i en sommar levde som pensionär med grundpension. Ja, ni hör själva hur idiotiskt det låter och ni inser ju att Zander, liksom Jimmy Jansson gör bort sig själva mer än de gör nytta. Zanders idiotpåhitt har jag skrivit om tidigare men kan kortfattat beskrivas så här: En höginkomstkvinna låstades vara fattig pensionär i 2 veckor en sommar. Detta innebar att hon levde ett liv som de flesta andra på sommaren. Hon kunde inte ta sig råd att gå ut och äta på fina krogar och liknande, fast hennes man kunde ju inte vara ifrån räkmackan efter golfrundan, förstås. Golf och räkmacka är två saker som inte hör ihop med att leva på garantipension, men de rika måste ju få ha sina nöjen (eller?). Efter dessa två veckor, som hon skröt om i alla medier, så åkte hon på semester. Då var det slut med fattigmanslivet och hon hade gjort något så enormt bra (i hennes egna ögon och ingen annans). Fjanterier som drar skam över politiken och de politiker som försöker vara seriösa.

Nu kör Eskilstunasossen en liknande grej. han ska leva på försöjningsstöd (eller socialbidrag som jag kallar det i texten eftersom det är vad det kallas i folkmun fortfarande. bara för man byter namn på saker så ändras inte vad de är). Samtidigt bloggar han om det och redan efter ett par dagar så märker man vilka uppoffringar han fått göra. han låstas ju om att han inte har bil, t.ex. Jimmy, testa att lev som socialbidragstagare på riktigt; Sälj bilen! För det är det som drabbar många som behöver socialbidrag. Flytta dessutom till en så liten och billig lägenhet som möjligt. Jo, dessutom hade säkert jimmy bra inkomst innan detta test. För de som söker socialbidrag (vilket även jag gjort under den tid jag var utförsäkrad) så kollar man inkomsterna 3 månader bakåt. Jimmys lön skulle inte ens berättiga till socialdrag, kan jag tänka mig.

Jag fattar inte hur man kan vara så urbota dum som Jansson, Zander och tyvärr flera andra politiker och tro att man verkligen gör nytta med sina påhitt. Vill ni veta vad det innebär att leva på socialbidrag och existensminimum, vill ni veta hur det känns att leva i enorm osäkerhet, få lov att göra sig av med bil, bostad, båt etc, vill ni veta hur det känns att varje månad lämna in ansökan till Socialkontoret och få varenda utgift, varenda krona genomgången, vill ni veta hur det känns att inte ha råd med massor av de saker som de med bra inkomter tar för givet (mobiler, platt-TV etc etc.), vill ni veta hur vissa skäms för att behöva söka socialbidrag, hur deras barn mår dåligt och i vissa fall mobbas. Då kan ni ger er ut och prata med folk som lever detta liv. Människor som inte bara lever fattigt under 2 veckor till en månad för att sedan ta sin höga lön och köpa allt de vill. Sök upp dessa människor. Många vill berätta, många vill bli hörda och många har fruktansvärda öden att dela med sig av.
Låstas för 17 inte att ni gör något bra och tro fanimig inte att ni lär er något. Lyssna på de som lever på detta sätt, sätt er in i deras situation istället.

Fundera lite på hur nedsättande det känns när höginkomsttagare leker fattig eller sjuk.

Om vårt Socialdemokratiska kommunalråd i Enköping, helena Proos, skulle hitta på något liknande så skulle jag omedelbart lämna partiet. Nu är jag som tur var inte Socialdemokrat i Eskilstuna, men vore jag det skulle jag tappa allt förtroende för Jimmy jansson (något jag iofs har gjort nu också och kommer hans namn någonsin fram i något val eller liknande så har han diskvalificerat sig från att bli vald i mina ögon). Jag skulle dessutom jobba för att få honom avsatt då jag skulle skämmas otroligt mycket att ha en sosse med så enormt dåligt omdöme i ledande position.


Idiotpolitiker är vad ni är och ni gör ingen nytta. Att hitta på sådant där larv drar ett löjets skimmer över alla andra som jobbar politiskt och framförallt över er själva!

Inga kommentarer: