söndag 30 december 2012

Gott slut?

Jag hade egentligen tänkt skriva Betraktelser från bakre bänk, eller snarare Betraktelser från lite längre fram. För jag fick hoppa in som tjänstgörande eftersom vi hade många sjuka och frånvarande. Vi hade dessutom precis rätt antal ersätare, så alla fick tjänstgöra under kvällen.
Jag blev dock sjuk efter Kommunfullmäktige, snuvig och febrig (inte konstigt i kommunens usla, dragiga och kalla lokaler) och orkade inte skriva betraktelser. Sedan mådde jag bättre men åkte direkt på en ännu kraftigare förkylning (efter ett besök i en ännu kallare kommunal lokal).
Dessutom skulle ju jorden gå under 21 december, ingen idé att lägga tid på att blogga om vi ändå alla skulle dö.

Nu blev det ju inte riktigt så. Jorden gick inte under (även om det kan kännas som att vi hamnat i helvetet med all denna snö, kyla och blåst). Hade mayaindianerna alltså fel? Nä, det tror jag inte. Snarare är det den tolkning som Européerna genom åren gjort av mayakalendern som troligen är fel. Jag vet för lite för att veta hur den egentligen ser ut men jag är säker på att det tolkats en hel del och att det sedan inte stämmer. För det är så vi har gjort genom alla tider, vi tolkar och gissar och blir sedan förvånade att detinte blir eller är som vi säger att det ska vara.
Det görs fortfarande. Det tolkas och gissas och antas hur en sjuk människa mår och hur man ska bota dem. Detta trots att varje sjukdom måste ses individuellt. Framförallt gäller denna inom psykiatrin. Jag går nu i KBT (Kognitiv beteende terapi) och det är märkligt hur det som skrivits om sådant säger att något ÄR si eller så. De människor jag känt med Panikångest och ångestattacker har alla upplevt sin sjukdom annorlunda och jag är helt säker på att tillvägagångssättet för att försöka bota (eller delvis hjälpa) dessa människor är olika beroende på individen. Dags att ser mer fenomenografiskt på de sjuka.

Apropå Maya och fenomenografi. Den kanske intressantaste kursen jag läste på universitetet var Religionsfenomenologi. Där berättade föreläsaren om hur antropologer och sociologer i många fall förstört vad som kunde bli riktiga kunskaper om ett fenomen genom tolkningar och gissningar som baserats i deras egna (eller deras egen kulturs) värderingar.
Bland annat berättade han om en afrikansk stam. När Européer kom dit för ett antal hundra år sedan så märkte de hur stammen offrade till ett vitt träd. Det var olika typer av offer och de intresserade sig antropologiskt. Ensam på en kulle stod det där vita trädet och av någon anledning så fick antropologerna för sig att eftersom vitt är oskuldens och renhetens färg (i Europeisk kultur) och därmed hade offringarna något med det att göra.
När man långt senare fick för sig att prata med och fråga stammen om varför man offrade till det vita trädet så fick man ett helt annat svar. Det bar det enda vita trädet i närheten, det enda vita träd de öht sett. Och eftersom det skilde sig så mot alla andra träd i deras närhet så måste det vara något speciellt med det vita trädet, något gudomligt.

Så antropologernas tolkning var fel just för att de använde fel kunskap att basera sina teorier på. Detta var bara ett litet exempel. Det finns större och allvarligare fel med tolkningar och teorier, saker som letat sig in i vår "kunskap" än idag och när det upptäckts vara fel så har det tagit lång tid att ändra folks medvetenhet.
För vissa är Pluto fortfarande en planet.


Just ja. Kommunfullmäktige. Ingen rolig tillställning. Kändes som det drogs ut på tiden så att arvodena skulle bli högre. För det kunde gått snabbare. Fast en sak störde mig lite. Vi fick en riktigt tjock lunta papper inför mötet. Nog sjutton hade det gått att ha en del av alla ärenden redan i november, då ju KF ställdes in. Jag tycker det är värdelöst då KGF ställs in eftersom det är ett tillfälle mindre där allmänheten kan komma till tals och få inblick i frågor som är viktiga för dem.

Annars kan ett par saker noteras från KF. Alliansen (eller iaf Moderaterna och kd) har ny taktik. Eller ny och ny, den har alltid varit likadan men nu börjar det bli löjligt. Man svarar inte på repliker från oss i oppositionen. Antingen upprepar man bara det man sagt tidigare eller så slår man bara ifrån sig. Ett beteende som inte bara är barnsligt, det är en fara för demokratin. M med ledhundar sitter där och tror att de är diktatorer som inte behöver svara på motståndarens frågor och kritik. Löjligt.
En annan sak jag noterade är att jag är tillbaka i nänmdarbete. Numera tillhör jag Socialnämnden. Jag blev invald som ledamot efter Owe Starmyr som gick bort i somras. Jag trodde tanken vara att jag skulle bli ersättare men får väl ta upp det med de ansvariga efter att julledigheten slutet.


Första sammanträdet för Socialnämnden var veckan efter KF. Jag kände mig lite friskare och gick dit men det var den kallaste lokal jag upplevt och jag blev ännu sjukare efteråt. Lokalen öht var stel och tråkig och hela sammanträdet kändes likadant. Efter att ha varit med i skolnämnden med en hel del lite yngre ledamöter och en del trevligt snackande över blockgränserna så hamnade jag nu i en helt ny värld. Här var det äldre (framförallt på allianssidan) och stelt och tråkigt. Kanske var det för att det var mitt första möte, eller så får jag se det som mål att liva upp lite. Glada politiker tar de bästa besluten.

Det var iaf nästan inga politiker borta från detta möte, vilket kanske förklaras av att det bjöds på jultallrik efteråt. jag vet ju sedan tidigare att arvoden och fri mat är det som lockar politiker i Enköping. Själv stod jag över jultallriken. Jag har sedan tidigare föreslagit för min gruppstyrelsen att vi ska sluta med gratismat till politiker. Ingen populäridé verkar det som. Men vi är inte "värda" det, som många andra använder som förslag för att äta gott gratis. Vi får dessutom oförskämt mycket pengar för ett sammanträde och har råd att betala åtminstone självkostnadspris på fika och den mat som vi nu får gratis vid jul. Jag har valt att stå över denna gratismat åtminstone. Jag vet inte vad det kostade men ALLA närvarande skulle ha råd att betala själva för det med bara en gnutta av det arvode de fick för mötet innan.

Dessutom satt vi på mötet och pratade om hemlösa och andra utsatta i samhället. För att sedan gå och få gratismat!? Nä, det rimmar riktigt illa för mig och jag ställer inte upp på det. Tyvärr verkar detta inte vara något jag kan få andra att ändra sin uppfattning om, men jag kämpar på.


Nu slutar iaf 2012. Ett år som varit ett riktigt skitår. Att bli utförsäkrad och jagats av FK hela året tar på krafterna och idag är jag en sjukare man än jag var för ett år sedan och står längre från möjligheten att bli frisk nog att en dag kunna börja jobba igen.
2013 kanske blir ett bättre år? Jag tvivlar men hoppas.



Inga kommentarer: