onsdag 4 september 2013

Tuffa bondevillkor



När det  var som varmast och torrast under juli kunde vi läsa i tidningarna om hur jobbigt det var med avsaknaden av regn för bönderna. Jag har inga tvivel på att många bönder har ett slitsamt liv och att ett för torrt eller för blött år kan ställa till det ekonomiskt för dem.
I Enköping, som är en gammal bondbygd, hör man alltför ofta folk säga ”Nu måste det snart komma lite regn för böndernas skull” efter det varit torrt i en knapp vecka. Vi vanliga Enköpngsbor får alltså inte kunna njuta av sommarvärme innan vi måste oroa oss för böndernas väl. Lite tjatigt i längden och jag skäms då inte för att jag önskar långa, torra och varma somrar. Ärligt talat så skänker jag inte bönderna en tanke då det gäller vädret (jag tror inte de skänker mig många tankar heller J ).

Långa, heta och torra somrar är de i Spanien varje år. Innan veckans regn så hade det i den här delen av Murcia endast småregnat 2 dagar sedan slutet av april. Marken måste vara snustorr och bönderna sliter enormt. Intill där jag bor så finns en stor åker och bonden har slitit dag och natt de senaste veckorna. Det rensas, plogas, gödslas, sås mm och mycket görs utan alltför avancerade hjälpmedel. De har två gamla traktorer de brukar köra med och en hel del sker helt för hand. Rensandet av gamla plantor på åkern, liksom majoriteten av sådden sker manuellt och verkar enormt slitsamt. Ett antall personer går dubbelvikta och rycker eller stoppar saker ur och i jorden. Detta sker i månadsskiftet juli/augusti då det är som varmast och i skuggan är det oftast närmare 40 grader mitt på dagen. På åkern finns dock ingen skugga.

Förutsättningarna är inte de bästa för jordbruk och svenska bönder skulle byta jobb om de hade det som deras spanska kollegor har det. Men trots torkan så växer det bra i den murcianska jorden (som här vid Mar Menor är väldigt röd). Murcia är ett litet distrikt (och Spaniens hetaste) men man tillhör top 2-3 i Europa då det gäller produktionen av flertalet grönsaker och frukter; bl.a sallad (titta på isbergssalladen i ICA, mycket troligt kommer den från Aguilas eller Torre Pacheco), lök, tomater, meloner mm mm. Dessutom odlas det mycket druvor och annan frukt som används till vintillverkning (Bullas och Jumilla är två mycket välrenommerade vindistrikt).

Murcia utgör 3% av Spaniens yta. 2/3 av Murcia är berg, dalar och liknande terräng (varav en del är odlingsbar). På sista tredjedelen bor de flesta och i samma tredjedel ryms den mesta odlingen. Det gör det än mer otroligt att bönderna här nere lyckas så bra. Med tanke på hur billigt produkterna senare säljs så undrar man ibland hur de kan anse att det är värt det.

Så jag kommer inte bekymra mig om svenska bönders problem efter någon vecka utan regn. De lever rena lyxlivet jämfört med bönderna i Murcia. Däremot blir jag verkligen imponerad av den mängd produkter och dess kvalitet som spanska bönderna odlar fram.

Inga kommentarer: