söndag 5 januari 2014

Tillstånd och stämningar

Första inlägget i år, så Merry New Year som Eddie Murphy sade i Ombytta roller (kanonfilm från 80-talet). Jag har inte mått så bra fysiskt eller psykiskt senaste tiden så bloggandet är inte prioriterat. Men med tanke på en del saker som skett senaste tiden så skriver jag detta.

På julafton hade jag två insändare i Enköpings Posten. Kul att när jag väl skrev två så kom de in samma dag :) Jag upptäckte dock att det var två stycken först på annandagen.

Den ena handlade om QR-koder. En kvinna hade skrivit en insändare och var orolig för att QR-koder helt skulle ersätta den information som nu finns vid kommunens sevärdheter. Så är det givetvis inte, åtminstone inte som det ser ut med användandet av QR-koder och smartphones idag. Jag tror dock att QR-koder är en bra väg att gå, de kan användas till mycket. Jag köpte ett par spanska DVD:er i somras då jag var i Spanien och på omslaget på två av dem finns en QR-kod som gör att man kan se en trailer för filmen. Är ju bra innan köp att kunna det då mans tår i affären.

Den andra insändare var lite viktigare och allvarligare. Jag kommer inte diskutera något om ärendet förutom det som stod i insändaren då det blir ett rättsfall av det hela och det finns en möjlighet att jag kan kallas som vittne. Jag gick ut och kritiserade Socialnämndens ordförande, Bitte Myrsell, hårt efter att hon i EP sagt att en besökare till nämnden som är ombud för ett företag som inkommit med ansökan om serveringstillstånd, var berusad då han besökte nämnden. Så var det inte och jag kände att jag behövde gå ut och säga det då jag tyckte ordföranden gjorde bort sig som sade så till tidningen. EP:s Bengt Johansson skrev att jag sagt att ombudet var nykter, men det har jag aldrig påstått. Att vara nykter är inte samma sak som att inte vara berusad. Ombudet hade själv sagt att han druckit ett glas vin innan mötet. Men mer diskuterar jag inte här om detta ärende. Jag avvaktar tills ombudets stämningsansökan mot Myrsell behandlats av tingsrätten innan jag talar med utomstående om detta.

Att jag försvarade ombudet mot nämndens ordförande innebär INTE att jag ändrat uppfattning i frågan om serveringstillstånd. Den information och kunskaper vi i nämnden fått angående tolkningen av lagen och skattekonton mm gör att jag fortfarande håller med om att det var rätt att avslå ansökan. Om sedan Förvaltningsrätten anser annorlunda så får vi väl ta en funderare på hur vi i nämnden ska få information om lagtolkningar mm i framtiden.

På det nämndmötet bestämdes det även att restaurangägaren som sökte serveringstilstånd skulle få en varning för ekonomiskötseln på sin andra restaurang. Där höll jag med till viss del. Jag tyckte att en erinran, som är mildare än varning, skulle utdelas istället, men mitt yttrande röstades ner. Tanken med en erinran eller varning är att krögaren som får den ska se över sin ekonomi och inte att vi vill stänga ned restaurangen. Om man är en seriös krögare så ska en erinran räcka för att man ska skärpa till sig.

Jag vill även kommentera ett par saker som dykt upp på sociala medier etc. om ärendet. Att vi i Socialnämnden avslår ansökan om severingstillstånd innebär inte att vi förbjuder någon från att öppna en restaurang. Nu vet jag att inkomsterna av alkoholservering är viktigare än något annat för att kunna driva en restaurang, men det går att ha restauranger utan att servera alkohol. Jag fick reda häromdagen att restaurangen nu ska öppna, vilket är kul för staden. Jag är dock inte säker på att deras överklagan går igenom, men det är inte jag ska bedöma det.
Det är även så att vi i nämnden ska bedöma liknande saker och ta beslut utan att lägga in personliga värderingar. Jag kan inte tala för majoriteten, då det tolkats av vissa att Myrsell överskidit gränsen en del. Men jag vet att vi i oppositionen på intet sätt lagt in några värderingar om de krögare som besökt oss eller deras ombud då vi tagit beslut i de frågor som vi behandlat.

Jag kommer inte att diskutera mer om dessa ärenden utanför nämnden och ombudets förtalsstämning mot Myrsell diskuterar jag inte ens där innan dom inkommit. Detta trots att högt uppsatta moderater i Enköping försöker få tag i mig på telefon för att prata om det.

Jag står för vad jag sagt och vad jag anser och inlägget här och min insändare säger allt jag vil säga just nu.

Inga kommentarer: