lördag 27 september 2014

Valförlusten

I morgon är det två veckor sedan vi gick till valurnorna, eller en del gjorde det iaf. Vi övriga förtidsröstade. Mycket smidigare. Väntar på att politiken ska hänga med utvecklingen så vi kan rösta via nätet.

Socialdemokraterna tar över makten i landet och i Enköping. Men vi vann inte valet. Vi förlorade bara mindre än övriga partier. SD gick fram och i Enköping kom populisterna Nystart Enköping in i KF med många mandat. SD och NysEn är två partier som lyckades locka över många tveksamma på att komma med utspel (inte löften om man ska tolka NysEn rätt) om ytliga saker. Tydligen är det viktigare för Enköpingsborna att rösta på ett parti som klagar på att gamla politiken gjort fel med simhallar, stadshotellsgropar etc, än vad det är med fungerande skolor, jobb till unga, miljö och ekonomi. Det är beklämmande, men så är verkligheten idag tydligen.

Jag trodde vi i S skulle öka mer i valen, och inte bara tjäna på att M katastrofvalade. Visst är det viktigt att vi tar över och får in vår politik men det känns lite som det gör för Hammarby i Superettan om Ängelholm konkursar; vi vinner mer på WO än på vårt eget spel.

Jag tror S i riket fick mycket stryk för att vi behöll vår ideologi och var emot Rut, Rot och sänkta restaurangmomsen. Samtidigt förlorade vi säkert röster på att vi inte ska ta bort jobbskatteavdragen och vi inte kommer att ordna pensionärernas ekonomi snabbt. Det var sådana saker som populismpartierna, som SD, snappade upp på och gjorde utspel om. Sedan var deras utspel lika förvirrande som våra och alla andra partiers. Känns som det bara var V som drev en hård linje i frågor som de verkligen tror på, som vinster i välfärden.

Just vinster i välfärden etc är en fråga som gör mig lite förvirrad då det gäller S. Om vi är emot Rut och Rot mm av ideologiska skäl, varför är vi inte stenhårt emot vinster i välfärden? Om jag, som partimedlem och aktiv politiker inom partiet, känner mig förvirrad om när och var S är ideologiska och när S inte är det, så kan jag förstå de gamla S-väljare som ni inte röstade på oss.

Jag är glad åt att vi har en stark ideologisk tanke i vårt parti. Jag känner att jag hellre vill att vi ska stå för vår ideologi, även om den innebär valförluster, än att dras in i populism (som M-alliansen och nya partier håller på med). Jag skulle vilja se oss med vänsterut än mittfållan vi dragits mot. Jag vet att vi är ett stort parti och att alla ska få ha sina åsikter. Men det gör också att vi ALLTID är så vaga då tidningar (som EP) frågar partierna vad vi tycker i specifika frågor. Så var det för 8 år sedan med stadshotellet och idrottsplatser mm. Jag minns att det var två lokala frågor som jag var intresserad av; att behålla och rusta upp hotellet och att bygga fler konstgräsplaner. I båda frågorna gav S-representanterna så vaga, flipfloppande svar att jag inte röstade på S det valet, trots att jag efter valförlusten gick med i partiet. Min röst då gick till Magnus Ahlkvist (V), som i sina svar och uttalande gav raka besked och klara besked.
Något vi i S måste lära oss är just att ge besked om våra åsikter så väljarna förstår dem.

Jag är glad att Enköping nu kommer att ledas av Helena Proos. Jag är glad att vi i S har Helena Proos. Hade vi inte haft Helena så hade vi inte haft någon bra och stark kommunalrådskandidat (fast jag tycker vi ska införa Borgmästartiteln istället; Borgmästare Proos låter så fint). Jag hoppas Helena stannar inom kommunpolitiken länge då hon är den bästa ledaren vi kan ha i Enköping. Jag är också lite orolig för vad vi i S skulle kunna ersätta henne med, men det kanske dyker upp något vettigt bakom henne framöver. (Nu kommer sossar missförstå mig, men det jag menar är inte kritik av personerna utan deras kapacitet att vara Kommunalråd). Det är svårt med kommunalråd, vi ser ju hur C misslyckades att ha en bra kandidat efter Hedin, framförallt då Johan Örjes lämnade kommunpolitiken.

För mig är dock Helena verktyget, vapnet som gav S makten. För mig var målet att S skulle vinna valet och makten, inte att Helena blev kommunalråd. Det var bara en följd av att S vann makten. Jag gillade inte personframhävandet av Helena under valarbetet. Jag vill att folk ska rösta på S och inte på Helena, det amerikaniserar valet så mycket. Visst ska ledaren lyftas fram men bilar och tröjor med Helenas bild och slogans om att rösta på Helena är inte något jag gillade. Nu fick hon ju flest kryss i valet så det verkar ju ha lockat folk att rösta på henne. Men för mig är det partiet jag vill att folk ska rösta på. Jag är egentligen emot hela personvalskampanjandet och möjligheterna att kryssa på valsedeln. Det sägs att det ökar valintresset men IMO litar jag på att partiet jag ska rösta på vet vilka kandidater som representerar dem bäst.

Jag är glad att S styr landet och Enköping, men vi vann inget val. Vi har mycket kvar att lära och vi måste förstår utvecklingen och den nya tiden. Inför förra valet sade man från valledningen att internet och sociala medier inte skulle ha någon viktig roll i valet, precis tvärtemot hur det egentligen var.

Men nu jobbar vi vidare mot ett bättre Sverige och ett bättre Enköping. Inte så svårt efter moderaternas misshandel av de båda.

Inga kommentarer: