fredag 15 juni 2012

Betraktelser från bakre bänk - juni

Sista kommunfullmäktige innan sommaren. Normalt ett fullmäktige fullt med budget och sövande politiker som pratar alldeles för länge om saker som ingen ids lyssna på. Men icke så i år då budgeten är skjuten på framtiden. Därmed inte sagt att det blev ett kort kommunfullmäktige, snarare hade vi behövt två dagar ändå för att hinna med allt.


Det började med att jag återigen kände mig som Lasse Eriksson. nej, inte den döde komikern utan  fotbollslandslagets målvaktstränare. Han var en helt Ok målvakt, inte mer, som spelade i bl.a. Bajen och Norrköping. Under 7-8 säsonger var han andremålvakt i landslaget bakom Thomas Ravelli, som ju även han var enbart en OK målvakt men som efter en straffräddning i VM 1994 lyckades bli nationalhjälte och som sedan övervärderats. Jag tror de flesta glömt den kritik han fick i kvalet och även i inledningen av turneringen. Hade Ravelli inte räddat straffen mot Rumänien och Sverige hade åkt ur i kvartsfinal så hade Ravelli varit lika bortglömd som Bernt Ljung.
Men, Lasse Erikssson var det ju. Jo, under 7-8 säsonger var han alltså andremålvakt bakom Ravelli. Lasse fick under denna period bara spela 17 matcher, Alla var i meningslösa träningsmatcher och en del gånger byttes han in först i halvtid. Han debuterade i Sveriges sista match mot DDR (alltid något) i en träningsturnering på kanarieöarna. I laget den matchen spelade även hans Ulf Eriksson , känd ESK-are (och hammarbyare förstås). Lasse stod även då Sverige krossades med 0-6 av Danmark 1990.


Nåväl... vart är jag på väg börjar ni undra!? Jo, Lasse var den ständige reserven i Landslaget och när han senare flyttade till Porto så var det likadant. han spenderade en stor del av sin tid på bänken men han var nöjd med det. Jag minns en intervju med honom då han spelade i Porto. Han sade något i stil med att han trivdes med att få bra lön (om jag minns rätt så var det inte mycket mer än vad ett kommunalråd tjänar i Enköping) genom att hålla på med det han älskade, fotboll, och att sitta på bänken inte gjorde något. Att sitta på bänken i värmen och se på fotboll och få betalt för det var något han tyckte var fantastiskt. Som reserv var han ju dock alltid redo för eventuellt inhopp (även om så sällan skedde).


I onsdagens KF så var fyra av mina partikamrater borta. De fyra ersättare som finns före mig var dock alla där och jag hamnade precis utanför att få tjänstgöra (för andra gången detta år). Men jag är nöjd. Jag är med ändå, jag får yttra mig (om jag vill), jag får skratta åt alliansen (precis som alla andra) och jag gör något kul. Precis som Lasse Eriksson gör det mig inte ett dugg att jag inte får tjänstgöra, det är inte det viktigaste :)




Inte bara vi hade flera ledamöter borta från senaste KF, överhuvudtaget var det många ledamöter som inte närvarade. Det blir väl så då möten ligger under skolavslutningstider (och under EM, men det kanske inte var främsta orsaken till frånvaron!?)


På detta möte var det fyra ärenden som gjorde att det drog ut på tiden och att flera ärenden fick bordläggas till senare KF.
Det första var frågan om Taxor och avgifter 2012 för Upplevelsenämnden. Vi i S hade satt oss emot höjningen av avgifter för kulturskolan och hyra av instrument för barn och ungdomar.
Mona Örjes (Centerpartistisk ordförande i nämnden) trodde inte höjningen skulle påverka ens de familjer som har det sämst. 100:-/termin är "små pengar" sade hon. Återigen en allianspolitiker som inte har koll på hur livet är för de som har det sämst. Alla små höjningar av avgifter och kostnader var för sig är säkert inte så farliga men tillsammans blir det stora summor och det finns familjer med svag ekonomi som har flera barn.
Dessutom har man ingen koll på vad höjningen ger för effekt, men höja ska man.


En del märkliga argument gavs från allianshåll men inget som gjorde någon klokare.


Nästa stora fråga var omfördelningen av budget mellan kommunstyrelsen och upplevelsenämnden. Här fick FP kritik för att man plötsligt bytt åsikt efter att ha blivit moderaternas BFF igen. (BFF betydee Best Friends Forever och är ett vanligt uttryck bland unga high school flickor i USA, och för Paris Hilton. Tänkte bara förtydliga det då Moderaterna i Enköping både har svårt med engelskan och har svårt att förstå modernare uttryck).
Återigen gavs många märkliga anföranden från allianshåll. Tydligen anser man att fonden för sociala investeringar är en gottpåse som man kan plocka ifrån lite här och där för att göra nödlösningar. Inte alls vad det var tänkt för.


Även i ärendet om Joar som kulturskola så visade framförallt Urban Wahlberg hur opålitligt och slumpaktigt alliansen driver sin politik i Enköping. Även här har ju FP flipfloppat (För eventuella moderat läsare så betyder det att man bytt sida/åsikt), fast mest floppat. Komiskt iaf då man sände fram Börja Isaksson med gamla ritningar över planer för hamnverken och jag tror ingen förstod om han var för eller emot något eller vad han egentligen menade. Som vanligt med Börje alltså. Reclaim the Hamnverken, kanske var hans tanke?


Efter dessa ärenden och efter voteringarna på två socialdemokratiska motioner så stod iaf en sak klar. FP har begravt sin näsa så långt in i Moderaternas giriga rövar att det känns som FP aldrig kommer andas fräscha idéer eller egna tankar igen (tänkte även skriva att det märks på allt skit de sväljer från moderaterna men det lät lite äckligt). Sorgligt men e gräver sin egen grav och trycker de bara in näsorna lite till så kommer de gå upp i och bli de moderater man tydligen nu avgudar.




Sist (eftersom mer inte hanns med efteråt) kom då det ärende som intresserat mig mest upp. Frågan om Graffitiprojekt och lagliga graffitiväggar, som jag skrivit om på bloggen tidigare. Detta blev kvällens längsta diskussion och trots att motionen röstades ner (inte bara pga FP:s näsor utan även pga att alliansens nya stödparti, Sverigedemokraterna, röstade emot motionen) så var det intressant och kul, även om det var frustrerande att höra hur oinvigda och okunniga vissa allianspolitiker var i frågan.
Av någon anledning skickade Moderaterna fram Emelie Färnkvist som sin förste talare. Troligen valde man henne för att man ville att den yngsta skulle visa att ungdomar inte gillar graffiti (eller något sådant) men det var som att skicka ett "lamb to the slaughter" (Ids inte översätta detta för moderaternas skull, de får googla). När Enmelie sagt sitt anförande, som tydligt visade att hon och M gått på myterna och lögnerna om graffiti/klotter, så började slakten. När flera MP-politiker och Vänsterns magnus Ahlkvist satte igång med att såga, nej slita, söner hennes argument så var det nästan pinsamt att se henne. Hon var helt oförberedd och okunnig och hade inga svar på de repliker som kom. Mycket troligt för att hon (till skillnad från många av oss i oppositionen) inte hade läst på och inte hade en susning om vad motionen handlade om och vad graffiti handlar om.
Senare gick Anna Wiklund upp och upprepade lögnerna och myterna. Hon hade minsann talat med närpolischefen och han hade sagt si och så. Fast att all forskning och alla undersökningar visar tvärtemot så hade Wiklundskan och närpolischefen rätt. När Wiklundskan pressades rapade hon även ut specifika brott som graffiti leder till och nämnde då misshandel. Intressant för det är ett grövre brott som aldrig annars nämns i diskussionerna men wiklundskan vet väl allt...


Det som som störde mig mest med diskussionen i detta ärende är att var att ingen verkade ha förstått motionen från MP. Fast, att Alliansen är fyllda av okunskap är ju inget nytt.


Magnus Ahlkvist tipsade iaf församlingen om att läsa min blogg. Det var snällt och jag undrar om det ger fler träffar. Har de inte adressen så kan de fråga Anna Wiklund, för hon verkar ju ha bra koll på det jag skriver. Detta trots att jag "bara" är ersättare i KF.
När Magnus var framme fick vi även ytterligare en gång höra moderat debatteknik. Magnus tog upp om restaureringen av målningarna på Berlinmuren. Då kom en replik från en moderat att när hon var i Berlin då var minsann alla målningar överkladdade med graffiti och att hon hade hört att man minsann inte alls satsade pengar på att restaurera murens målningar, Två saker som efter lite googlingar visade sig vara lögner och överdrivet. Typiskt det sätt moderaterna debatterar. Man måste kolla allt de säger för de vräker ut sig osanningar och hävdar att det är just på det sätt det är då de vet att få hinner eller ens ids kolla upp deras förvrängda fakta.
Dessutom sade moderaten "det var exakt likadant i Prag". Va?? Var Berlinmuren även sönderklottrad i Prag? Märkligt...




Det som detta KF tydligast visade är att SD numera är en del av alliansen. Eller åtminstone röstar de alltid för alliansens förslag i voteringar. Känns väl skönt att ha ett stödparti där kan jag tänka. Dessutom är FP mer och mer moderater och förvirrande och fliploppande och allt det vi befarade då de hoppade i säng med moderaterna igen.


Dessutom känner jag mig återigen besviken på mitt eget parti. Vi tog ingen ställning i graffitifrågan och att det är fel enligt mig har jag redan skrivit om. Men flera (iaf gamlingarna) i partiet röstade emot MP:s graffitimotion. Jag kan inte förstå när S blev så emot konst och ungdomar. Troligen hade de vägrat lyssna på fakta och inte tar undersökningar på allvar, iaf inte de som går emot deras egna fördomar och åsikter. Precis på samma sätt som hos M, alltså.
jag vet att vissa av mina partikamrater kommer bli sura för att jag skriver detta. men jag är inte sur för att de röstade emot motionen, jag är sur och besviken på de skäl de hade. Nu vet jag självklart inte vad vissa hade för skäl men jag hörde en del prata under graffitiärendet och jag hörde andra på gruppmötet. Sorgligt...




Vill lämna er med en sista fråga:
Vad är skillnaden på Yoghurt och ett moderatstyrt Sverige?
I yogurt finns åtminstone levande kultur.










----------------------------------------------------------------
3 tillägg


1. jag hade tänkt gå upp och säga mitt i graffitifrågan men det gjorde andra å bra och är det en sak jag hatar så ä det politiker som bara upprepar vad andra sagt. En sådan vill inte jag vara.


2. En centerpolitiker skrev efter mötet att orsaken till att de var emot graffitivägg var; "För att vi är gamla stofiler. Dessutom påstår BRÅ att det ökar klottret."
Så C hade alltså inte lyssnat på fakta de heller. Skrämmande att politiker i Enköping så bortser från fakta och de undersökningar och doktorsavhandlingar som gjorts i ett ämne och bara gissar vad som kan vara rätt. Inte undra på att Enköping är på väg åt fel håll.


3. Det var även så att vi utsåg demokratikommitté. Den ordförande som ALLA ville ha var Åke Hedén, fd kommunalråd från C. MEN... Moderaterna vägrade och tjurade om det som en bunt 11-åringar som kissat på sig i sandlådan. Så det blev inte så..

















1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.