tisdag 11 mars 2014

Ibland lönar det sig

Härom månaden var min motion om QR-koder uppe i kommunfullmäktige. Jag skrev om det då i inlägget http://wedesosse.blogspot.se/2013/12/betraktelser-fran-bakre-bank-december.html
 
Upplevelsenämndens AU hade sagt nej till den  så jag debuterade i talarstolen i ett försök att försvara min motion och visa att QR-koder trots allt var något bra för kommunen, samt att jag hade en del kritik på själva motionssvaret då det bl.a. saknades uträkningar av kostnader mm, men ändå påstods det hela bli för dyrt.
Efter långa diskussioner och avslagsyrkanden från nämndens ordförande, Mona Örjes, och från SD så gick Bengt-Åke Gelin upp och sade att han yrkade återremiss av ärendet, tydligen påverkad av diskussionen och min partikamrat Jesper Englundhs demonstration av QR-koder.
Då kändes det värt ångesten som talarstolsbeöket gav och jag kände mig ganska nöjd.
 
Idag ska ärendet varit upp igen i Upplevelsenämndens arbetsutskott och det svar som kommit från förvaltningen gör att det känns som om det var värt det att det lönade sig att jag vågade och orka stå upp för min motion. Nu kan ju AU gå emot tjänstemännen ändå men nu har det iaf inkommit svar från förvaltningen med kostnadsanalyser samt ett bifall till en förstudie där man säger att bl.a. konst, historiska byggnader, parker och evenemang kan komma att kodas. Sedan ska man anlysera hur QR-koder används för att då eventuellt införa det permanent.
 
Så länge det görs på ett bra sätt så hoppas och tror jag att kommunen kommer att se att QR-koder utnyttjas. Tyvärr har vi, som det även påpekas, en kass hemsida i kommunen, men det är väl tanken att den ska ändras så den funkar i en mobil version också framöver.
 
Kul att det efter avslaget från nämnden förut har lett till en annan syn från förvaltningen och det visar väl lite på vikten av att kolla upp kostnader mm innan man avger svar. Det visade sig nämligen inte vara så dyrt. Kul dessutom att de tog emot kritiken om det dåliga svaret och nu har lagt ned tid på att kolla kostnader och annat.
 
 
 
Även om AU inte ännu sagt ja (men gör de det så lär även nämnden bifalla motionen), så känner jag mig nöjd. Det är jobbigt och svårt för de flesta att stå i talarstolen i KF de första gångerna (eller alla gånger t.o.m.) och för någon som har den kraftiga förväntansångesten som jag har så blir det än jobbigare. I min sjukdom ingår att jag tar ut allt innan det sker, både negativa och positiva möjligheter snurrar i skallen och för varje besök utanför dörren, oavsett om jag ska till affären, på möte eller bara kasta sopor så har jag hundratals (om inte mer) scenarion för att vara förberedd på vad som kan hända. Jag vet att man aldrig kan vara helt förberedd men för att dämpa eventuell ångest så måste jag göra på detta sätt. Även fast det leder till ångest det också.
Jag måste vara förberedd på om det som kan hända;  om jag möter någon granne i hissen, om någon jag känner hälsar på mig i affären, om jag inte får sitta där jag vill (och mår bäst) på ett möte. Ska jag t.ex. på ett KF-möte så ingår det i den långa planeringen tankar på hur jag ska ta mig dit och vad som kan hända på vägen dit, var jag ska kunna sitta om "min" plats är upptagen, hur jag hälsa och titta på folk mm mm. Det är helvetiskt jobbigt men det är därför det gör mig sjuk. Jag känner att det är bättre att lägga mycket energi och ångest på att vara förberedd än att mötas av något jag inte vet hur jag ska kunna hantera (även fast det sker allt för ofta).
Så för mig var det en stor sak att gå fram i talarstolen och flera dagar gick åt till att endast förberda mig, samt 2-3 dagar efter för att hantera den ångest det trots allt gav.
 
Men denna var det värt det känns det som och det ger en liten kick. Dock innebär det inte att det blir lättare framöver. Bifalls motionen i KF så blir det min tredje motion (även fast den första skrevs och inlämnades av Lars van Aller, men det var innan jag visste om jag kunde stå med eller inte på motioner) som får bifall och jag är på väg med en till som ska in i vår.
Så det gör att jag ändå är nöjd med min första mandatperiod. Nu får vi se om det blir en fortsättning efter valet och om det isf blir i opposition eller inte.

Inga kommentarer: