lördag 8 januari 2011

Jag skäms

Jag fick reda på en sak häromdagen och jag skäms något så enormt...

En av Sveriges sämsta och mest oempatiska ministrar någonsin, fd. socialförsäkringsministern Cristina Husmark Pehrsons farmors mor var en Wedebrandare....



Japp... det är sant. Husmark Pehrson och jag härstammar från samma släkt :(



Den första Wedebrand hette Sven Larsson och fick efternamnet Wedebrand då han gick med i det militära (om jag fått rätt info om orsaken till efternamnet) då han kom från Wedhems socken i Vinnerstad (som numera ligger i Motala). Sven Larsson Wedebrand, som föddes 1718, är min farfars farmors morfars far. Han fick 8 barn och en av dem Anders har både jag och Husmark Pehrson gemensamt. Därefter härstammar vi från olika barn till Anders.
Husmarks farmors morfar och min farfars farfars farfar var alltså syskon. De var även syskon till min farfara farmors mor :) Japp... lite inavel dör man inte av... Fast egentligen var det en person som gifte sig med sin far kusin, inget ovanligt på den tiden.

Tänk... i Wedebrandssläkten finns en dömd mördare i den utvandrade delen av släkten, men släktens svarta får är helt klart Husmark Pehrson.

2 kommentarer:

Anna-Lotta sa...

Jag råkar veta att Cristina Husmark är långt ifrån oempatiskt.

Anna-Lotta sa...

Dessutom bor jag i en sossestad.
Här är det Jante som styr, folk är så missunsamma, skvallriga, oemptaiska, småsinta och jag ångrar att jag någonsin flyttade hit!