måndag 9 september 2013

32 graders promenad



Ett par dagar i veckan tar jag mig en promenad till kiosken. Det finns en kiosk som ligger nämare men jag behöver motionen som promenaden ger mig. Dessutom är det skönt att gå i värmen. Vissa morgnar är det extremt varmt men i snitt är det ca 32 grader i skuggan då jag ger mig iväg vid halv tio-tiden. Svetten flödar rejält och jag är halvdöd då jag kommer hem 90 minuter senare men jag känner att promenaden gör mig gott och jag tycker som sagt att det är kul att vandra runt i bostadsområdena på vägen till kiosken.

Varje dag går jag en ny väg. De gator som finns är inte oändligt många men jag svänger lite då och då efter hur det känns. Går det riktigt bra att gå så svänger jag in på en gata som leder mig på en omväg, allt för att det är så skönt i värmen.
Gatorna ligger som i ett rutmönster (med en del kul avvikelser) och väl inne på dessa gator så är det oftast tyst, så tyst. Förutom de bilar som ska fram till ett av husen på gatorna så kör de flesta bilarna på de större gatorna som går runt virrvarret av små gator. Det gör att det blir tyst där jag går.

Från en del tomter hör jag folk äta frukost, från andra kan jag höra vatten som strömmar i en swimmingpool. Men framförallt hör jag fåglarna. Det finns stora mängder fågel här nere.  Vanligast är sparvar och svalor men det finns en hel del papegojor och många har kanariefåglar i burar utomhus, och när de sjunger låter det så vackert.
Utöver ljuden så är doften fenomenal. Många, många har jasminträd på tomten och det blir en ljuvlig doft som lyckas dölja de annars så vanliga avlopps och gödsellukterna, som känns överallt i Spanien.
Strålande sol, värme, papegojor, jasminträd. Vem vill inte gå på promenad med allt detta på vägen?

I år har en annan sak blivit alltför vanlig. Se vende-skyltarna. Se vende betyder ”Till salu” och dessa skyltar finns på otroligt många hus och lägenheter. Krisen i spanien är väl den stora boven, likså är den väl orsaken till att många inte rest till sina sommarhus denna sommar. Så om ekomomin inte blir bättre så lär det vara än fler Se vende-skyltar nästa sommar. Krisen har även medfört att skilsmässorna i Spanien ökat drastiskt och det gör sitt till att många säljer semesterbostäderna. Det är verkligen köparnas marknad och man kan få tag i bra hus och lägenheter till riktigt låga priser här i Murcia. Längre upp på kusten, i södra Valencia kring Alicante och Torrevieja verkar huspriserna mycket högre. Det finns många köpare där och av någon anledning verkar folk vilja köpa lägenheter i närheten av turistghettot Torrevieja.
De flesta som köper verkar vara tyskar, engelsmän och ryssar. Jag ser en del svenska bilar här nere också men de har inte ökat lika mycket de senaste åren. Engelsmännen har hitills mest hållt sig norr om Alicante, runt Benidorm. Men tyvärr ökar de här med. Jag har inget emot engelsmän, framförallt inte då de är i Englandd. I Spanien kan de dock bli för mycket och för egoistiska. Engelsmän är nämligen usla på att lära sig språk. Dessutom verkar de kräva att alla i de länder de besöker ska förstå engelska. Jag har flera gånger hört engelsmän bli irriterade för att personal i butiker etc. inte förstår dem. Engelsmän är dessutom enormt (och överdrivet) patriotiska och det stör oss andra en hel del. Så de behöver inte bli fler här nere J

När jag kommer hem igen kommer jag att sakna mina promenader, som förutom att vara sköna och avkopplande även har gjort att jag gått ned lite i vikt (inte mycket utan bara ett par kilo). I höst och vinter är det kallt, regnigt och snöigt och eftersom Enköpings kommun är usla på att hålla trottoarer och gångvägar snö- och isfria, så är det även livsfarligt att promenera på vintern.
Jag ska dock försöka lämna lägenhetsvärmen (haha... skämt såklart, jag bor ju i en EHB-lägenhet) och ta en lång  promenad åtminstone en gång i veckan. För att ha någonstans att gå och för att se något nytt då jag promenerar så har jag bestämt mig för att gå i hela Enköping. Jag ska promenera på varenda gata i tätorten. Och då menar jag inte att bara svänga in snabbt på en gata, utan jag ska gå hela gatans längd (eller på gångvägar intill gatan där det finns många bilar). Jag ska dela upp Enköping i ett antal promenadområden och sedan ta ett område i veckan. Detta gör både att jag får motion och samtidigt kan se hur alla delar av Enköping ser ut. Eftersom jag som politiker ofta ska medverka till beslut om saker i olika områden så kan det vara bra att veta exakt var och vad vi pratar om. Jag borde väl gå på våren och  sommaren istället för att se Enköping när det är som bäst men den delen av året behöver jag ingen morot för att ge mig ut.

Jag måste bara hitta en lista över alla stadens gator, så jag kan pricka av dem en efter en. Sedan är det på med vinterjackan, mössan och MP3-spelaren och promeander som gäller.

Inga kommentarer: