söndag 29 december 2013

Djävulen, Paul McCartney och jag

Minns ni på baklängesmeddelandena på 80-talet? När LP-skivor innehöll hemliga meddelanden? De hördes då man spelade skivorna baklänges men kunde även uppfattas undermedvetet när man lyssnade på den på rätt sätt. Vissa påstod dessa saker åtminstone.

Egentligen började det tidigare och det finns vissa artister som på allvar hade små baklänges meddelanden i vissa låtar. Fast det var i samband med Paul Mccartneys "Tug of war" som man började höra mer om det. Spelade man skivan baklänges skulle man höra "Paul is dead, he is dead, yes he's dead" eller något liknande. Med tanke på att Paul var barfota på omslaget till "Abbey road" och på något annat omslag (Sgt pepper?) höll någon en hand över hans huvud, så var bevisen översvallande; Paul McCartney var dör. För tydligen betydde det att man var död om man gick barfota, eller något liknande. Vem det var som spelat in låtarna på "Tug of war" vet jag inte, för Paul McCartney var ju död. Det hörde man då man spelade skivan baklänges. Tro mig, jag snurrade skivspelaren baklänges och visst hörde jag det alla sade skulle höras. Jag trodde det i alla fall.

Inte bara Paul McCartney hade baklänges budskap. Judas priest spred ju satanism genom baklänges budskap. Jag har aldrig ägt en Judas Priest-skiva men det sades ju på Tv att de hade djävulsbudskap på skivorna. Minns jag rätt så stämdes de väl i USA av någon vars son skjutit sig själv efter att ha lyssnat på Judas priest och någon låt där de tydligen uppmuntrade killen att skjuta sig. De friades men alla visste ju att det var via baklänges budskap alt ont i världen spreds. Rockmusik var farlig även innan vissa dårar bestämde att "fula" ord i musik är det värsta som finns. Som om ingen unge i världen fattar att ordet som tonas bort i amerikansk radio är Fuck eller något annat ord som fördärvar våra ungdomar.

I England förbjöd BBC massa låtar från att spelas i radio. Inte pga baklänges budskap utan pga det som låten sade framlänges. "Relax" med Frankie goes to Hollywood var en sådan låt. Snusk i dubbelmoralens England, nä fy! Och det var väl det bästa som kunde hända Frankie som genast fick en listetta och blev stora.

Musik är farliga saker och jag uppmanar er som har kvar LP-skivor och skivspelare att sätta på vilken LP som helst och lyssna på den baklänges. Ni kan få höra det allra värsta ni hört. Kan tänka mig att Månskens LP baklänges har budskapet "Pontus Platin är fin" och spelar ni Anna öst baklänges så hör ni hennes satanistiska budskap "jag vill röka en joint med Jim Morrison och Djävulen".

Jag saknar den tiden då vi skulle vara rädda för musik och särskilt då baklängesbudskapen, som inte bara avslöjade att Paul McCartney var död utan även lockade till självmord, sex och annat som var skadligt. Det står aldrig något sådant i tidningarna längre, inget om att Eric Saade har hemliga budskap och är djävulens bästa vän. kanske beror det på att CD-skivor är så mycket svårare att spela baklänges? Eller tröttnade alla artister på att försöka manipulera våra undermedvetna? Ingen aning... men jag undrar hur satanistiska rockmusiker numera sprider sina läror till intet ont anande ungdomar.

Inga kommentarer: