fredag 28 januari 2011

Jag blir aldrig toppolitiker

Detta kanske redan en del förstått och för andra blir det nog ett glatt besked.. jag bli aldrig toppolitiker! Hur vet jag det? Jo, bl.a. för att jag har musiksmak och inte är medelsvensson.

I senaste Dagens Samhälle har man frågat alla kommunal- och landstingsråd i Sverige om bl.a. deras favoritmusik och det är sorglig läsning. Måste man gilla tråkig mainstreammusik för att bli kommunalråd?? Den som de flesta nämnt som favoritartist är Springsteen. Inget ont om honom men känns inte det lite tråkigt? Ännu värre är att den tredje mest populära artisten är Björn Skifs! ja, ni läste rätt... Sjörn Skifs må vara en bra sångare och en rolig filur, men favoritartist?? Tvivlar på att de som nämnt honom lyssnar på hans skivor från 70-talet. Undrar om politikerna verkligen tänkt över sina svar eller bara slängt ur sig första bästa artist/grupp som dykt upp i skallen.

En del politiker sticker ut, dock alldeles för få i positiv bemärkelse. 90% är mainstream medelsvensson i sina musikaliska preferenser. Säkert är de medelsvensson rakt igenom och ser Solsida och Så ska det låta, de gillar säkert Göta Kanal-filmerna så där lite i smyg, äter sill vid alla högtider, åker till Thailand mm. De känner sig säkerligen unika men gör och gillar det som "alla" gillar. Visst kan det vara så att de verkligen gillar detta och det är det jag menar med att jag aldrig kommer bli toppolitiker... jag är inte tillräckligt medelsvensson och jag har smak som inte alla andra har.

Som sagt... en del sticker ut och jag tänkte nämna ett par intressanta utstickare.
Kommunlråden i Botkyrka och Mönsterås var väldigt patriotiska i sina svar då de gillar lokala förmågorna Gogge Doggelito och Elin Ruth Sigvardsson. Kan meddela att Anna Wiklund inte nämnde Elin Lanto eller Månsken eller någon annan lokal artist som sin favorit, för Anna gillar Abba. Tror det beror på att de heter ungefär likadant och det gör att det är lätt att komma ihåg.

Moderate kommunalrådet i Hörby har Mikael Wiehe som favoritartist. Hmm.. troligen måste det bero på Wiehes senaste alster där han hyllar den moderata politik som drivits i landet (eller hur det nu var).
Örebros socialdemokratiske landstingsråd har Staus Quo som favoriter. Men herregud.. kan vi ens ha med folk med så dålig smak i partiet. Ingen, ingen kan ha Status Quo som favoriter. Det går bara inte.
Leksands kommunalråd (centerpartist) sticker ut lite genom att gilla amerikanska rockbandet 30 seconds to mars. Kul att någon har lite annorlunda smak.

Vilket kommunalråd har då bäst smak?? Jo, det priset går till Moderaten Per-Samuel Nisser i Karlstad. Han har samma favoritartister som jag troligen skulle ha svarat om jag fick frågan; Steely Dan. Så det finns en moderat med bra smak i landet iaf (åtminstone då det gäller musik).

vad gillar jag då för musik? Ni kan ju titta in på http://wedemusic.blogspot.com där jag presenterar en del musik som jag gillar, både nytt och gamla favoriter. Säkerligen en del som kan anses mainstream men jag tror att de flesta inte känner till särskilt många av mina favoriter :)

Inga kommentarer: