lördag 3 september 2011

Ny insändare


Jag hade en ny insändare i EP i onsdags. Jag fick reda på det igår eftersom jag inte haft tillgång till internet på några dagar. Kul att den kom in så fort, kul dessutom att folk verkar gilla den och att jag återigen citerades på framsidan av EP. Har fått lite blodad tand då det gäller skrivandet under semestern och hoppas det håller i sig under vintern.


 
Här kommer insändaren för er som inte läst den. Alla kan ju inte läsa Enköpings posten.



Jag har med intresse följt sommarens insändarduell mellan Mats Berglind och Solveig Zander. Kanske är det inte svårt att förstå vilken av de två insändarkombattanterna som jag oftast hållit med. Det är inte bara för att jag och Berglind är partikamrater som jag tyckt att han är den som fört fram bästa tankarna utan det är för att han har rätt i det han skriver. 

En sak som många i de partier som ingår i M-regeringen säger, nu då de märker att den sjukförsäkringsreform de drivit igenom är riktigt usel och mer skadlig för Sverige än det mesta annat de hittat på, är att sjuka ska få vara sjuka. Jag tror att Zander använde den floskeln i en insändare också. Men så är det inte. Sjuka får inte vara sjuka i Sverige idag. Ofta läser vi skräckhistorier om hur allvarligt sjuka utförsäkras eller drabbas på andra sätt av de reformer M-regeringen hittat på. Det är vidrigt att se hur dessa människor behandlas. Det finns dock fler som behandlas vidrigt pga regeringens idiotier och det är de som är för sjuka för att jobba men som ändå har en möjlighet att bli friska, men som inte hinner det innan den tid M-regeringen hittat på att de har på sig. Många har sjukdomar som med rätt stöd och hjälp kan få dem att bli hela och friska och därefter kunna komma ut på arbetsmarknaden. Tidigare har en stor del av dessa kunnat få tidsbegränsad sjukförsäkring som omprövats efter ett par år. Nu kastas de istället ut ur tryggheten innan de blivit friska. Som straff för att de inte hunnit bli friska så drabbas de även av stora inkomstbortfall vilket i många fall lett till att sjukdomen förvärrats genom att det läggs nya bördor på de sjuka.

 Att sjuka ska få vara sjuka är alltså en lögn från Zanders och kompanis sida. Är man inte permanent sjuk så finns inget som gör att man får vara sjuk längre än M-regeringen bestämt, även om man skulle behöva det.

Inga kommentarer: