tisdag 5 juni 2012

Motorbana och pengar

Det har varit så mycket med allt (vilket ni kunnat läsa i bloggen) så jag ha inte haft ork att skriva inlägg eller tänka politik. Ska dock försöka ta mig iväg på gruppmötet inför nästa veckas KF då jag har en del saker att säga kring ett av ärendena. Sedan är det väl som vanligt, ingen bryr sig, men jag tänkte ändå säga det jag har kollat upp i frågan. För tyvärr fattas många beslut på felaktiga grunder eller på för dålig källkoll.

För mig personligen så har jag äntligen fått lite från FK. Men det är bara i avvaktan på en utredning om hur min sjukdom påverkar min arbetsförmåga. Ännu en utredning alltså. jag kan tala om för FK att allt detta tjafsande och strulande inte gör folk friskare, det är faktiskt tvärtom. För mig exempelvis, så kan jag inte börja fokusera på att bli friskare (om det ens går) innan allt är ordnat omkring mig eftersom stressnivån i mig är för hög annars. Förstår inte tanken med att slänga ut så mycket pengar mm på en ny undersökning när de gjorde en 3 år sedan och då det finns en ny utredning från psyk att tillgå.

Glädjande siffror i senaste undersökning från SCB förresten. Som vanligt slår sig en del sossar för bröstet och börjar tro att allt är klart. Visst ska vi se det positivt att S går framåt, men jag tycker vi ska glömma siffrorna och jobba på som vi gjort. Det är som att leda med 3-0 i halvtid i en fotbollsmatch. Hälften vunnet anser man och därmed kämpar man inte "ända in i kaklet" och förlorar på straffsparkarna. Håller till viss del med M; siffrorna nu spelar liten roll. Iaf eftersom vi vet att M kommer försöka lura till sig väljare inför valet med nya omöjliga löften och lögner. Själv bryr jag mig inte ett dugg om opinionssiffrorna just nu förutom att jag är glad att det går åt rätt håll.


Såg i Enköpings-Posten att tjänstemän på kommunen motsätter sig en motorbana i Enköping. Detta med hänvisning till miljömålen. Bra, tycker jag. Det finns ingen anledning för oss att ha motorbana i Enköping. Eftersom beslutet togs innan min tid som politiker så vet jag inte vad mina nuvarande partikollegor såg som positivt i det hela. 
Jag vet alltså inte om tillståndsansökan till mark- och miljödomstolen är annorlunda än de uppgifter politikerna hade att gå till beslut på. Men om det framkommit nya uppgifter som gör att de miljömål som satts upp inte kan uppfyllas så måste vi politiker kunna ändra åsikt, och inte som centerns Roger Andersson säga att vi redan sagt ja en gång. Det har ju hänt förut att politiker röstat om i frågor då nya uppgifter kommit fram.

Jag hoppas att det inte blir någon motorbana. Jag tror även att de flesta i Enköping kommer hålla med i efterhand om det blir bana med massa tävlingar.


Inga kommentarer: