torsdag 22 december 2011

En uppmaning till Enköpings politiker

När det är jultider, som det är nu, så brukar de flesta, om inte alla, av nämnderna och styrelser på olika sätt fira jul genom att äta. Min nämnd, Skolnämnden, brukar oftast samlas efter årets sista sammanträde och äta gröt och skinkmackor i kommunhusets cafeteria. Hur alla övriga nämnder och styrelser gör vet jag inte men jag vet att flertalet av dem går ut och äter julbord. Nämnderna består av 15 politiker och sedan följer även tjänstemän mm med så det kan röra sig om 20-talet personaer som mest. Oftast är folk borta så det är egentligen en lägre siffra som äter, men alla har iaf möjligheten att få äta. Och detta gör politikerna utan att behöva betala ett enda öre. Skulel inte förvåna mig om det räknas in i mötestiden och man då äter på arvoderad tid dessutom.


Samtidigt pågår det fortsatt en hungerkatastrof i världen. Framförallt drabbat är flera afrikanska länder där det pågår oroligheter och krig. Tittar man på de uppskattade siffror som finns så dör det 16 000 barn per dag av hungersrelaterade problem. Jag har skrivit om detta förut i bloggen men siffrorna är lika skrämmande än. 16 000 barn per dag (utöver detta dör även massor av vuxna). Det gör att på 2½ dygn dör 40 000 barn pga hunger, lika många som det finns invånare i Enköping. Sådana siffror är svåra att greppa. Räknar man om det hela så dör i snitt 1 barn var 5:e sekund av hungersrelaterade problem. 1 var femte sekund!!! 
Skrämmande siffror som får en att sätta julskinkan i halsen.

Därav min uppmaning till Enköpings Politiker.

Nästa år kan vi väl gemensamt komma överens om att ställa in alla typer av julluncher och julbord mm i nämnder, styrelser och liknande. Vill vi fira jul tillsammans så ska vi även betala för det. Våra arvoden är otroligt höga utan att vi ska behöva få mat mm utöver det. Jag skulle gärna se att vi struntade i gratis fika på nämndsammanträden också och istället betalade  (åtminstone till självkostnadspris) ur egen ficka. Men vi tar en sak i taget.
I våra ögon är inte det som läggs på julätandet så mycket pengar. Lägger vi istället dessa pengar på någon humanitär organisation som hjälper svältande barn så kanske det vi äter för kan rädda några av dem från döden iaf. Låt oss testa ett år åtminstone. Jag tror ingen politiker dör av att inte få smörja kråset vid jul (på skattebetalarnas pengar) däremot kan vi rädda liv.


Innan ni politiker som inte kan släppa tanken på gratis julbord avslår min uppmaning helt så vill jag bara be er att tänka på detta.
1 julbord kanske tar 2 timmar att äta. Under dessa  2 timmar dör  över 1300 barn av svält.

Jag kommer avstå julborden och julgröten 2012 och jag hoppas alla politiker i Enköping följer mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men ... ni kommer väl var o en att äta i alla fall, antingen det sker gemensamt i kommunhuset eller på restaurang eller var o en hemma hos sig? Då svälter ju barn i alla fall. Här hos oss i Motala betalar vi eget fika vid nämndsammanträden och luncher också. Vid KF-möten bjuds vi på kvällsfika och smörgås men då är ju allmänheten också välkomna att fika gratis. Sista mandatåret bjuds KF inkl de som slutar KF, förv.chefer o en del andra på stor middag men då är det en gammal fond som betalar. /ingridcarlsson

Tor-Björn sa...

Även om din ide är behjärtansvärd, är jag ganska säker på att den strider mot kommunallagen. U-landsbidrag eller därmed jämställd verksamhet är en statlig angelägenhet. Inte en kommunal. Däremot kan ju alla betala för lunchen genom att ge ett litet bidrag till närmsta hjälporganisation.