torsdag 8 september 2011

Se det positiva, EP

Ibland förstår jag mig inte på EP (Enköpings Posten). Ofta är deras politiska rapportering helt Ok, men jag tycker man misslyckades med rubricering och ingång till artikeln om Kommunstyrelsen (KS) i gårdagens tidning. Det var första gången KS hade möte som var öppet för allmänheten. Två personer kom och detta kallade EP för ”bara två”. Eftersom den fråga dessa två besökare kom till KS för troligen behandlades bättre och mer ingående (iaf kan man tolka det som så) än om inga besökare varit är så har direkt öppna möten gynnat demokratin. Det hade varit en bättre syn på det hela. Nu ska jag ju inte påstå att jag vet bättre än Bengt Johansson hur man lägger upp en artikel som är bra och läsvärd.  Jag tycker bara det är tråkigt att se det från negativt håll. Det var ju trots allt 2 personer mer än på tidigare möten J



Jag tror att allmänhetens vetskap om hur och var man besöker möten (KS, KF mm) inte är så stor. Vi inom politiken är erbarmligt dåliga på att berätta för våra väljare hur de kan söka information och få kontakt med oss. Visst, intresset kanske inte alltid är så stort hos allmänheten, men om man aldrig tidigare besökt ett KF-sammanträde eller liknande så är det svårt att veta hur och var man kan vara och vad som gäller i övrigt.



Sanningen att säga så är jag imponerad av att folk överhuvudtaget tar sig till KS-möten. KS  är inte precis den roligaste samlingen. Det är ju inte som Parlamentet och Anna Wiklund är ju inte precis Babben Larsson, inte ens då hon är omedvetet tafatt rolig. Nej, att se alliansen ”in action” (både lokalt och på riksnivå) är mer som att se en rysare där de borgerliga är Anthony Perkins medan medborgarna är Janet Leigh. För er som inte förstår er på det jag skrev så rekommenderar jag att ni kollar upp filmen Psycho av Alfred Hitchcock. Sök på Psycho +shower på youtube så får ni se det hela. Om ni inte har oturen att få se en film på engelske fotbollsspelare Stuart Pearce i duschen J



All heder till de som orkar engagera sig i det vi politiker gör, oavsett om det är allmänheten eller media. Vi är oftast en bunt tråkmånsar och ibland är det roligare att vänta på att se om två stenar kommer börja slåss än det är att se politiska möten.

Bra med öppenhet i KS. Jag förordar mer öppenhet överhuvudtaget i politiken. Släpp in allmänheten så de får se vad politikerna sysslar med. Låt medborgarna komma nära de som beslutar om saker i deras liv så får de se, både på gott och ont, hur beslut tas och vilka kunskaper (eller brist på sådana) som ligger bakom.

Inga kommentarer: