söndag 16 mars 2014

Du föds och lever ensam

Jag älskar spanska filmer och spansk musik. Till viss del beror väl detta på att jag älskar Spanien, men det finns en speciell spansk känsla av vemod och sorgsen djuphet som passar bra med den sinnestämning jag har i mitt liv.
 
En av mina favoritgrupper från Spanien heter El canto del loco (betyder typ "Den galnes sång"). De har gjort en låt som heter "Puede ser" ("Det kan vara så"), som har en fin text som jag känner igen mig i.
 
Jag kan inte spanska. Jag förstår en del som jag hör och jag förstår mer då jag läser, men det är allt. Men det hindrar mig inte från att snappa upp tillräckligt mycket i vissa låttexter, så jag förstår andemeningen. Därefter finns bl.a. googles översättningsprogram för att hjälpa mig förstår mer :)
 
Och för att hjälpa er förstå så har jag med lite hjälp gjort en översättning av texten. kan ni mer spanska och tolkar något annorlunda så ropa gärna till :)
 
Spela videon också så hör ni att både musik och text är bra. Framförallt stycket:
De leker med dig,
De krossar din kärlek,
De lämnar dig ensam, helt ensam.
är något jag känner igen från mitt liv.
 
 
 
 

 
Jag vet inte om det fortfarande finns vänner
eller om kärleken existerar
Eller om jag kan räkna med dig
då jag behöver prata om smärta
Eller om någon lyssnar
då jag höjer min röst
så att jag inte känner mig ensam

Det kan vara så att livet leder mig till solen
Det kan vara så att det onda dominerar dina timmar
Eller att ditt skratt övervinner smärta
Det kan vara så att det är dåligt idag

Jag gör upp mina planer
Jag lär mig om mig själv
Jag söker min plats
Jag börjar få kontroll
 
De leker med dig,
De krossar din kärlek,
De lämnar dig ensam, helt ensam.

Du föds och lever ensam

Något kan bli bättre
Jag kan finna något
Något som ger mig uppmuntran
som kan få mig att se framåt
 
Och jag vill föröka uppnå det
Och jag vill bara minnas
Och ta mig den tiden nu
Så det kan hjälpa mig att betvinga det
Så jag kan få din tillgivenhet
 
 
 
Orginaltexten på spanska:
 
No sé si quedan amigos
y si existe el amor,
si puedo contar contigo
para hablar de dolor,
si existe alguien que escuche
cuando alzo la voz
y no sentirme sola.

Puede ser que la vida me guíe hasta el sol
puede ser que el mal domine tus horas o
que toda tu risa le gane ese pulso al dolor,
puede ser que el malo sea hoy. 


Voy haciendo mis planes
voy sabiendo quien soy,
voy buscando mi parte
voy logrando el control, 


van jugando contigo
van rompiendo tu amor,
van dejándote solo

naces y vives solo 

Algo puede mejorar,
algo que pueda encontrar
algo que me de ese aliento
que me ayude a imaginar

y yo lo quiero lograr,
ya no quiero recordar,
y darle tiempo a este momento
que me ayude a superar
que me de tu sentimiento.
 


Inga kommentarer: